Öppna kategorin

Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

142 inlägg 65911 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358207 Det ät nog bara att bita ihop och utbilda dig. Det är ju om inte annat en omåttlig konkurrens om arbeten som inte kräver minst gymnasiekompetens nu. Ser inte ut att bli lättare framåt heller. Någonstans har du väl lärt dig behandla språket så bra, och fångat upp såväl moderna som äldre ord och uttryck. I min värld signalerar det studie- och inlärnings- förmåga! Så låt utbildning bli din "grej" så kommer nog resten sen. Ambition tycks du ju ha! :-)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

mooos73  
#358257 Menade självklart, alla riktiga jobb är lika viktiga!!!!!

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#403846 Nu ni! Kollegor!

Eller ja, där tog jag kanske i lite men det är rätt nära sanningen. Det länkades en blocketannons från ett företag i den här tråden när den precis hade startats, och hos just det företaget har jag jobbat timmar till och från. Tills nu, för nu är jag tillsvidareanställd där. Det kommer inte bara bli jobb bland träden i skogen, utan en del anläggning också. Men det gör ingenting att jag får lite omväxling, även om det är bland träden jag trivs som bäst... till och med om det så bara gäller att dra ris i tolv timmar!

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Blivande snickare  
#403847 Kul att du fått till det med arbetet å du verkar ju helt klart ha hittat rätt i skogen! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

sundelius  
#403871 Vad gott att du hittade något som du trivs med :-BD

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403932 Vilken positiv tråd som jag missat totalt!
Den fick nattarbetet i fabriken att kännas ännu tråkigare ;)

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

husqvarna_med_sthil  
#403976 Min erfarenhet att finns där ett jävlar anamma och ett driv samt en frånvaro av rädsla för att det gör ont ibland när det är jobbigt så kommer man framåt. Det är i allt högre grad en bristvara i dagens samhälle.

Jag blir glad över dina framsteg. Fortsatt ned med foten och visa att du är att räkna med ! Bra jobbat !

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Robertberg  
#404076 Gött! Anläggning och skogsjobb är en bra kombination, i december är det inte så värst coolt att ligga på knä och lägga plattor i snöblandat regn som kommer på tvären, då är skogen bättre! Och fram i februari med -15 är det ganska kallt att stå och glo när tjälkroken klöser sig ner i gruset centimeter för centimeter, då är motorsågen mycket varmare!
Lycka till :smile:

Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

T Landström  
#404108
Robertberg skrev:Gött! Anläggning och skogsjobb är en bra kombination, i december är det inte så värst coolt att ligga på knä och lägga plattor i snöblandat regn som kommer på tvären, då är skogen bättre! Och fram i februari med -15 är det ganska kallt att stå och glo när tjälkroken klöser sig ner i gruset centimeter för centimeter, då är motorsågen mycket varmare!
Lycka till :smile:


Tufft att vara spadtekniker ;)

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Hema  
#404200 Grattis, vad glad jag blir att mitt tips gav utdelning, men det är självklart dig själv du har att tacka genom att prestera som du antagligen har gjort. Visat att du var något att satsa på! Stort grattis och hoppas att framtiden ser ljus ut.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

bgl  
#404205 Jag har precis läst tråden för första gången.
Först och kanske främst ett stort grattis till @rivaren!
I din första tråd på skogsforum har du skapat den kanske bästa stämning här som någon har klarat av.
Redan det är en merit som faktiskt är användbar vid jobbsök!
Attityd och förmåga till kommunikation har blivit lika viktiga delar vid bedömning av en jobbsökande som mer formell utbildning.
Att gå olika kurser/utbildningar och samla på sig kunskap och behörigheter är ett ofrånkomligt inslag för alla, inte bara yngre, på arbetsmarknaden. Dessutom visar den "maskerade" bilden att du har en kropp för fysiskt arbete. Behandla den väl kommer den att tjäna dig väl under många år.
Du har redan fått goda råd om kurser så det är bara att köra på i balanserat tempo!

Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Göt  
#404213 Va roligt att se att du lyckats få ett jobb som du vill ha. Lycka till med fortsättningen.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#404279
bgl skrev:Jag har precis läst tråden för första gången.
Först och kanske främst ett stort grattis till rivaren!
I din första tråd på skogsforum har du skapat den kanske bästa stämning här som någon har klarat av.
Redan det är en merit som faktiskt är användbar vid jobbsök!
Attityd och förmåga till kommunikation har blivit lika viktiga delar vid bedömning av en jobbsökande som mer formell utbildning.
Att gå olika kurser/utbildningar och samla på sig kunskap och behörigheter är ett ofrånkomligt inslag för alla, inte bara yngre, på arbetsmarknaden. Dessutom visar den "maskerade" bilden att du har en kropp för fysiskt arbete. Behandla den väl kommer den att tjäna dig väl under många år.
Du har redan fått goda råd om kurser så det är bara att köra på i balanserat tempo!

Tackar tackar! :D Och tack för det andra också, så klart :p
Hema skrev:Grattis, vad glad jag blir att mitt tips gav utdelning, men det är självklart dig själv du har att tacka genom att prestera som du antagligen har gjort. Visat att du var något att satsa på! Stort grattis och hoppas att framtiden ser ljus ut.

Särskilt tack till dig, det var liksom din länk som blev avgörande. Och din magkänsla var rätt, på TTV får jag prova på lite allt möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404412 Kul med lycklig utgång på resan mot en ny bransch!

Som fd arbetsgivare så tycker jag att personlighet och driv räcker långt. Kompetens kan alltid skaffas men arbetsmoralen är svårare att förändra.
Har man lite klipp i stegen och vill lära sig så är det lättare för arbetsgivaren att chansa på denne jämfört med en som har rätt kompetens men som känns loj.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#405655 Kollegor. Tråden är väl inte tänkt att bli någon dagbok direkt, men jag tycker om tråden och vill gärna uppdatera om min resa.

I veckan har jag gått med röjsåg. Väldigt behagligt. Nästan avkopplande. Dessvärre var jag för stursk i måndags och kastade tjocktröjan när svetten började rinna, och gick därmed i den klassiska förkylningsfällan för man känner ju inte när man blir kall så här års. Tisdagen och onsdagen körde jag på ändå, men i morse var jag så dålig att jag fick sjukanmäla mig. Har legat så gott som döende hela dagen... eller ja, inte riktigt kanske, men en elak förkylning är inte rolig. Nu framåt kvällen har jag piggnat till något och längtar tills jag får ge mig ut i träd och mark igen!
Bild

I fortsättningen ska jag nog ha med mig en torr t-shirt i ryggsäcken, och dra på så fort jag blir stillastående.
Bild

Får träffa en massa olika djur i min nya bransch. Dels hon på bilden, sprungit på en huggorm, ett antal grodor, en jättestor råtta... och ja, fler lär det nog bli.
Bild

På vissa ställen fick vi vada fram. Inte just i pölen på bilden, men runtomkring kunde skorna sjunka ner någon decimeter.
Bild

Lite kul grej så där...

Bild

Svårt att få en sanningsenlig bild, men den slänten var faktiskt ganska tuff. Fick ju ta allt i uppförsbacke så att säga för att det inte skulle falla över det jag skulle fälla därefter. Men roligt var det!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar