Öppna kategorin

Odla flaggstång

8 inlägg 8533 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Odla flaggstång

morco  
#275564 Har sprungit på en otroligt lång, rak och undertryckt tall ca 15 cm i brösthöjd och tanken om en ”egenodlad” flaggstång tog fart i mitt huvud.

Vet någon om tall är lämpligt till flaggstångsämne eller nyttjade man undertryckt gran innan glasfiberns glansdagar?

Hur ska man göra, när fälla, hur skall den torkas, barkas?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Odla flaggstång

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275730 Gran är nog bäst. Jag tipsade en gång en god vän om att simulera ett vindfälle av en flaggstångsgran, dvs. att gräva upp den och lägga ner den under ett år med rotkontakt. Det gick alldeles utmärkt, den torkade lite lagom och uppvisade sedan inga sprickor efter rotkapning :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Odla flaggstång

morco  
#275737 Jag googlade runt lite igår och det verkar som du sägar att gran är trädslaget som ska användas, antagligen för seghetens skull. Jag trodde det skulle vara furu för rötbeständigheten. Får väl leta reda på en gran istället :smile:

Tipset med simulerat rotvälta tyckte jag lät intressant, misstänker att man bör palla upp den så den torkar sig rak?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla flaggstång

rokon  
#275813 Ja nog är det gran som är brukligt till flaggstänger, men leveranstiden kan bli lång från odlingen, det kan vara svårt att få dem att torka utan grova sprickor, men th tipps verkar intressant. Annars så görs det även ihåliga granflaggstänger numera http://www.matsbat.com/

Avatar Fallback

Re: Odla flaggstång

özach  
#275845 hej jag har egengjord flaggstång i gran. det ska vara en undertryckt gran. för att undvika grova
sprickor täcker man stången under torktiden gamla hängrännor tex. och att man snurrar runt stången
då och då. min låg i samma läge och det blev sprickor på den otäckta undersidan . lycka till :smile:

Avatar Fallback

Re: Odla flaggstång

Astrix1  
#275900 Såg hur en gammal man gjorde han ringbarkade en bit lät barken sitta kvar en bit för sprickbildningar skull . Gran skulle det vara ca 5 dm bark , 5dm barkat , torktiden var nog till sen-sommaren.
Gör flera om du hittar fina granar så kan du prova vilket resultat som fungerar

Användarvisningsbild

Re: Odla flaggstång

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275901
morco skrev:Tipset med simulerat rotvälta tyckte jag lät intressant, misstänker att man bör palla upp den så den torkar sig rak?

Japp, uppallning är nödvändig för att få den rak.

Användarvisningsbild

Re: Odla flaggstång

rokon  
#275904
Astrix1 skrev:Såg hur en gammal man gjorde han ringbarkade en bit lät barken sitta kvar en bit för sprickbildningar skull . Gran skulle det vara ca 5 dm bark , 5dm barkat , torktiden var nog till sen-sommaren.
Gör flera om du hittar fina granar så kan du prova vilket resultat som fungerar


Jag testade något liknande på 80-talet med den skillnaden att jag lämnade ca 50cm bark runt om sedan barkade jag en famn osv, torkningen skedde utomhus luftigt och soligt. Jag vred på ämnet alt eftersom men det blev sprickor som med tiden bara, växte till.

Är nog bäst att låta ämnet vara kvar i skogen i skuggan samt lämna toppen okvistad, barka enligt Astrix1 exempel samt acceptera att ämnet blir lite anstucket av "svartmögel" på ytan pga långsam torkning i skuggan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).