Öppna kategorin

Hur mycket är en hektar?

48 inlägg 205493 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Hur mycket är en hektar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399772
JPW skrev:En hektar är 100 x 100 m i verkligheten, att denna yta inte avbildas som exakt 1 ha i olika kartprojektioner beror på att projektionerna inte är matematiskt perfekta modeller av verkligheten och alltså inte klarar av att återge yta alldeles helt korrekt. Definitionen av en hektar är helt oberoende av kartprojektioner.


Då arealen ofta mäts från kartan, är vald projektion och koordinatsystem av väsentlig betydelse.
/Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

husqvarna_med_sthil  
#399804
Mangan skrev:Om ni kan se 100 meter, varför är ni där och röjer???


alltså, hahaha :grin: :lol:

Jag tänkte vid något tillfälle att använda min avståndsmätare för att få en känsla för storlek på vissa områden men kan bara konstatera att det är betydligt enklare med en gps pga av att man sällan ser så långt. Har man dessutom fastighetskartan i den så är den ett jädra bra hjälpmedel.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

röjjare  
#399856 Det står ju på traktdirektivet (om man har nåt) hur stort det är. Då vet man hur många hektar man gjort då man är klar.
Annars kan man dela in området i fyrkanter och rätvinkliga trianglar och räkna ut ganska hyfsat hur det går innan man är färdig. Gps:ens avståndsmätning underlättar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).