Öppna kategorin

Sveriges gröna guld ?

8 inlägg 4419 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sveriges gröna guld ?

conronka  
#310363 Av en händelse stöp jag i en bunt gamla prislistor häromdagen.Av ren nyfikenhet började jag att bläddra i dem och till min stora förvåning upptäckte jag att priset på barrmassaved i mellannorrland var 258:-den 1/8 1988.Eftersom jag vet att storbolag och förening i dag betalar 250:- för samma sortiment kändes det rätt att kolla vad inflationen gjort på dessa år.Sagt som gjort in på beräkningssidan och kolla vad som hänt på 26 år.Oj Oj! Jag höll på att ramla av stolen ! 258:- 1988 motsvarade summan av 457,75:- i dag ? Nu börjar jag fatta varför vägarealen blir allt större i gallringarna och allinclusivelösningar önskas på alla bestånd.Jag undrar ochså varför den allmänna uppfattningen är att skogsköp är en bra investering då det knappast blir något över till varesig markägare eller entreprenör när priserna är branschskadligt låga.Ja kanske alla bolagsanställda skall börja flyga privatjet med familjen i tjänsten eller åka på bjudjakt till slottet ?Hursomhelst verkar det väldigt tyst och stillsamt.

(Visst ! Det finns dom som betalar lite mer,vissa premier.men på det hela taget liknar skogsaffärer mera spekulation än långsiktigt hållbar näringverksamhet,eller vad tycker ni ?)



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveriges gröna guld ?

halvproffs  
#310368 Bra att fler uppmärksammar dom urusla priserna. Jag startade en tråd om samma sak häromdan. Läste precis att Moelven skulle sänka timmerpriset, men det gjorde inte så mycket för det är ju ändå från historiskt höga nivåer tyckte chefen!!!!

Har faktiskt inte en aning hur vi ska få upp priserna för ALLA skogsägare. Värmeverken kör ju sopor isf bränsleflis så där finns heller inget att hämta. Tycker att det är väldigt konstigt att inte fler reagerar på priserna. Verkar som dom flesta av oss står med mössan i och tar emot allmosor.

Som en granne till mig säger; Ingen skulle få bli bonde utan att ha gått en rejäl ekonomikurs och då var det inte många som blev bönder(han är själv bonde).

Användarvisningsbild

Re: Sveriges gröna guld ?

ananders  
#310372 Alla råvaror följer samma mönster. Titta bara på mjölken. Om jag inte minns helt fel så fick bonden nära 3kr per liter 1985 idag ligger arla på cirka 2.60kr.

Avatar Fallback

Re: Sveriges gröna guld ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310375 Står lite i den här tråden också:
viewtopic.php?f=29&t=21470

Avatar Fallback

Re: Sveriges gröna guld ?

Bm350boxer  
#310383 Vad beror det på tror ni? Man har ju en möjlighet att lugna sig ett tag med avverkning o vänta ut priserna. Importeras det då?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges gröna guld ?

ananders  
#310390
Bm350boxer skrev:Vad beror det på tror ni? Man har ju en möjlighet att lugna sig ett tag med avverkning o vänta ut priserna. Importeras det då?


Blir brädorna fördyra att köpa ifrån Sverige så finns det de som säljer dem billigare. Det är bara att gilla läget av att vi tillhör en global ekonomi.

Avatar Fallback

Re: Sveriges gröna guld ?

Bm350boxer  
#310393 Är det bara förädlat som importeras eller även råvaran?

Avatar Fallback

Re: Sveriges gröna guld ?

jannee  
#310398 Visst importeras det råvaror, dessutom inte i ringa mängd. Skälet är för att HÅLLA NED svenska priser. Råvaror från östsidan är minst 25% dyrare än svensk råvara - ändå blir det pengar över för sågverken och inte minst kokgrytorna. Massan har ALDRIG varit så bra betald som den är just nu, dessutom är svenska lager väldigt små.
Tyvärr byter fastigheter ägare och de nya måste avverka för att finansiera, svenska utbudet blir tillräckligt = varken sågverken eller massabolagen behöver betala skäligt pris.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).