Öppna kategorin

Viltstängsel

5 inlägg 4742 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viltstängsel

Oden  
#332064 Hej!

Undrar lite vilka regler som gäller för Viltstängsel?

Har Viltstängsel som omgärdar vissa delar av fastigheten. Fått påringning ifrån Länstyrelsen ifrån mitt län ang detta hägn som ej används som vilthägn längre? Hägnet som består av ett 2 meters nät har dessutom taggtråd mot lodjur på toppen.
Problemet är att älgar tar sig över o knäcker stolpar o hägn. Plus att tidens tand har gjort att stolparna börjar vika ned sig på sina ställen. Inser det dumma med taggtråd som kan skada viltet. Har lovat att ta bort taggtråden runt hägnet.

Men kan jag hävda att själva stängslet skall vara kvar pga tex plantering som skall ske om ett par veckor?
Tacksam för svar idéer för att förhala/behålla stängslet så länge som möjligt!!

Med vänlig hälsning Oden



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Viltstängsel

erikl  
Avatar Fallback

Re: Viltstängsel

erikl  
#332067 Kan du inte komplettera med en eltråd överst?

Avatar Fallback

Re: Viltstängsel

Oden  
#332115 Hej!

Kanske bör förtydliga att stängslet aldrig har använts för att skydda trafikanter. Utan har använts för att hägna in djuren. Bla kronhjort. Men det var många år sedan det... Har för mig att det finns regler för hur länge ett nät får finnas kvar om det inte används längre för sitt ursprungs syfte dvs att hägna in djur?

Men vore bra om stängslet får finnas kvar då jag gärna vill skydda mina nyplanterade plantor. :wink:
Kom gärna med tips om hur göra för att behålla stängslet.

Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Viltstängsel

erikl  
#332181 Stängsel för att skydda lövplantering är väl tillräckligt argument. Om ditt stängsel uppfyller samma krav som ställs på övriga viltstängsel så har jag svårt att se hur argumenten ska vara för att kräva nermontering.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).