Öppna kategorin

Kommunalskatt på skogsavverkning?

4 inlägg 3455 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kommunalskatt på skogsavverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210983 Nu sätter väl många morgonkaffet i vrångstrupen. Jag kommer väl att bli halshuggen för förslaget är mitt eget och bakgrunden är så här.
Varje år lämnar miljontals m3 den svenska landsbygden. De privata skogägarna skattar ofta 30% räntefördelning som landar rakt i statskassan. Bolagen betalar bolagsskatt i slutänden som hamnar i samma svarta hål. I storstaden sitter skatteknösen och vältrar sig i dessa pengar samtidigt som 08:orna fnyser över den tärande landsbygden som ska ha bidrag till allt.
Säg att det bleve en skatt på 20 kr/m3fub. Den kunde lätt administreras av SDC och vore inte krångligare än momsen. För skogsägaren skulle kommunalskatten dras bort från statliga skatten och skulle vara helt kostnadsneutral plus minus noll. Egen förädling liksom allt som förädlas inom kommungränsen skulle inte beröras.
Liknande regler skulle införas för vind- vattenkraft och gruvdrift. Plötsligt skulle det komma i en annan dager vilka landsdelar som faktiskt föder Sverige.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kommunalskatt på skogsavverkning?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210987 Håller med Borde vara kommunalskatt..

Avatar Fallback

Re: Kommunalskatt på skogsavverkning?

Skogstinsen  
#211758 Du får skriva till Kommunalrådet Ola. :) Insändare i tidningen. Ring till Bo i peran, han kanske kan skriva ihop nåt. Mvh

Avatar Fallback

Re: Kommunalskatt på skogsavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211760 Skogsavverkning genererar en halv % av BNP. Om man tror att det göder andra landsdelar är man nog fel ute,snarare tvärt om. :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).