Öppna kategorin

Vad ska jag ha traktorn till?

15 inlägg 17565 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska jag ha traktorn till?

BM-röd  
#236436 Köpte förra veckan en gammal jordbrukstraktor som jag ska köra "leka" lite iskogen, flytta lite snö och kanske slå lite gräs på egna marker! Fick en svarstalong från Transportstyrelsen om vad jag ska andvända traktorn till! men jag vet inte riktigt vilket av följande alternativ jag ska kryssa i?

1. till minst 90procent av körtiden för transport av produkter från eller förnödenheter för
lantbruk, skogsbruk (last högst 15ton), yrkesmässigt fiske

2. påallmän väg för transport av gods av annat gods än vad som nämts ovan

3. endast för:
- godstransport vid passage över en väg
- transport av gods som är lastat på fordonet
- för transport vid färd eller från arbetsplats, ett försäljningsställe eller liknande
- transport av redskap som ska drivas med fordonet, eller
- transport av sådant gods som behövs för driften av fordonet eller som behövs för dess
förare
- transport av produkter eller förnödenheter från eller för lantbruk

4. endast i syfte att förflytta föraren



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

Blivande snickare  
#236440 Jag skulle gå på ettan tror jag...

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

ahnders  
#236441 Och vad skall de uppgifterna leda till? Statistik över landets traktoranvändande? :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236442 Fel svar ger en hiskelig vägskatt. Trean känns säkrast.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236444 Borde det inte vara enklast om du ställer av eller avregistrerar den?

Ska du bara ha den hemma så spelar det väl ingen roll

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

JensSkoog  
#236447 Transportstyrelsens schema saknar en rubrik, och det er hemskt diskriminerande mot äldre herrar som køper traktor: Rubriken borde vara: Til å krama, lyssna til brummandet, titta på med skinande øgon och bara ha slik alla ekte mannfolk vill!

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236455
Flisaren skrev:Borde det inte vara enklast om du ställer av eller avregistrerar den?

Ska du bara ha den hemma så spelar det väl ingen roll


Ja han sparar 65 kr i skatt plus cirka 350 kr i trafikförsäkringspremie. Den dagen en olycka med personskador händer så kostar det desto mer. :ugeek: :

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236456 Frågorna används till att beräkna skatteklass:
http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... 01819.html

Fyll inte i 2), då blir den registrerad som trafiktraktor. Man kan väl fylla i mer än ett alternativ?

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

Bergsmannen  
#236459 Fick också den här mystiska lappen strax efter att min nya Zetor levererades. Jag gick på alternativ 1.
Plus att jag under övriga upplysningar angav att min katt kan tänkas använda traktorn som utkiksplats både invändigt och utvändigt. :???:

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

BM-röd  
#236461 th: Jo man kan fylla i det eller de alternativ som överensstämmer med andvändningssättet!

Bergsmannen: Dom blev nöjd med nr1 och utkiksplatsen? så du har inte åkt på att betala nån tokskatt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

ned  
#236462 1:an
Har tagit över gården efter min pappa och har fått ett par sådana papper att fylla i :geek:

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

Bergsmannen  
#236467
BM-röd skrev:th: Jo man kan fylla i det eller de alternativ som överensstämmer med andvändningssättet!

Bergsmannen: Dom blev nöjd med nr1 och utkiksplatsen? så du har inte åkt på att betala nån tokskatt?


Fick tillbaka regestreringsbeviset. Där står traktor klass 2, då är den skattefri så vitt jag förstår. Någon skatt har jag åtminstone inte sett.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

Hema  
#236473 Jag skrev att jag till 95% kommer ha den hemma på gården och i skogen. Har inte sett till någon inbetalningslapp för skatt.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236492 Jag ringde till Transportstyrelsen och frågade. Sa att jag inte ville betala skatt och vilket alternativ gäller då. De svarade. Så ring dem om du tvekar, de är trevliga att prata med.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag ha traktorn till?

Jeep  
#236511
Uvskogen skrev:Jag ringde till Transportstyrelsen och frågade. Sa att jag inte ville betala skatt och vilket alternativ gäller då. De svarade. Så ring dem om du tvekar, de är trevliga att prata med.


Då ska jag ringa skattemyndigheten och säga samma sak... :lol: :lol: :lol:
Undrar om man slipper betala skatt då :?:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).