Öppna kategorin

Enskilda avlopp får miljöskatt?

61 inlägg 28103 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enskilda avlopp får miljöskatt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216412 I framtiden kan det bli tal om miljöskatt för enskilda avlopp som inte uppfyller miljökraven http://www.entreprenadaktuellt.se/?p=42 ... 107&m=2879
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Camwood  
#216436 En ny skatt som vi ska betala va bra :wink: Fastighetsägare i det här landet betalar aldeles för lite skatt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216535 Jo, särskilt på landsbygden kommer fastighetsägarna billigt undan... ;) Varför inte en lag på att förbjuda alla enskilda avlopp och tvinga dessa fastighetsägare att för egna pengar ansluta sig till kommunala avlopp. ;) (Tur det finns ironiska smilys).
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216538 Det är alldeles för lätt för folk på landsbygden. Sätt åt dom jävlarna. 😈 Mera varg i beteshagarna och ett svindyrt motorsågskörkort ska de ha om de extraknäcker i skogen.

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216546 Hej..
Angående enskilda avlopp på landsbygden, så har ju arbetsmiljöverket bestämt att det ska finnas körbar väg, till avloppsanläggning, med bärighet för 30 tons lastbil samt vändplats där föraren skall kunna vända utan att behöva backa.
Vid tömning av enskilt avlopp har det även beslutats att maxlängd på slangdragning för slamtömmaren skall vara max 20 meter.. Eventuellt finns förslag på ännu kortare slanglängd.

Enligt nya bestämmelser och riktlinjer från Linköpings kommun i Östergötland..

Jippiii..Vad tror ni det kommer att kosta fastighetsägarna att fixa till sådana saker, bara för att få brunnen tömd?

Så en miljöskatt på enskilda avlopp verkar ju inte direkt osannolikt.

Idioti på hög nivå.

Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Husqy346  
#216557 Mycket av det där är för att göra miljön en tjänst inte bara för att jävlas. Vet ni hur avloppet är konstruerat på ställen som är över 50 år gammla. På pappas gård är det sådanadära sement brunnar vist de tar hand om mycket av avloppet, men inte allt.
Resten av vattnet går ut i ett dike vem vet sedan i vilken sjö det hamnar i .Anledningen till att jag vet denna fakta är för att jag har sett en rapport från miljö o hälsa, som de gjorde i samband med en rutinmässig kontroll av djur byggnaderna .
Då det räknas som lantbrukarfastighet så kollade de även bostad samt verkstad mm i samma inspektion . Men va kan de göra med skatt om man sätter in en mulltoa?

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216558 Här dömer kommunen helt enkelt ut bristfälliga avlopp. Brukaren får användningsförbud för sitt gamla avlopp från ett visst datum och måste göra ett nytt. Inget fel så långt. Men så får han ovanpå allt betala bygglovsavgift för det nya avloppet. Vilken affärsidé! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216563 Japp! Lätt att leka med andras pengar, inte minst när det påstådda syftet är en bra miljö!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Simon.M  
#216566 Gäller det bara vissa kommuner själv har jag inte hört något från kommunen o tänker inte göra nått innan heller :) ganska onödigt att byta nått som funkar bra

Användarvisningsbild

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216568 Gårdar på landsbyggden med äldre enskilda avlopp har ofta bara en brunn med enkel slamavskiljning, avloppsvattnet släpps direkt ut i bäcken/sjön/älven/skogen. I dagens samhälle tycker jag det är rätt att det ställs krav på modern avloppsanläggning även för boende på landsbygden.

Det bör åtminstone vara tre kamrar samt infiltration av avloppsvattnet. Vatten och avlopp är inte gratis för oss som bor i en tätort heller.
Senast redigerad av OAS-forests tis 12 mar 2013, 04:34, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Simon.M  
#216569 Är ju mest miljövänliga tvättmedel o tvålar o sånt idag så tror inte jorden går under så vi ska byta fungerande grejer

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Brickan  
#216577
Simon.M skrev:Gäller det bara vissa kommuner själv har jag inte hört något från kommunen o tänker inte göra nått innan heller :) ganska onödigt att byta nått som funkar bra
Det finns tvingande regler för alla avloppsanläggningar i hela landet. Det handlar bl a om hur mycket kväve och fosfor man släpper ut i naturen. Alla är skyldiga att uppfylla dessa regler. Att sedan många med äldre undermåliga, men till synes fungerande anläggningar lyckats undgå upptäckt betyder inte att det är OK och att man därför slipper.

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

350  
#216578 Detta kommer att bli verklighet för alla med enskilt avlopp,här är det full fart på kommun.Som Skogsola skrev åker man på en avgift när miljöinspektören kommer ut 4200 fick jag betala .Det blev ett minireningsverk+en lakdamm kostnad ca 60000 .

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

Simon.M  
#216642 Kostar det 4 200 kr bara dom kommer ut o besiktigar?? Har inte en aning vad jag har för avlopssystem :) har en 3 kammarbrun i cement är det enda jag kan se o troligtvis en stenkista det är inte godkänt eller ??

Avatar Fallback

Re: Enskilda avlopp får miljöskatt?

350  
#216651 Om trekammarbrun inte är sönder vittrad på nått ställe är den säkert okej.Du måste ha en filtration efter,finns lite olika att välja på.Tror inte stenkista godkänns!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).