Öppna kategorin

Hur mycket ska ni hugga i vinter???

145 inlägg 48060 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

machonisti  
#346156 Blev 135 m3 massa i fjol samt 7 skotarlass med ved.
I år blir det putsning av dikeslinjer området är gallrat för ca 5 år sedan men dikeslinjerna blev inte ordentligt upphuggna.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Karlsson_98  
#346162 Blir att fortsätta med att ta ner fröställning. Kanske börja med en gallring om vi hinner med!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Valmet6400  
#346165 Gjorde leveranskontrakt på 200 m3 förra veckan. Ca 20 m3 blev gjort i helgen så "bara" 180 kvar. Håller också på att röjer åkerkanter, många meter blir det när i princip allt är omgärdat av skog, försöker att hålla 4-5 m från åkerkanten fri.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346281 20-talet frötallar, kanske 50 meter gallring. Sen så får vi se hur mycket tid som finns, och hur vädret ter sig. Har 0,5 ha som jag lejt ut också (i samband med grannens huggning).

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346304 Blir väl en cirka 25 kubik gallring sm jag gör ved av. Vägrar sälja som massaved förstås då de fortfarande straffar oss med småmaskiner förutom låga priser på massa.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Erre  
#772247 Ska hugga ca 1 ha. Med maskin.
Justera till det. Barkborreskadat och stormskadat.
Rör sig om ca 180-200 m3sk.

Sen ska jag göra färdigt naturvårdshuggningen jag påbörjade förra vintern. Ger inga mängder men ska bli en utmaning att riva ner stora granar utan att skada gamla ekar och aspar.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Tralsmo  
#772250 Visste inte om den här tråden.

Hur som helst så ska ja nog köra hyggesfritt några år nu om inte konjunkturen lägger fälleben för de.

Gallring har ja en del som ska göras förhoppningsvis i vinter.
20 30 hektar ca. Hur mycke vi nu hinner.
Det blir ingen blädning ( höggallring) utan allmän gallring. Kallas det väl när de ä kvalitetsgallring.
Me lite tur så går nog massapriserna opp här under vintern.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772254 Så mycket jag hinner med...

Har tänkt gallra både björk o gran.

Är några år sedan jag gallrade sist. Så man är sugen nu. 😀

Ingen annan avverkning inplanerad.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

jannee  
#772259 Ämnar gallra ca 5 ha (maskingallring), snöbrott + barkborreträd, kan bli uppåt 1 000 m3sk, förhoppningsvis mindre men risken är att det blir mer.
Hittar dagligen nya barkborreträd, man ser ett, när man sedan studerar området runt omkring hittar man ett 20 tal som är angripna, och så fortsätter det.
Det handlar om träd i ålderspannet 55 år och uppåt.
Faran med allt detta är att det uppstår luckor lite här och var, som grädde på moset lär det väl senare komma en storm och rycka loss än mer eller kommer solen att ta sin tribut till nästa sommar.
Numera är det inte längre roligt, man tvingas avverka mer än tillväxten.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

isteskog  
#772260 Håller på med gamla toppbrott, hittar då torrgranar (ved) och rötskadat som åker med på samma gång. Efter det blir det gallring hela vintern om inte snöläget blir för tufft! Isåfall blir det avverkning av småbestånd. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

ananders  
#772264 Ska fälla några aspar som jag ringbarkade för tre år sedan och ett par träd som lutar över ena grannens hus.
Kanske 2 m3fub totalt.

Finns behov så har jag blivit lovad att få hugga ett lass ved i min arbetsgivares skog.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

anersimyra  
#772266
Erre skrev:Ska hugga ca 1 ha. Med maskin.
Justera till det. Barkborreskadat och stormskadat.
Rör sig om ca 180-200 m3sk.

Sen ska jag göra färdigt naturvårdshuggningen jag påbörjade förra vintern. Ger inga mängder men ska bli en utmaning att riva ner stora granar utan att skada gamla ekar och aspar.

Gransanering i ekmiljö är riktigt rolig huggning och då särskilt när stora granar står ”intrasslade” i ekarna så att de måste ”lirkas” ner med list..😃👍

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

anersimyra  
#772267 Själv ska jag fälla borregran vilket lär ta kommande vinter, vår, sommar, höst, vinter, vår…osv…😳

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Erre  
#772269 Håller med.
1664041735_dsc_1016.jpg

1664041736_dsc_1019.jpg

1664041732_dsc_1020.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772270 Är de så pass döda så de luktar surt och barnen lossnar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).