Öppna kategorin

1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

16 inlägg 10847 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

Fredrik Reuter  
#334816 Kött, köttskatt och miljöpåverkan tas upp nu på SVT Aktuellt.
Åsa Romson intervjuas, hoppas det finns på SVT Play för er som vill se detta men inte kunde.

1kg kött släpper ut 25kg koldioxid, lika mycket som 10 liter bensin enligt Aktuellt.

Eftersom detta inte direkt handlar om skog :wink: så erkänner jag att jag bara hört på ett halvt öra om detta hittills, men detta reagerade jag på (Cred till Aktuellt gissar jag).

Vad tycker du om detta, tror du det blir köttskatt framöver?
De tar upp i reportaget att beskattningen varit i princip obefintlig på kött, 8kr jämfört med 38kr för bensin som enligt dem släpper ut lika mycket.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

jannee  
#334817 Självklart att köttskatt på sikt kommer att införas, ett effektivt sätt att slå undan benen på några fler bönder, det är gräsätarnas dröm - ELLER?

Användarvisningsbild

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

Fredrik Reuter  
#334818 Tja, kanske i framtiden.
Men det verkade inte så poppis i kammaren just nu enl Aktuellt.
Vad är den stora delen i köttets utsläpp, någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

Tosca  
#334823 Jag skulle gissa på metanutsläpp från korna.
Man kan ju fråga sig hur stor del av köttets utsläpp som är fossil?
Denna del beskattas väl redan högre - dieseln ex vis?

Avatar Fallback

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

isteskog  
#334826 Ännu ett tokigt förslag från MP-gänget och dess likar :shock:
Hur f-n kan man jämföra sådana saker som kött och bensin. Storstadsextremisterna kanske skulle kolla hur deras livsstil påverkar samhället i stället för att försöka kväva de som ser till att folk har något att stoppa i käften flera gånger om dan!
blir förbannad...... 😡

Avatar Fallback

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

Vimekaren  
#334831 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 17:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334834 hmm...om gräset bara ruttnar i stället...borde de väll bli lite gaser ändå? fast utan betesdjur växer ju snart betesmarken igen och blir skog som tar upp koldioxid iofs...men frågan är hur bra det är för biologiska mångfalden...och om man kan anse sej bevara det kulturarv som tidigare generationer har slitit med om man låter det växa igen...Nej, anser nog att de är på tok för många betemarker som slyar igen redan,även om man gillar skog är det vackrare med ett varierat och av boskap hävdat landskap tycker jag....

Användarvisningsbild

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

Fredrik Reuter  
#334836 Tja, vore det inte för rötrisken kanske de skulle kunna beta i skogen och det blev ett nollsummespel med CO2... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334846 Betats i skogen har det bestämts gjorts förr.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

elis  
#334850 Äta bör man annars dör man! Dock bör man inte sniffa farlig bottenfärg för då blir man galen.

Avatar Fallback

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

brassel  
#334877 Själv är jag med i "Småbrukarna" för stunden.
Tycker dess ordförande resonerar vettigt för det mesta:
"Det är dock en myt att idisslares metanrapar är skadliga för klimatet. Det är hur djuren får sin mat som är det intressanta. Betande kor och får ingår i kolets korta kretslopp där det kol som finns i gräset används av djuret för att leva och växa. En del av kolet rapare de ut som metan vilket stannar kvar i luften i cirka 15 år innan det bryts ned till vatten och koldioxid som växterna sedan tar upp.
Bara dieselutsläppen
För att bedöma köttets klimatpåverkan så ska vi endast titta på hur stor del av bundet kol/metan/kväve/lustgas som frigörs för att föda djuren. För de betesdjur som krävs för att hålla vårt landskap öppet så är den enda bundna klimatgasen som frigörs den diesel som krävs"
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.12744 ... r-klimatet

Användarvisningsbild

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

halvproffs  
#334894 Har för mig att Aktuelltreporten sa att skatten var tio ggr högre på bensin dvs 80:- /10l vilket nog kan stämma med skatt o moms. Det var inte MP som kommit med förslag utan det var reporten som drog ner byxorna på Åsa Romson som inte visste någonting.

Användarvisningsbild

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

Göt  
#334897 men man må också hur Mycket co2 en människa släpper ur sig om vi istället skall leva på ärtor bönor och andra grönsaker.....

Ärtsoppan brukar ju vara ett bra exempel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

Bosse1  
#334901 Söks med ljus och lykta efter nya skattebaser nu för finansiering av en svällande offentlig sektor.
Allt som inte beskattas är"subventionerat" :surp: utav snälla staten.

Avatar Fallback

Re: 1kg Kött motsvarar 10l bensin i CO2 utsläpp, 25kg

röjar kalle  
#334921 Det här bevisar åter igen vilket Mp politik är från sans och och vett.Jag tycker faktisk synd om dom där Mpartisterna måsta vara helt vilse ledda. :sad: :sad: :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).