Öppna kategorin

Vart e vi på väg ?????????????

6 inlägg 3069 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vart e vi på väg ?????????????

vetinte  
#342163 Trådar om minskad vedförsälgning.
Mer värmepumpar jord/luft/vatten.
Trådar om lägre priser/lön inom sogsarbete............
Byar/landsbygd som avfolkas/missgynnas.
Etc etc.
EU o de "fria rörligheten"....uppskattas av vissa men andra ser faror etc.
Gammla kunskaper förloras o glöms. (Dom som använder dom ses som konstiga).
Äganderätten i Sverige blir alltmer underminerad.
Va e de som händer i Sverige ?????????????
Länder stänger gränser för att försöka upprätthålla lag o årdning. NU först ?
Finland stänger för att dom inte litar på Sverige. Tysklan för att dom inte litar på ...........
Ungern för att dom inte litar på ...........
Norige för att dom inte litar på............(snart).
Danmark för att dom inte litar på............
Mjölkbönder "stnger" för att de inte funkar......litar inte på.......
Köttbönder har problem (ända anledningen att dom går någotsånä är att Svenskar vill ha Svenskt kött) men dom stänger.......
Skog, ved, timmer etc pruduktion o ägande i Sverige blir allt mer svårt/mindre betalt.
Fler o fler börjar tänka på sig själva o sina nära. För rent överlevnad.

O de e de som kallas samanbete !?!?!?
EU o öppna gränser som skall hjälpa alla?????????
Villket resulterar/resultrat i att vi all stänger in oss än mer. Till o med sammarbete o överänskommelser rycker.

Bra eller dårligt ? Tja för dom/oss som har resurser så vi kan klara oss till döden så e de ju skit samma.
Men var det detta man ville när man såg o påtalade framtida problem för många år sen ?
Tror inte det. Då ville man ha en förändring. Få folk att se risker i framtiden i förhållande till dom beslut som fattades eller var på G att fattas.
Hjälpte det ?! Nix vi sitter i skiten o får ta MYCKET större o jobbigare beslut o åtgärder för att komma till rätta med bekymren som är o komma skall.

Kan man inte lita på sina grannar.........
Kan man inte lita på landet............
Då kan man bara se till sig sjäv o se om sig själv o sina nära. Det är där allt börjar o slutar. För de man ser idag utanför går ått h.......de. Eller ?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vart e vi på väg ?????????????

Rasken  
#342181 Ja vart är vårt land påväg?

Jag tror att förändringen sker oerhört snabbt. För 20 år sedan var det ett helt annat land.

Om det är till det bättre eller sämre, får vara osakt...

Men människorna i samhället måste ju hänga med utvecklingen. Det är ju folket som gör samhället och landet. Jag upplever inte det som att jag hänger med eller bygger det samhälle som jag lever i.

Det känns som en falig väg, vi går till mötes.

Om vi inte tar hand om våra invånare när vi blir sjuka, eller när man inte uppskattar de som gör grov jobbet och ner värderar vissa jobb med sänkta löner... Låter bönderna bli landskaps vårdare till svältlöner, istället för att producera livsmedel.

Eller är det vi som lever nära jorden, som får ta till flykten nästa gång?

Användarvisningsbild

Re: Vart e vi på väg ?????????????

stegmaster  
#342188 Ja skremmandet er det, när man ser hur Europa har kastas rundt dom senaste veckorna, even om man visste at något var på gång. :surp:
Ska bli "spennandet" och se var detta slutar (even om jag kanske inte vil se det). :???:
Törs nästan inte tänka på va som hender om denna galskapen slipper helt lös i flera andra länder ochså, så at vi snakker millioner och inte bara tusener och titusener. :o
Er redd at "problemer med vedförsäljningen" blir i en bagatell i sammanhenget.

Avatar Fallback

Re: Vart e vi på väg ?????????????

plutten  
#342218 Fram för mera vedeldning. Det är ju framför brasan eller spisen som dom STORA tankarna kommer , och dom behövs sannerligen nu.

Avatar Fallback

Re: Vart e vi på väg ?????????????

jannee  
#342272 Fel Plutten, det är i bastun de stora problemen löses :mrgreen: - i alla fall i Finland.
För övrigt är det nog egoismen som tar ut sin rätt. Tidigare hade vi behov, i alla fall lite, av varandra. I dag tänks det bara kortsiktigt, väldigt kortsiktigt och bara på det som är bäst för en själv och just för stunden.

Avatar Fallback

Re: Vart e vi på väg ?????????????

tallen100  
#342278 Spelar nog ingen större roll om ni eldar i spisen eller bastun :mrgreen: Men det blir ju trevligare för stunden iaf, det är alltid en början :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).