Öppna kategorin

Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

9 inlägg 7713 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Sjodala  
#280950 I dagarna får jag in ca 70000 kr för avverkning av skog och undrar om jag kAn sätta dem direkt på en ISK på avanza eller på skogskonto? Hur funkar det med skatt mm??



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280972 Sätter du in dem på skogskonto behöver du inte skatta alls för den inkomsten. Dock viss årlig skatt på ränta, samt vid uttag. Får stå inne max 10 år. Du får bara sätta in max 60% av intäkten (eller 40% om det är levvirke).

Vid ISK måste du först betala egenavgifter och inkomstskatt som vanligt innan du sätter in dem,.

Användarvisningsbild

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

halvproffs  
#280980 Du kan sätta in dom på ett skogslikvidkonto och sen när du deklarerar ser du vad du får sätta in på ett skogskonto. Har du tex underskott i rörelsen måste du kvitta det först och ev. överskott kan du sätta in på skogskonto. Blev lite osäker på Mangans uppgifter om procenten men det får du säkert svar på här sen.

Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Hugin  
#280990 Varför just skogslikvidkonto?
Går lika bra med vilket konto som helst, exv företagskonto.

Vitsen är att du har beloppet kvar och i samband med deklarationen kan välja vilket belopp som är skattetekniskt gynnsamt att föra in som intäkt under året, respektive att avsätta på skogskonto.

Detta med "skogslikvidkonto" är ett bankpåhitt, som saknar förankring.

- Viktigast är, istället att kontrollera vilken kontokort som erbjuder bäst räntesats under vänteperioden fram till deklaration och ev. avsättning på skogskontot!

Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

alias  
#280991 Hade nog också velat rekommendera att pengarna skall stå på ett skogslikvidkonto/företagskonto fram till deklarationen nästa år, detta för att räntefördelningsunderlaget då baseras på hela beloppet och inte på hälften, som det gör om man redan har satt in pengarna på skogskonto före årsskiftet. Räntefördelning möjliggör lågbeskattade kapitaluttag ur näringsfastigheten.

Om pengarna flyttats till ISK så kan man väl ha köpt värdepapper för dem (?) och detta är ju inte tillgångsslag som skall räknas in i räntefördelningsunderlaget.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281007 Ja, skall man sätta in något på skogskonto skall man göra det så sent som möjligt, sista dagen för deklarationen tror jag det är.

Och till dess skal man ha pengarna på ett högräntekonto där du nu får dryga 2% ränta med insättningsgaranti. Blir några tusenlappar på ett år.

Avatar Fallback

ISK på Avanza el skogskonto ?

boksson  
#281089 ISK är väl bara för privatpersoner dvs skattade pengar?

Avatar Fallback

Re: ISK på Avanza el skogskonto ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281090
boksson skrev:ISK är väl bara för privatpersoner dvs skattade pengar?



Precis.

Mangan skrev:Vid ISK måste du först betala egenavgifter och inkomstskatt som vanligt innan du sätter in dem.

Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Sjodala  
#284847 Tack!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).