Öppna kategorin

Vilthägn/staket skyldigheter?

9 inlägg 4826 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilthägn/staket skyldigheter?

Oden  
#262621 Som markägare vilka skyldigheter gäller apropå staketets skick?
För närvarande finns inga djur inom hägnet. Tänkte på skaderisk för tex viltet eller om "bärplockarna" skadar sig vid passage.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilthägn/staket skyldigheter?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262623 Skräp måste man plocka undan. Är det skräp eller är det ett staket? ;) Vad är det för typ?

Avatar Fallback

Re: Vilthägn/staket skyldigheter?

Oden  
#262733 Tack för svar! Nejdå det är inget skräp inte iaf de 300 metrarna jag synat. Finns en sträcka till som jag ännu inte synat på ca 100 meter.

Tänkte om det fanns generella regler som säger att man måste ha djur inom hägnet? För att få behålla stängslet. I allmänhetens intresse eller iaf för oss som jagar. Det är ju en nackdel med att ha kvar stängslet IOM mindre med vilt på fastigheten.
Finns så mkt konstiga regler. Så tänkte om någon var familjär med detta.

Har väl inga direkta planer inom de närmsta åren att ha djurhållning inom hägnet. Men man vet ju aldrig.?... 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilthägn/staket skyldigheter?

ananders  
#262736 Om det är ett gammalt hjorthägn (högt nät) så ska det vara borta senast 6 månader efter att man tagit bort hjortarna. För vanliga stängsel för tamboskap tror jag inte det finns några regler i denna frågan.

Avatar Fallback

Re: Vilthägn/staket skyldigheter?

Oden  
#262738
ananders skrev:Om det är ett gammalt hjorthägn (högt nät) så ska det vara borta senast 6 månader efter att man tagit bort hjortarna. För vanliga stängsel för tamboskap tror jag inte det finns några regler i denna frågan.


Ajdå! Det är precis det handlar om. Det var nog över 3 år sedan det fanns hjort på ägorna.

Kan det tänkas räcka med att man gör öppningar i hägnet? För att ha möjlighet att komplettera om man vill återuppta verksamheten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilthägn/staket skyldigheter?

ananders  
#262755
Oden skrev:
ananders skrev:Om det är ett gammalt hjorthägn (högt nät) så ska det vara borta senast 6 månader efter att man tagit bort hjortarna. För vanliga stängsel för tamboskap tror jag inte det finns några regler i denna frågan.


Ajdå! Det är precis det handlar om. Det var nog över 3 år sedan det fanns hjort på ägorna.

Kan det tänkas räcka med att man gör öppningar i hägnet? För att ha möjlighet att komplettera om man vill återuppta verksamheten?


Är det ingen som klagat ännu så kan det nog stå ett tag till :mrgreen: . Tror inte det hjälper att göra hål i stängslet ifall du skulle bli påkommen.

Avatar Fallback

Re: Vilthägn/staket skyldigheter?

Oden  
#262762 Hmmn! Vore trevligt å bevara. Idéer å tankar kring detta?
Hur krångligt med anstånd annan verksamhet typ får?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilthägn/staket skyldigheter?

ananders  
#262766 På jobbet så har vi ett hjorthägn och under förra året så fanns planer på att avveckla hjortarna och istället låta nötkreaturen beta där. Tanken var att byta lite av hjortstängslet vart år mot ett ordinärt elstängsel då det skulle bli för dyrt att ta allt på en gång. Detta gick inte länstyrelsen med på då hjorthägnet hindrade den fria rörligheten i naturen för de vilda djuren och människor, så det enda allternativet var att ta ner hela stängslet på engång om hjortarna avvecklades.

Avatar Fallback

Re: Vilthägn/staket skyldigheter?

Oden  
#262791 Låter tufft/ krångligt att undvika? Får väl se tiden an hur de omkringboende tycker å tänker!
Skall skriva papprerna de närmsta dagarna apropå köp!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).