Öppna kategorin

starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

44 inlägg 21633 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

hogis  
#309449
Mangan skrev:I ett storföretag behöver (eller vill!) oftast inte någon gå i borgen för lån, på samma sätt som ett nystartat.



Klart ingen någonsin vill gå i borgen! Men vad gör man när banken kräver säkerhet?

Ett stort bolag kan ofta låna på antingen sina egna tillgångar eller inventarier. Då behövs ingen borgen.

Men som nystartad så behöver man antingen en väldigt bra affärsplan annars behöver banken att du tar en del av risken..

Om man har ett långsiktigt kontrakt är en sak som kan reducera den personliga risken.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

svampbob  
#309452 Jag tror också det beror på vilka bankkontakter du har. Jag var med för ett tag sedan och diskuterade ett företagsköp och till det behövdes det lånas 10-15 miljoner. Mina kompanjoner hade redan bra bankkontakter så dom skötte helt den förhandlingen och då skulle vi inte behöva borga för lånet.

Hade jag gått till banken så hade dom nog inte ens velat låna ut :lol: Det är väl som med allt annat det är enkelt för dom som redan är inne.

Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Roshultaren  
#313154 väldigt bra och trevligt inlägg. så man kan se hur alla folk tankar och idér om hur man ska göra,
själv startade jag eget redan i 16 ålder och högg med motorsåg/förröjer och kör skotare å skördare för folk som e i behov av förare, sen när jag slutade skolan så fick jag en fast anställning man jag håller fortfarande på min mitt egna företag vi sidan typ kvällar och helger så jag har en bra omsättning på företaget är ju ganska gött å vara egen men mycket slit är det å vara egen de första åren men sen när man fått lite fart på det så rullar det på bra om man har andan för att vara eget.
OBS inte bara att jobba å köra maskin om man ska vara egen väldigt mycket annat man ska ha kolla på.
skotare är en bra idé lätt att hålla igång och om man tar hand om den väl och smörjer å service i tid så håller dom bra i från repration. visst man kanske kännar mer med en skördare i timme och glöm ej att du har mycket mer utgifter på en skördare än en skotare det är det folk bruka glömma bort. minst 20,000 fub i gallring ska du ha om det ska gå bra med en skotare/ slutaverkning ska du minst har 40,000 fub och det e lika som skördare 20,000 fub i gallring å slutaverkning 40,000 om du kör enkelsift. hoppas det var till någon hjälp
Mvh Roshultaren

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Beavern  
#375147 Nygammal här på forumet, har tillbringat några veckor nu till att läsa i lite trådar. Spännande tråd detta. Hur gick det tillslut? Gjordes slag i sak eller lades det ner? Eller smides och funderas det fortfsrande?:)

Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Tjita1  
#375162 Själv räknar jag lite på ett företag för maskinmanuell verksamhet (i huvudsak), typ röjning och gallring, kanske med utskotning med fyrhjuling och griplastare. Sen en gren för att inte slita ihjäl sig fullständigt och att ha som reserv när arbetena tryter (och för att det är kul) inriktat på energi och drift, främst mot privatpersoner. Lite svårt att få matten att gå ihop dock, särskilt om jag ska köpa fyrhjuling och griplastare också..

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#375167 Jag står fortfarande och väger lite i hur och vad jag ska göra. Har ju ett fast arbete idag, där jag tjänar bra och får sköta mej till stor del helt själv. Men visst har jag tänkt att bli egen, dock har jag genom den fasta anställning som jag har, inte tänkt satsa lika stort från ruta 1. Förhoppningsvis kan jag smyga igång lite vid sidan om, för att se hållbarheten osv. Så vi får väl se hur, när, om och vart vägen bär 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Tjita1  
#375171 När du har arbetat i minst 6 månader har du rätt till tjänstledigt om du vill starta företag. Tror inte det finns något förbud mot att ta tjänstledigt på deltid om du vill "prova på" nåt utan att förlora hela din inkomst om det inte skulle gå runt. Fast det blir väl såklart svårare om man måste investera pengar för att starta, då behöver man ju gå med vinst mer eller mindre direkt, och det är kanske svårt om man inte kör heltid.

Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375217 En sak som är värt att tänka på om man funderar på att starta företag är om man är väldigt beroende av trygghet/säkerhet när det gäller regelbunden inkomst eller inte. Menar inte att inte ha någon inkomst utan att man inte vet om det kommer in pengar varje månad. Alltså att det inte kommer in x kr varje månad utan att man kanske får in några 100k kr i stöten, med några månaders mellanrum.
Jag är helt lugn inför sånt, räknar på årsbasis istället för månadsvis, annars skulle man nog sitta med magsår ganska snart.

Fast om man på allvar tänker på att starta eget så tror jag att man fixar det. Många som drömmer om att starta företag släpper det ju redan på tidigt stadium och på lösa grunder, tex att
-man inte vet hur man gör (man kan lära sig)
-man inte har några kunder (det har ingen i början)
-det är så mycket pappersarbete (det är det inte)

Jag har varit egen i 12 år och det har kommit många förändringar de senaste 10 åren som minskat byråkratin runt företagandet.
Lej bort bokföringen om du inte tycker att det är roligt och lägg energin på det du är bra på. Tycker jag.

EDIT: Jo just det, när du räknar på om det går ihop så får du aldrig räkna med att du kan fakturera 100% av tiden, det går alltid bort tid till transporter/service/bokföring osv. Din timpenning ska alltså täcka in mer tid än en timme, säg att du har en beläggning på 50%, då ska du lägga lika mycket tid på annat än på det som drar in pengar, alltså måste din begärda timpenning vara dubbelt så hög.
Man måste ha lite koll på det där om man inte vill jobba 70 timmar i veckan och ändå knappt få ut nån lön...
http://www.expowera.se/ekonomi/kalkyler ... nadskalkyl

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#375264 Låter vettigt, var bra info som man inte tänker på riktigt. Tanken är som sagt att bli egen, har lite kontakter som i sin tur har lite på gång. Bara mars -april gått så har dom mera besked att delge. Skulle deras anbud/planer gå i lås så är det 80-100 timmar / månad som är fakturerbara. Resten av månaden går nog att sy ihop det med, bara jag kom så långt. \M/

   TS
Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Seb macahan  
#375866 För er som får svid i ögonen och klamrar er fast vid "Jantelagen" sluta läsa nu!

Du kommer så långt du begränsar dig själv till o komma. Låter märkligt? Ja kanske jag ska försöka förklara. Jag körde ett företag på deltid för några år sen, ja stod o stampade lite små jobb hit och dit men det rullade liksom aldrig igång. Jag fegade vågade inte satsa och lät det till slut rinna ut i sanden (för att jag hade jobb). Nu var inte detta min stora dröm på något vis utan mest lite testa på.
Nästa gång jag skulle starta eget var när jag inte hade så mycket val, ja jag kunde ju alltid söka andra jobb men min anställning skulle ta slut!! Fara o färde, hur ska jag försörja familjen o mycket oro kring framtiden. Men nöden är uppfinningarnas moder. För om du inte behöver anstränga dig så är vår hjärna funtad så att den gör inte det heller.
Men nu när jag var tvungen o anstränga mig så då gjorde jag det till 110%. Det gick nog iofs bättre än 110% mot vad jag hade räknat med, men siktar man mot topparna så hamnar man i brynet. Nu har det gått så långt att vi får även de typer av uppdrag som mitt första företag hade jublat över och vi marknadsför oss inte för fem öre på den fronten. Den största faran för en företagare är o tappa tron på sig själv. Upp med hakan mer råg i ryggen och låt dina ideér och arbetslust ta över. och räkna med o va sjuk, ta semester, vara med dina barn om du har några och vårda din familj. Då orkar man köra på år ut och år in.
Kör man alla reglarna i botten med en gång så klarar man hålla ut några år, sen blir man till slut bitter och det slutar med att man sitter o blir en sån där STARTA ALDRIG EGET Ambassadör.
Det har ibland i vissa trådar menats att jag "Living the dream" och ibland är jag benägen o hålla med. Lever inte något lyxliv på något sätt, men gör det jag vill. Men för alla som är i smeten av att "Living the dream" så finns det dagar när man också måste vara beredd på att ta "Higway to Hell" också.
Sen finns det alltid dom som siktar ännu högre och oftast kommer dom dit. Min revisor brukar fråga mig varför vi inte satsar ännu mer. Ni kan ju? Jag brukar svara: Jag är nöjd som det är, vi behöver inte bevisa ännu mer eller tjäna ännu mer eller omsätta mer personal. Det vi gör kan vi och vi vet att vi gör det bra. Det räcker för oss.
Sen behöver det ju inte vara så att allt blir som jag säger, men jag tror till 100% att vill man bara tillräckligt mycket så går det.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

tallen100  
#375870 Det beror ju mycket på vilken bransch det är också, visst att du kan få en skotare att gå runt om du är villig att hålla på tolv timmar om dagen och reparera på helgerna, tror nog det är vettigt att tänka till ett par gånger där.

Skulle tro att en liten grävmaskin är mycket enklare att hålla igång och få bättre lönsamhet plus mer fritid, trots att det är mer säsongsbetonat.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Ådii  
#375874 Om du vill kan du ju titta dig omkring ifall det finns några entreprenörer som har skördare som vill ha en som skotar ut efter sig? Kanske nån vill sälja sin skotare till dig om du börjar skota efter honom? Det bästa vore väl ifall du skulle få skota efter dem eftersom en skotare hinner skota ut mera än vad en skördare hinner hugga. Finns några som gör så häromkring var jag bor. Om man läser tycker "alla" att man skall skaffa en skördare men inte en skotare, men det borde ju till sist ge överflöd av skördare men inte några skotare.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

tallen100  
#375883 Tror att det vettigaste i så fall är att ha både skördare och skotare, då är du inte beroende av någon annan.
Då är det upp till dej själv hur mycket skördaren ska underlätta för skotningen, kan vara lätt hänt annars att det blir plockepinn och tidskrävande för skotaren om du kör efter annan entreprenör, alla vill ju tjäna så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375896 Jag tror att man måste vara en modern entreprenör för att lyckas med skogsmaskin, inte göra som många som egentligen bara är maskinförare, inte företagare. Med bra planering går det nog att få ekonomi även med skogsmaskiner, bara det att lägga en timme eller två på att kolla trakten innan man börjar köra ger stora vinster i det långa loppet, med mindre fastkörningar och högre produktivitet.

Om man ser en bransch med 1000 aktörer i regionen och tänker att finns det jobb åt 1000 så finns det jobb åt en till, då har man alla förutsättningar att lyckas som entreprenör :mrgreen:

Och om marknaden är mättad och det bara finns jobb till de där 1000 aktörerna så är det ju ändå 1000 som har fullt med jobb och om man då konkurrerar ut ett företag så har man ju jobb åt sig själv, trots att läget såg dåligt ut. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).