Öppna kategorin

Vad håller posten på med!

31 inlägg 15073 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad håller posten på med!

Flax12  
#274883 Beställde i måndags eftermiddag en liten elmotor av ett känt postorderföretag. Säljaren förklarar att den kommer att skckas på tisdagen från ett lager i Göteborg. Så långt allt allt väl. Idag (torsdag) kl 12 får vi en paketavi från posten. Där står att vårat företagspaket 16:00 inte kan levereas och ombeds att ringa för att boka transport. Jag ringer och får då förklarat för mig att posten levererar inte paket till adresser där det bara står "Förnamn" och "Efternamn" som firmanamn, en policy sen flera år. Varför då? frågar jag. Det kan vara en privatperson och då levererar vi inte. Jag förklarade att det är en enskild firma och har haft det namnet i över 25 år, dessutom har det levererats företagspaket här många gånger om året. Aldrig blivit ifrågasatt. Efter att samtalet blev mer och mer irriterat från båda sidor fick jag ett löfte om att varan ska levereras i morgon fredag. Återstår att se.
Jag accepterar inte den här behandlingen, där posten kan hålla min vara kvar som jag betalar frakten vi fakturan till säljaren av elmotorn. Att dom som dom beskriver "misstänker" att man kan vara privatperson! VAD ÄR DETTA FÖR ETT TJÄNSTEFÖRETAG? Privat eller företags kund vad spelar det för roll. Den drabbade blir jag i detta fallet, enskild företagare med endast för och efternamn som firma namn. Någon som varit med om detta eller hört talas om något liknande?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

Dobben  
#274887 Korta svarte är ja, så funkar det. Likadant med andra frakbolag, vi använder DHL på min arbetsplats.

Lösningen: skriv "Firma" före förnamn. Ex. Firma: Anders Andersson.

I vårat vägrar DHL köra ut till endast för och efternamn och tar en avgift, vill minnas 75:-, på alla försändelser som avhämtas terminal.

Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

Flax12  
#274891 Men sen när? Har aldrig hänt tidigare. Många fraktbolag DHL, DSV .......men ingen har frågat. Firma kan vem som sätta framför sitt namn även privata.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad håller posten på med!

hlb  
#274895 Även posten styrs idag av de omogna ekonomer som idag är ett gissel för all företagsverksamhet i Sverige. Undrar om de sover gott på nätterna.

Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

Flax12  
#274896 Eller kanske ska ställa frågan så här: Vad är deras syfte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

Flax12  
#274899
hlb skrev:Även posten styrs idag av de omogna ekonomer som idag är ett gissel för all företagsverksamhet i Sverige. Undrar om de sover gott på nätterna.

Ja det är väl så, blev bara väldigt berörd då det inte hänt tidigare och att dom påstod att det varit så i flera år. Får väl 25 - 30 företagspaket/år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

Hema  
#274901 Frågan är väl om det blir kostnadsskillnad för sändningspartern, om man skickar till firma eller privatperson. Någon som vet? Om inte, så är det stöld!

Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

Posten AB  
#274980 Hej,

Jag beklagar att du fick ett dåligt bemötande av oss på kundservice. Företagspaket DPD 16.00 är en tjänst som körs ut till företag. Från dörr till dörr – företag till företag, inom Sverige. Har du en enskild firma är det viktigt att skriva "firma" före namnet. Ex. Firma: Jonas Larsson.
Tjänsten är tyvärr inte till för privat personer, vill en privat person få sitt paket levererat fram till dörren så har vi en tjänst som heter Hempaket (körs hem till dörren vardagar mellan 17-21)

Du är alltid välkommen att ta kontakt med oss via telefon eller e-post för ytligare information. Telnr: 0771-33 33 10 (knappval 2) telefontiderna är måndag till fredag mellan 8.00 – 18.00. E-post: kundservice.se@postnord.com


Önskar dig en trevlig helg
Med vänliga hälsningar
Juan på Posten Kundservice

Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

Flax12  
#275030 Tänka sig att få svar här på forumet! Men frågorna är många. Varför "håller" man ett paket medvetet istället för att låta det gå över till tex Hempaket , om man är privat person. Posten är ju ändå ett service företag! Nu drabbas ju, (anser jag då) slutkund pga att oskyldigt anklagas för att lura posten. Ett enkelt och billigt tips: Gör en enkel sökning på nätet på namn och postadress så får ni besked om det finns ett företag som heter så! Jag anser inte att bevisbördan ska ligga på slutkunden. Vem som helst kan lägga till firma framför sitt namn på en adressering. Nu kom min elmotor idag fredag kl 14:00 med postens egna stora gula lastbil! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad håller posten på med!

halvproffs  
#275084 Konstigt, för jag är i samma situation som dig och har ca 20 försändelser per år och det har inte varit några problem utom i våras för då vägde hasplasten 20.8 kilo och det är maximerat till 20kilo så jag fick åka till posten och hämta den Hmm , det var tvärtom. Som Strindberg sa; Det är inte lätt att vara amatör. Snart går det inte att jobba inne på Sandvik heller, knappt så betongbilarna kommer in :shock: . Kan snart skriva en bok om allt strul där. Vart har förnuftet tagit vägen?

Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

SaabAero  
#275107 Det enda sättet är att låta marknadskraften styra. Sluta använda företag som Posten som uppenbart skiter i allt vad kundservice heter.

Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

Flax12  
#275809 Fler reservdelar på gång men via ordinarie postgång. Men på postens avi är det tillagt "skog" längst ut i högerkanten i adressfältet :). Inget vi har annars, inte heller där vi beställt från har lagt till det! Kan de va så att posten har........hm återstår att se ;).

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

ÅsaNisse  
#275929 Jag fick en förklaring när jag råkade ut för samma problematik och den köpte jag. Utkörning av paket till privatpersoner innebär ofta att komma till en låst dörr när folk är på jobbet, på dagtid. Därav att posten kör kvällstid med hempaket. Företagspaket går dagtid då man räknar med att folk är på jobbet dom tiderna. Skriver man att det är ett företag på något sätt så kommer det alltid på dagen till mig i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Vad håller posten på med!

Axl  
#275937 Posten är nog det krångligaste företag jag har haft att göra med. Vägrat lämna ut paket som det står företagsnamn sen förnamn efternamn utan fullmakt från firmatecknare, vägrat sälja frimärken mot faktura utan fullmakt från firmatecknare. Tänk om en bygghandel hållit på så mot alla snickare, tror inte dom sålt så många brädor.

Användarvisningsbild

Re: Vad håller posten på med!

totte  
#275938 En klassiker från posten är väl ettåringen som inte fick ut sin present från mormor för att han inte hade legitimation. Paketet var alltså adresserat i ettåringens namn, föräldern fick inte lösa ut det utan att uppvisa adressatens legitimation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).