Sida 1 av 1

SMV Snökvarn

Postat: tis 03 sep 2013, 15:49
av Ture
Hej!
Undrar om det finns någon som vet av en Snökvarn till en Myran vessla? Vi har fått en förfrågan, men den vi har i utställningen är inte till salu!
Skick är nog ganska oväsentligt.

Mvh / Ture

Re: SMV Snökvarn

Postat: tis 03 sep 2013, 19:56
av totte
Och vad i höge farao har man en snökvarn till?

Re: SMV Snökvarn

Postat: tis 03 sep 2013, 20:01
av svampbob
En vågad gissning är att man packar ihop snön med den. Jag använde något liknande på den tiden som jag körde virke med skoter.

Re: SMV Snökvarn

Postat: tis 03 sep 2013, 20:04
av tallen100
Kan hända, men tycker inte den ser ut att passa till det. skulle hellre tro att man river lös snö, men har inte en aning :???:

Re: SMV Snökvarn

Postat: tis 03 sep 2013, 20:09
av Slurfi
Ser ut som en lämplig manick för att få ur luften ur snön så den inte isolerar marken
från kylan. Säkert bra på myrar där man vill köra ut virke på.
Egentligen borde man ju ha nån historie-tråd här på forat där man kan läsa om
forna metoder att göra isvägar och annat skoj.

Re: SMV Snökvarn

Postat: tis 03 sep 2013, 20:55
av axwell
Eftersom jag inte vet vad det är så frågade jag Google.

http://www.skogsmuseet.se/index.php?opt ... &Itemid=79

Det finns fler artiklar.

Re: SMV Snökvarn

Postat: tis 03 sep 2013, 21:03
av Blivande snickare
Bra länk axwell! :grin:

Re: SMV Snökvarn

Postat: tis 03 sep 2013, 21:45
av ulfgustav
Var det möjligen Stensele Mekaniska som byggde dessa, detta med tanke på SMV som var deras "varumärke"? Har aldrig sett någon live.

Re: SMV Snökvarn

Postat: ons 04 sep 2013, 06:31
av Ture
Helt rätt, kvarnen malde snö och när luften försvann ur snön så frös den snabbt och blev sladdningsbar. En "basvägsmanick"! Den var kraftuttagsdriven och växlad så att den roterade fortare än dragfordonet. Det gjorde att den verkligen malde ned snön. Det är Sandbergs Mekaniska Verkstad som tillverkat den.

Re: SMV Snökvarn

Postat: ons 04 sep 2013, 12:55
av totte
Sedär ja, då fick jag svar, tittade lite nogrannare på bilden och då syns ju drivaxeln och växelhuset.

Heter den SMV så måste det nästan vara Stensele Mek som gjort den.

Då var det bara Tures startfråga kvar, om det finns nån sån kvar nånstans som kan bli till salu.