Öppna kategorin

Nummerskyltskombinationer för fordon snart slut

8 inlägg 5117 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nummerskyltskombinationer för fordon snart slut

Fredrik Reuter  
#322325 Nu börjar kombinationerna för Svenska nummerskyltar att ta slut. Till hösten släpper Transportstyrelsen på de två sista bokstäverna Y och Z och efter det finns inga fler medel att ta till.

Detta ska bli spännande att följa detta, det krävs beslut av regeringen för en ändring och trots att Transportstyrelsen har kombinationer för några år till så måste de nu förbereda ett förslag som regering måste bereda.

Tips som inkommit har varit att utöka med en bokstav, kanske redan nu när Y och Z släpps, det skulle lösa problemet. Ett annat är att sätta en siffra framför bokstäverna som de gjort i Kalifornien, USA.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 894232.ece



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nummerskyltskombinationer för fordon snart slut

Blivande snickare  
#322353 Det där har jag länge undrat över, tar de aldrig slut?
Men tydligen så gör de det alltså :P
Ska bli intressant att se hur det löses, blir väl som Rysslands plåtar som är som ett bokuppslag! :lol:

Avatar Fallback

Re: Nummerskyltskombinationer för fordon snart slut

bgl  
#322386 Det finns många enkla lösningar. Tre mycket enkla, men tyvärr är dom redan visade i kommentarerna i Ny teknik:
1/ byt plats på siffror och bokstäver
2/valfri blandning av siffror och bokstäver
3/ bara bokstäver

Användarvisningsbild

Re: Nummerskyltskombinationer för fordon snart slut

molnia  
#322430 och de bilar som dokumenterats att de har skrotats, kan man inte använda deras registrerings nr..?
börja om från början med AAA 001 osv, MEN BARA de som inte längre finns i trafik..har de inte koll på dem så har de dålig ordning i registret...?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Nummerskyltskombinationer för fordon snart slut

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322437 Det har man redan gjort sen några år. Jag hade en DeSoto 51a som jag sålde år 2000, den hade ADH032 på skylten. Kollade vart den var emellanåt, helt plötsligt var den avregistrerad o nåt år senare hade den krympt till en liten Opel. Fick reda på att DeSoton exporterats till Danmark

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Nummerskyltskombinationer för fordon snart slut

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331652 Nu har Transportstyrelsen klurat ut ett förslag.
http://www.aftonbladet.se/bil/article20870024.ab

Användarvisningsbild

Re: Nummerskyltskombinationer för fordon snart slut

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Nummerskyltskombinationer för fordon snart slut

axwell  
#501216
Vedmaskin skrev:av Vedmaskin » Idag, 18:41
Då är det snart dags. :smile:
http://www.aftonbladet.se/bil/a/wE99zG/ ... de-nya-num

Nåt liknande har Polen med bokstav som sista.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).