Öppna kategorin

LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

23 inlägg 11025 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

alias  
#354932
Röjkvist skrev:Nu har jag för drygt en vecka sedan frågat LRF ang min medlemsavgift.
Inget svar och det bekräftar att det bara är pösmunkar som tror de sitter säkert 😡
Betalt men service nej.


Vari bestod frågan till LRF?

Vill minnas att det fanns någon app för beräknande av avgiften (men det kanske inte var det som det gällde), enl. en bekant på LRF - men nu är jag inte så teknisk att jag använder mig av dylika tingestar.

MVH
Alias

Elmia
Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365984 Idag redovirar LRF ett medlemstapp på 23000 medlemmar under 2015.
Blir nog några till under 2016!

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

axwell  
#365988
Röjkvist skrev:Idag redovirar LRF ett medlemstapp på 23000 medlemmar under 2015.
Blir nog några till under 2016!


Största tappet för medlemmar med åker eller skog på 0,1 -24,9 ha, minst 35 % för skog upptill 24,9 ha om man låter bli att dela i ännu mindre enheter.
I nästa grupp (25-49,9 ha) "bara" ca 13 %.

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366857 Tvekar inför LRF-avgiften, mest för det lämnas ohämmat med utrymme till Naturskyddsföreningen i tidningen Land.
Verkar som tidningens chefredaktör är totalt grundlurad.
Naturskyddsföreningen med sina fundamentalistiska åsikter är jag mycket tveksam att hålla med mediamaterial. 😈

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

mooos73  
#369784 Kommer inte betala medlemsavgiften för 2016, tycker helt enkelt det är för dyrt.
Var länsordförande för LRF-ungdomen i Gävleborgs län i början av 90-talet och på den tiden bjöds det frikostigt på fina middagar med alkohol i samban med stämmor, kurser mm.
Jag hoppas inte det är lika idag när många bönder vänder på slantarna.
Får känslan av att LRF organisationen växer men lantbrukarna minskar.
Min farsa sa alltid att LRF var "en kollos på lerfötter" och kanske hade han rätt. Allt färre bönder ska försörja allt fler pappersvändare!
Detta är min analys men jag kan ha helt fel för sista för sista 20 åren har jag inte varit engagerad utan bara betalat medlemsavgiften?

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

stektlök  
#369786
Röjkvist skrev:Brev med avgiften till LRF kom idag.
3580:- för 125ha, bara skog.
Å ena sidan är LRF en stor lobbyorganisation, å andra sidan vad gör de för mig
som skogsägare?
Jag får hugga rätt många skogspinnar för att få ihop 3580:-
Visserligen är avgiften avdragbar men ändå.


Jag skulle vilja veta om hur de som betalar nästa 4 tusen motiverar det som en god investering ? Vad får ni för bra grejer för pengen ?

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

bgl  
#369788 I slutet på 1980-talet när Bo Dockered var ordförande lämnade jag LRF. I följebreven till avin för medlemsavgift saknades orden skog/skogsägare flera år i rad. Jag skrev ett brev och frågade varför jag som är enbart skogsägare i så fall skulle vara medlem. Så här efteråt skulle det vara roligt att ha spelat in alla de ca 10 telefonsamtal från olika befattningshavare, både anställda och förtroendevalda som brevet medförde!
Det sista samtalet var från en förbundsstyrelsemedlem som lovade att dåvarande medlemschefen Leif Zetterberg skulle ringa och förklara.Det samtalet har idag ca 27 år senare ännu inte kommit!!

Avatar Fallback

Re: LRF har svikit sina egna medlemmar i ett kvarts sekel

mooos73  
#369834 LRF har varit Sveriges mäktigast lobbyorganisation, om dom är det idag vet jag inte. För min del som bara brukar skog har dom inte lyckats förmedla det iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).