Öppna kategorin

Den sista mjölkbonden släcker lyset

374 inlägg 125017 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330708
BjörkenPer skrev:I och med att klimatfrågan har blivit uppmärksammad världen över, så anser jag att en typ av skatt för längre transporter mellan länder(EN REJÄL EN 😈 ) inte hade varit helt fel.


Men varför? Transporterna av köttet är en väldigt liten del av köttproduktionens påverkan på klimatet?

Om du vill ha importtullar för att försöka rädda svensk jordbruk, så går det inte att motivera med klimatskatt.

Hoppas inte på samma sätt Storbritannien får för sig att rädda inhemskt skogsbruk med höga importtullar, eller att kräva virke från hyggesfritt skogsbruk. Eller andra av våra stora handelspartner för virke. Risken ökar betydligt om vi inför tullar för vår import...

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Jim_the_one  
#330711
BjörkenPer skrev:På det stora hela kan man nog säga att det råder okunskap om detta ämnen bland största delen av befolkning, där man väljer att prioritera lyx varor som kök och pool precis som seb säger och väljer den billiga importerade maten. Då väljer man samtidigt att inte visa hänsyn till alla dessa tusentals djur som "lever för att dö" och producera så mycket som möjligt, vilket man ser på bilden som r93 skickar. Man väljer att inte gynna det lokala dvs Sveriges jordbruk, och då jobbar man samtidigt emot våran självständighet. Sen har vi ju miljön, importerat kött har krävt långa transporter av olika slag.
Man kommer ingen vart med att bara klaga, så här kommer ett förslag.
I och med att klimatfrågan har blivit uppmärksammad världen över, så anser jag att en typ av skatt för längre transporter mellan länder(EN REJÄL EN 😈 ) inte hade varit helt fel. Särskilt för kött, då det krävs ca 10 gånger mer mark arealer för att mäta en människa med kött än om man hade odlat grönsaker etc på dessa marker. Denna skatt liknande avgift tycker jag att bla bonden ska betala, då väljer man att sälja till lokala butiker, och man kanske även väljer att satsa på mer grönsaker = bra för miljön och man kan mätta fler munnar.
Detta måste man såklart utveckla lite mer så att det funkar på alla plan. Men målet är att det ska vara lönsammare att vara bonde i alla fall :grin:



Vart finns beläggen för detta påstående?

Sen håller jag med om det där lyxprioriteringarna som folk å fä gör.
Själv väljer jag alltid svenskt i affären dom gångerna jag köper nåt där. Å falköpingsmejeri varor är det gott om här i falbygden :grin:

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

BjörkenPer  
#330717 eeehhh skrev kanske lite för fort på nån del :roll:
men lite belägg kommer bland annat från Gleerups biologi böcker Författare Anders Henriksson, http://blogg.naturskyddsforeningen.se/b ... n-av-kott/ + några andra sidor och Några gamla lärare :grin:
Tror att jag snöade in mig lite på miljön och kom bort från själva mjölken, men nu har jag i efterhand (tappat bort länken) läst att arla ska ha skaffat ett nytt paket som är en krona dyrare som går direkt till bonden. Hittar dock inte länken så vet inte om det var någon pålitlig källa :oops:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Brumsten  
#330733 Hej, såg programmet om våra mjölkbönder.
Har vi råd att köpa importerat vatten för 20-50 kronor litern vore det väl fan om inte den svenska mjölken
kan få kosta 15-20 kr/liter så att våra duktiga mjölkbönder kan få en drälig utkomst för sitt idoga arbete.
Och den där jävla LRF-kan bara rekommenderas en resa till ett ställe där det är mycket varmare än här
Rätta mig om jag har fel, har haft det förut, men det är länge sedan.
Ha de. ,e1v

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Brumsten  
#330734 [quote="Brumsten"]Hej, såg programmet om våra mjölkbönder.
Har vi råd att köpa importerat vatten för 20-50 kronor litern vore det väl fan om inte den svenska mjölken
kan få kosta 15-20 kr/liter så att våra duktiga mjölkbönder kan få en dräglig utkomst för sitt idoga arbete.
Och den där jävla LRF-basen kan bara rekommenderas en resa till ett ställe där det är mycket varmare än här
Rätta mig om jag har fel, har haft det förut, men det är länge sedan.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Brumsten  
#330745 Jaha, fredag igen, och man ser dubbelt, fan att man aldrig lär sig.
Hade det. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Hema  
#330746
Brumsten skrev:Jaha, fredag igen, och man ser dubbelt, fan att man aldrig lär sig.
Hade det. :mrgreen:

Klicka på ikonen med ett kugghjul och en felvänd enter-pil (i det inlägg som blev dubbelt) Då får du möjlugheten att ta bort inlägget eller redigera.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Camwood  
#330749 citat"Glöm bilden av mjölkpallar och skuttande kalvar i någon sommarhage. Det är kris i bregottfabriken som tv-programmet "Uppdraggranskning" så träffande beskrev det i går. Sverige förlorar en mjölkbonde om dagen. Den Svenska mjölken sinar och det smör vi brer på mackan kan nu mera komma från Tyskland lika gärna.
Dagens mjölkpris ligger på samma nivåer som 80-talet medan övriga priser har ökat.
Så skriver Aftonbladet på sin ledare i dag och jag kan bara hålla med.
En stor del av dagens situation för mjölk och köttbönder har vi svenska myndigheter att tacka för.
Efter 2 a världskriget 1945 så har Svenska myndigheter uppmuntrat/tvingat fram storskaliga, planekonomiska försäljningskanaler för Svenska mjölkbönder. Det har gjort att det inte har funnits några småskalig försäljning av det som producerats på Svenska gårdar. Mjölkbönder och köttbönder har aldrig fått någon återkoppling från marknaden (vi konsumenter) vad som är kvalitet. Och motsatsen " vi konsumenter har aldrig fått komma i kontakt med producenter på ett naturligt plan. Jämför gärna med syd Europa där deras myndigheter aldrig fick styra o ställa över bönder och "vi" skrattade åt deras "primitiva jordbruk.
I dag skrattar vi inte längre åt dom när dom som dom alltid har gjort nämligen producerar toppkvalitet till kräsna konsumenter och dom säljer det högst lokalt.
Det är ju klart att man inte kan bedriva all mjölkproduktion typ Astrid Lindgren men sanningen är nog där någonstans mittemellan.
Arla meddelade i dag att dom ska sänka mjölkpriset och dom flaggar för att det kommer ytterligare sänkningar. Det räcker snart inte med en bonde" snart är det nog 2 st mjölbönder som försvinner VARJE DAG. :cry:

   TS
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Hema  
#330761 Gissar att även om bönderna skulle få en bättre situation, så skulle de i framtiden bli överkörda, då man kommit på hur man kan framställa mjölk på konstgjord väg. Hur som helst så handlar det om kemsika processer, som man borde kunna kopiera.

Samt även om inte bonden fortsätter med mjölkkor, så kan man ha köttdjur som går i hagarna/ängarna ist. Men det beror såklart på vilken inriktning som gjorts för att bedriva mjölkproduktion. Ju mer man specialicerar sig, desto svårare är det att byta inriktning.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Brumsten  
#330763
Hema skrev:
Brumsten skrev:Jaha, fredag igen, och man ser dubbelt, fan att man aldrig lär sig.
Hade det. :mrgreen:

Klicka på ikonen med ett kugghjul och en felvänd enter-pil (i det inlägg som blev dubbelt) Då får du möjlugheten att ta bort inlägget ellerd redigera.

Lätt för dig att säga som är nykter, nä så illa är det inte, snarare okunskap.
Men tack för hjälpen.
Ha de.
Senast redigerad av Brumsten fre 22 maj 2015, 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Brumsten  
#330764
Brumsten skrev:
Hema skrev:
Brumsten skrev:Jaha, fredag igen, och man ser dubbelt, fan att man aldrig lär sig.
Hade det. :mrgreen:

Klicka på ikonen med ett kugghjul och en felvänd enter-pil (i det inlägg som blev dubbelt) Då får du möjlugheten att ta bort inlägget ellerd redigera.

Lätt för dig att säga som är nykter, nä så illa är det inte, snarare okunskap.
Men tack för hjälpen.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330766
Hema skrev:Gissar att även om bönderna skulle få en bättre situation, så skulle de i framtiden bli överkörda, då man kommit på hur man kan framställa mjölk på konstgjord väg. Hur som helst så handlar det om kemsika processer, som man borde kunna kopiera.

Samt även om inte bonden fortsätter med mjölkkor, så kan man ha köttdjur som går i hagarna/ängarna ist. Men det beror såklart på vilken inriktning som gjorts för att bedriva mjölkproduktion. Ju mer man specialicerar sig, desto svårare är det att byta inriktning.

Om man kunde framställa mjölk på kemisk väg vore det kanske inte så dumt, då slapp man ju alla metanfisande kor :geek: Alternativet är ju att behålla korna i lagårn och ta tillvara både mjölken och metanet och kunna sälja båda delarna samt köttet när kon är lite äldre :grin:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Brumsten  
#330769
th skrev:
Hema skrev:Gissar att även om bönderna skulle få en bättre situation, så skulle de i framtiden bli överkörda, då man kommit på hur man kan framställa mjölk på konstgjord väg. Hur som helst så handlar det om kemsika processer, som man borde kunna kopiera.

Samt även om inte bonden fortsätter med mjölkkor, så kan man ha köttdjur som går i hagarna/ängarna ist. Men det beror såklart på vilken inriktning som gjorts för att bedriva mjölkproduktion. Ju mer man specialicerar sig, desto svårare är det att byta inriktning.

Om man kunde framställa mjölk på kemisk väg vore det kanske inte så dumt, då slapp man ju alla metanfisande kor :geek: Alternativet är ju att behålla korna i lagårn och ta tillvara både mjölken och metanet och kunna sälja båda delarna samt köttet när kon är lite äldre :grin:

Om du vore klonad slapp vi din skitlukt också!

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330771
Brumsten skrev:Om du vore klonad slapp vi din skitlukt också!

Det behövs ingen kloning för det, det räcker med en dusch om dagen :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Brumsten  
#330775 Fan, kom åt en knapp på forumet och såg att jag gillats 90 ggr, vad betyder det?, är det er eller mej det är fel på?!.
En som aldrig frågat förr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).