Öppna kategorin

Stöldskydd - DNA-märkning

6 inlägg 5415 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stöldskydd - DNA-märkning

Dennis Yam  
#298096 Nu har jag inhandlat ett mycket spännande stöldskydd - DNA-märkning.
Man penslar på det artificiella DNA:et på de saker man vill stöldskyddsmärka. Det är osynligt, men syns under uv-belysning. Sedan reggar man sin kod i en databas som alla poliskårer i hela europa har tillgång till. Jag hittade det billigaste kittet på www.smartaskydd.se, bara 699kr (engångskostnad). Grymt - CSI är här!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stöldskydd - DNA-märkning

aalg  
#298100 Spännande, kul att priset var rimligt också. Bra att sånna märkningar får spridning så kanske det blir mindre intressant att stjäla saker. Tänkte att tjuven inte har en uv- lampa med sig och därför avstår när den vet att prylarna kan va märkta :)

Avatar Fallback

Re: Stöldskydd - DNA-märkning

isteskog  
#298104 Vi i byn har gått med i Grannsamverkan. Stöldskyddsmärkning utförs med DNA som kostar ca 700 kr/ sats och räcker till ca 20 prylar. Eller kan man låna märkpennor av polisen, kostnadsfritt. Vissa försäkringsbolag sänker hemförsäkringen om man bildar Grannsamverkan.

Avatar Fallback

Re: Stöldskydd - DNA-märkning

Dennis Yam  
#298107 Bra initiativ med dna-märkning och grannsamverkan, det ska jag ta upp på nästa byamöte. Vi har haft en del problem i vår den senaste tiden. Kanske kan man förhandla om priset om man går ihop?

   TS
Användarvisningsbild

Sv: Stöldskydd - DNA-märkning ATV

Fredrik Reuter  
#342551 Hej,
Läste nu att Polisen går med uppmaning om att DNA märka fyrhjulingar/ATV eftersom de är så stöldbegärliga.
Nyligen återfanns stulna ATV:er från Dalarna i Tyskland med hjälp av DNA märkning.

http://www.dt.se/dalarna/orsa/tips-fran ... rhjulingen

Kollade vidare lite på detta och det verkar som att marknaden blir större och större för DNA märkning.
Bl a säljer Kjell o Co "SmartWater" DNA märkning utan registrering för 699kr, Clas Ohlson säljer SSF:s paket för 799 kr.

DNA märkningen har delad effekt, det viktigaste är att man förebygger stöld, bara att tjuven ser att man har DNA märkta saker förhindrar en del brott.
Men även också i att återfå stulet gods eftersom din märkning är unik och Polisen kan skanna DNA märkning och sedan knyta det till just din "batch" av DNA.

En video från TV4 om märkningen


Användarvisningsbild

Re: Stöldskydd - DNA-märkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409063 Detta är ju mycket intressant, och priset är ju överkomligt, tror det får bli en sådan här DNA märkning.

Såg en film på en av aktörerna på marknaden, och detta borde vara klockrent att ha på maskiner för att förebygga / sätta dit dieselstölder.... Undrar vd det skulle kosta att utrusta en maskin med denna utrustning?


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar