Öppna kategorin

Plogstorlek

7 inlägg 10373 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plogstorlek

hala  
#238206 Jag behöver ett råd då jag själv vet väldigt lite om plogar. En 60 hk tvåhjulsdriven traktor typ MF265 hur stor plog skall jag köpa. Funderar på en 12" tvåskärig. Alla råd mottages tacksamt.
Hazze



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Plogstorlek

Valfridsson  
#238229 Visst ät den en plog för att ploga åker du pratar om!? Tänkte bara så vi är. Inom samma område.
Nog ska 60 hk klara 2x12" utan problem vi kör 2x14" på 53 hk och det går men dock lite tungt ibland. En sak som inte är jätenoga men en stor fördel är att däcken är samma bredd eller smalare än skärbredden på plogen.

Användarvisningsbild

Re: Plogstorlek

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238232 Här har vi så lätta jordar så jag skulle kunna tänka mig en treskärig med 60hk.
Worst case scenario är att man får slå upp ett skär vid tyngre förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Plogstorlek

rikard_e  
#238244 En tvåskärig till en sån traktor kan du plöja utan problem, ska du ha större på normaljord så får du anpassa dig efter väder rätt mycket.

Har själv en 12" 2skärig till min ford 4000 på 62 hk. Kverneland stenomat plöjer dessutom riktigt fint.

Avatar Fallback

Re: Plogstorlek

Robertberg  
#238412 Med lite tur och uppsikt på blocket är det nog inte omöjligt att få tag på både en två och en treskärig plog utan att bli ruinerad.

Avatar Fallback

Re: Plogstorlek

Elfving  
#238457 Drar en 2x16 Fiskars KJH med en BM victor, 31 hk.
Gör dock inga anspråk på att plöja mer per timme än vad ni andra med två skär gör, däremot gör jag nog av med minst bränsle :)

Avatar Fallback

Re: Plogstorlek

hala  
#238585
Slurfi skrev:Här har vi så lätta jordar så jag skulle kunna tänka mig en treskärig med 60hk.
Worst case scenario är att man får slå upp ett skär vid tyngre förhållanden.


Har köpt en 3-skärig Kvärneland 14". Har plöjt utan bekymmer och om det blir tungt framöver följer jag inlägger ovan att slå upp ett skär. Fungerar kanon och Kvärneland Stenomat plöjer vad jag kan bedöma mycket bra.
Tack för alla tips
Hazze

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).