Öppna kategorin

Den sista mjölkbonden släcker lyset

374 inlägg 125510 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Den sista mjölkbonden släcker lyset

Carlfritidshuggare  
#395563 Mycket entreprenörskap och idogt arbete.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

jannee  
#395567 1976 var nog det senaste året när bonden fick vettigt betalt för mjölken, därefter har det successivt bara gått utför - VARFÖR?

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395647 Vet inte hur jag ska skriva för att alla ska förstå att Arla ägs av SVENSKA BÖNDER också.
All bojkott mot Arla slår direkt mot svenska bönder.
Medger att det är säkert mycket som Arla bör justera. Finns säkert mycket att kostnadseffektivisera.
Ex, soja ersättningen. Arla backade när det inte var lönsamt för mjölkproducenterna, det var positivt.
Dessutom är Arla helt bakbunden av världsmarknadspriset, som dök när Potin hämnades på Eu.
Det är fel att skylla Arla för att Ryssland bedriver bojkott mot Eu.
Ett finskt mejeri har fått slå i gen helt , som exporterade till, Ryssland.
Arla kan inte heller skyllas för att Kina har begränsat mjölkpulverinporten.
Ska någon kritiseras för taskigt mjölkpris så är det IKA, Koop och Axfod.
Det är för närvarade mjölköverskott som handelskedjorna utnyttjar till max.
De pressar mjölkpriset till mjölkbönder i konkurs, dels med emv varor och prispress.
Livsmedelskedjorna är rent ut sagt "jävla smilfinkar"
Ska någon bojkottas så börja med de stora livsmedelskedjorna
Verkar bara finnas Lidel kvar sedan jag "spytt galla över alla"

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Hema  
#395650 Hur stor andel har de svenska bönderna i Arla? Varför betalar Arla olika pris för mjölken beroende vilket land de agerar i? Om det nu går så dåligt vsrför tar chefen ut sådan lön. Varför ska man sälja danska mjölkprodukter i Sverige?

Samt detta är ett antagande gissning, men varför erbjuder Arla att tillverka produkter i matbutikernas märke med ännu lägre förtjänst?

Om Arla hade betalat bättre hade jag inte bojkottat dem, men de bara sänker och tar beslut som inte verkar gynna svenska bönder. Arla har blivit för stort att de verkar tycka att bönderna bara är gnällspikar.

Att skylla det låga priset på problemet med exporten är väl att göra det för enkelt för sig. Personligen tycker jag det är förkastligt att behandla livsmedel som vilken handelsvara som helst. Varje land (om de vill fortsätta vara det) ser till att ha en viss inhemsk produktion, så att en viss nivå av trygghet säkerställs.

Är det någon som vet hur förhållandet är mellan svensk mjölkproduktion och konsumtionen av mjölkprodukter i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

vetinte  
#395651
Famag skrev:Vet inte hur jag ska skriva för att alla ska förstå att Arla ägs av SVENSKA BÖNDER också.
All bojkott mot Arla slår direkt mot svenska bönder."

:grin:
Rätt att "Arla ägs av Svenska bönder".
Men då bidrar dom ju till sin egen nerläggning/undergång. Så de e väll så bönderna vill ha de ? :???:
Att dom sedan har mage att klaga !! När dom själva e delaktiga !!
Hur tänker man då ??????
Så varför inte hjälpa dom i den strävan genom en bojkott ?
(Som i så många andra fall ingår o axepterar folk saker som leder till egen undergång).

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

jannee  
#395667 Arla ägs INTE av svenska bönder, däremot är Arla UPPBYGGT med svenska böndernas pengar p.g.a. små mjölklikvider.
Arla är idag ett multinationellt företag där den svenska delen är i verklig minoritet = egentligen helt betydelselös.
Om Arlas svenska bönder helt gick upp i rök skulle Arla som bolag göra ett enormt uppsving.
M.a.o. är svenska mjölkproducenter en black om foten för Arla.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395973 Mjölkstödet betalas ut på fredag http://www.lantbruk.com/lantbruk/mjolks ... ut-17-juni
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

stektlök  
#395988 Ja mjölkstödet =)) 2.5 öre per liter mjölk när mjölken betalas till ca 2.30 :-BD
Går det att se detta som nått annat än ytterligare ett hån...

Tack iaf för att du dela niking.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399256 Det ljusnar för mjölken http://www.lantbruk.com/annons/det-ljus ... kmarknaden
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Hema  
#400614 Jag tror det var landet runt och så handlade det om mjölken och om att flera bönder nu väljer att starta eget. Som exempelvis Niklas Larsson i Bredared utanför Borås. http://www.svtplay.se/klipp/9600410/vander-arla-ryggen-startar-eget?info=visa Nu vart det lite nedklippt men de visade även att det var fler som hade startat upp och fler var på gång. Roligt tyckte jag.

Sedan idag gick SR ut idag och annonserade på nyheterna att Livsmedelsverket ämnar inför krav på D-vitaminberikning i all mjölk även importerad (ska vi behöva importera mjölk?)
http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/d-vitaminforslag/
De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin från maten för att behålla en tillräcklig nivå av D-vitamin i blodet även under vintern. För personer med mörk hud och heltäckande kläder är det särskilt svårt.

Detta stycke är sant, men ska då hela befolkningen tvingas få sin mjölk förändrad för att vissa målgrupper har ett ökat behov? Jag har bara hört att mörkhyade vid graviditeten är extra känsliga om graviditeten äger rum vintertid. Därför äter de D-vitamin, men nu ska visst alla få en ökad dos, vare sig vi vill eller inte.
Men förslaget har under några år kritiserats..
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-d-vitaminberikning-kritiseras

Om nu D-vitamin är så bra, varför ska bara mjölkprodukter då drabbas, borde inte läsk o öl också tvingas isf? (ironi) Men min fundering är då, hur går det då för alla de mindre mejerierna, är det en liten eller stor investering måntro? Idag är det förenklat lätt o mellan-mjölken som är berikad.

Samt om an vill vara konspiratorisk så skulle man kunna säga att det spelar de stora aktörerna i händerna, allt för att göra det svårt för de små.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Torgil  
#400620 Jag (storstadsbo ett tag till) tror att valet av Arla eller Milbona sker av bekvämlighet, det är de stora producenternas märken som finns i den närmsta butiken. Och jag är för lat och har inte förstått att mitt lata, omedvetna val medför konsekvenser som att bönder lägger ned.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401545 Jordbruksaktuellts ledare: Absurd reglerad avreglerad mjölkmarknad http://www.ja.se/artikel/51293/ledare-a ... rknad.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Hema  
#401552 Hela svenska jordbruket är nog i fara (i förlängningen) om detta får fortsätta.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401957 Mjölkpriset stiger på auktion http://www.lantbruk.com/lantbruk/stor-p ... pa-mjolken
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

jannee  
#401999 Har börjat att verkligen ifrågasätta detta med EU och EUstöd i allmänhet men i synnerhet detta stöd som våra bönder uppbär.
Måste verkligen vara ett stort misslyckande eller i alla fall ett systemfel när en bonde måste få MER i stöd än vad han tjänar.
Är bekant med en bonde mitt ute här i skogslandskapet. Han arrenderar åkrar lite varstans i 2 eller t.o.m 3 socknar.
Han bedriver ett jordbruk med knappt 80 kor och har en robot. Summa summarum för 2015 erhöll han 960 tkr i EU bidrag, men deklarerar för så låg inkomst att han även uppbär hyresbidrag.
Måste vara ett stort fel någonstans - men var :?:
Gu bevare att tokstollen håller på, värt mycket för han är mer eller mindre ensam om att hålla landskapet öppet :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).