Öppna kategorin

Ved eller virke av vindfällen (furu)?

20 inlägg 16226 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ved eller virke av vindfällen (furu)?

Katten003  
#256785 Vi ska snart börja ta reda på våra vindfällen. Vi köpte skogen i våras och då hade de redan legat i 3-4 år så de duger inte att sälja som timmer. Vi behöver dessutom ved för eget bruk så det passar utmärkt. Det skulle bli ungefär en årsförbrukning med ovanligt liten arbetsinsats.

Känns dock lite synd att "bara" elda upp fint, rakvuxet, kvistfritt trä så vi har övervägt att såga virke av rotstockarna, även om de skulle vara lite blåa. Det finns en bondsåg i byn som skulle kunna fixa det.

Det vi behöver i virkesväg är dock konstruktionsvirke och panel och ju mer jag läser så inser jag att till det ska man ha gran, inte furu.
Furu gör sig bäst, antingen till snickerier eller impregnerat.
Till panel är det tydligen mycket dåligt eftersom det kådar mer än gran.
Hur mycket sämre är furu som konstruktionsvirke, jämf m gran?
Börjar återigen luta åt att göra ved av rubbet, hur skulle ni ha gjort?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256788 Om det är riktigt kärnved i furan så ruttnar den inte. Lämna till sågning. Ta rejäla bakar av ytveden som du kan elda med. Men kärnfuran ska du ta hand om. Sågningen går fort om sågaren inte behöver fibbla med att kanta ytbrädor.

Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

Katten003  
#256795 Det låter ju bra, speciellt som vi ska bygga en carport där vi vill använda grovt fyrkants-trä till stommen (alltså ett fåtal synliga stolpar som inte är panelklädda). Till det skulle ju hemsågat funka klockrent då sådana dimensioner kan vara svåra att hitta på byggmarknaden.

MEN jag är alltså fundersam på om furuts egenskaper är lämpliga till en bärande stomme?
Är det tillräckligt "elastiskt" när det kommer till vind- och snölaster.
Argumenten för att använda gran i konstruktioner är väl att det är smidigare och inte lika hårt som furu. Hur stor skillnaden är i praktiken har jag dock ingen som helst aning om.

Det är ju inte helt ovanligt att man använder tryckimpregnerat till sådana stolpar och det är väl gjort av furu...
Så helt odugligt kan det ju alltså inte vara eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

Midgård  
#256807 Rent hållfasthetsmässigt brukar man likställa furu och gran som konstruktionsvirke, om jag minns rätt. Furu är nog lite styvare än gran, medans gran är lite segare. Som ytterpanel passar gran bäst då den lär vara lite väderbeständigare.

Användarvisningsbild

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

machonisti  
#256810 Har förstått det så att utomhusfärgen inte fäster lika bra på tall?

Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

jannee  
#256812 Det går minst lika bra att måla på fur, allt annat är rent skitsnack. Du måste dock förbehandla ALLA knaggar, finns speciell färg att måla knaggarna med = stoppar kådan från att rinna ut.

Användarvisningsbild

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

machonisti  
#256815 Personligen har jag målat allt jag spikat fast men så säger de med examen i jobbet.

Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256819 Om det är någon skillnad hållfasthetsmässigt så är den skillnaden på akademisk, teoretisk nivå där ingenjörer ska databeräkna hållfasthet för att bygga så billigt och spinkigt som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

skogshasse  
#256836
Katten003 skrev:Vi ska snart börja ta reda på våra vindfällen. Vi köpte skogen i våras och då hade de redan legat i 3-4 år så de duger inte att sälja som timmer. Vi behöver dessutom ved för eget bruk så det passar utmärkt. Det skulle bli ungefär en årsförbrukning med ovanligt liten arbetsinsats.

Känns dock lite synd att "bara" elda upp fint, rakvuxet, kvistfritt trä så vi har övervägt att såga virke av rotstockarna, även om de skulle vara lite blåa. Det finns en bondsåg i byn som skulle kunna fixa det.

Det vi behöver i virkesväg är dock konstruktionsvirke och panel och ju mer jag läser så inser jag att till det ska man ha gran, inte furu.
Furu gör sig bäst, antingen till snickerier eller impregnerat.
Till panel är det tydligen mycket dåligt eftersom det kådar mer än gran.
Hur mycket sämre är furu som konstruktionsvirke, jämf m gran?
Börjar återigen luta åt att göra ved av rubbet, hur skulle ni ha gjort?


om det vore mina träd så skulle jag såga regelvirke och stolp av bottenstocken och andrastocken sen skulle jag göra ved av resten och när jag sågar skulle jag göra rejäla vedbakar för att få bort ytveden och använda kärnvirket

Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

tallen100  
#256876
machonisti skrev:Har förstått det så att utomhusfärgen inte fäster lika bra på tall?

Har hört detsamma...

Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

Tosca  
#256899 Gamla fönster är ju gjorda i kärnfura, de målas ju med linoljefärg utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

totte  
#256915 Kan bara instämma, såga och använd som reglar och stolpar, hållfasthetsskillnader är, som nån sa, rent akademiska. Måla går bra om det inte är ren tjärved. Men kvistlack rekommenderas, hartsen trånger genom och ger missfärgning vid kvistarna annars.

Användarvisningsbild

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

T Landström  
#256946 Är det inte så det skiljer en del i hur gran och tall är uppbyggt.

Tall tryckimpregnerar man ju för att det passar bättre för det än gran och tvärtom när det kommer till målning...

Detta har iaf jag fått lära mig...

Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

sveakatten  
#256954 Lite info-
http://www.exjobb.se/ovrigt/annat/valjatra.pdf

Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256959 Tall tryckimpregnerar man för att den blånar lätt vid lagring. Men doppar man den i grön färg så märks det inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).