Öppna kategorin

Kan jag använda den här oljan

11 inlägg 12719 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan jag använda den här oljan

skogssvinet  
#189982 Har fått några dunkar hydraulolja från mitt gamla jobb. Det är en olja från Statoil som heter hydraway hvxa 46. Och det står att det är en utomhusolja för krävande miljöer. Min fråga kan man använda den här oljan och hälla i hydraulvagnen till Atvn och jag har även en gammal 80- tals traktor. Går det att blanda oljor eller skall jag hälla ut den gamla oljan innan jag använder den nya.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kan jag använda den här oljan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189985 Timberjack servicen där jag bor säljer den oljan och jag antar att de har provat det mesta. Mineralolja kan du blanda.

Avatar Fallback

Re: Kan jag använda den här oljan

skogssvinet  
#190001 Okej tack så mycket för svaret skogsola :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan jag använda den här oljan

stegmaster  
#190039 Har då aldrig hört at man ska använda "ren" hydraulikk olja i traktorer? :surp:
Hur det er med atv vagnen vet jag inte, du får kolla i manualen vad som rekommaderas.
Hydraway er vel til separate hydaulikksystem som grävmaskiner och skogsmaskiner.
Gamle traktorer har vel kombi gear och hydraulik (och broms i bakaksel).

Användarvisningsbild

Re: Kan jag använda den här oljan

bodaedet  
#190063 I traktorn skall du troligtvis ha universalolja kan vara för våta bromsar som stegmaster skrev. Finns även traktorer med slutet hydraulsystem. Häller du i fel olja i en traktor med våta bromsar så går lammellerna åt hvt.

Avatar Fallback

Re: Kan jag använda den här oljan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190093 Volvo, Valtra- Valmet med flera traktorer som är anpassade för att köras med mycket yttre hydraulik har separat hydraultank med riktig hydraulolja i.

Användarvisningsbild

Re: Kan jag använda den här oljan

bodaedet  
#190116 valmet 805 och 6300 har hydrauliken tillsammans med växellådan, men kolla instruktionerna.

Användarvisningsbild

Re: Kan jag använda den här oljan

stegmaster  
#190195
Skogsola skrev:Volvo, Valtra- Valmet med flera traktorer som är anpassade för att köras med mycket yttre hydraulik har separat hydraultank med riktig hydraulolja i.

Jo du, detta kännar man ju til, då man har seperat hydraultank på min gamla valmet 665. :wink:
Men dock har aldrig användt "ren" hydralikolja, even om man kanske skulle kunna göra det.
Kör med Agrol olja, samma i både gear/bakaxel och hydraulikk.(minns inte vad den heter). :grin:
Konstig er det ju at det er seperat system på minsta valmet/valtra (A serien och tidligare modeller), men inte på dom störra? :???:
På grävmaskiner och skogsmaskiner er ju inte risken med forurensing/blandinga olja lika stor som vid tipputtagen på en traktor, var en kanske låner grannens redskap. t,eks.

Avatar Fallback

Re: Kan jag använda den här oljan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190205 A-serie traktorerna går ju ofta med skogskärra och då är det fördel med riktig hydraulolja. Det kan ju också vare så att småtraktorerna går oftare med lånade redskap och då kan det vara bra med en mindre mängd olja som man byter oftare.
Egentligen så är det enda anledningen till att köpa en Valtra. Skulle inte vilja ha en traktor där tipputtagen gick direkt ner i växellådan. :shock:

Bygger de ihop växellåda och hydraulik så blir ju oljevalet en kompromiss. Men om kunderna gör som "stegmastern" och häller i universalolja överallt så spelar det kanske ingen roll.

Avatar Fallback

Re: Kan jag använda den här oljan

skogssvinet  
#190236 Det blir till att köra den oljan i hydraulvagnen. Sen så i min mb trac kör jag den oljan på kranen som har egen pump och hydraulsystem, men jag kör nog vanlig universal olja på traktorns egna hydraulsystem. Tack för alla svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan jag använda den här oljan

stegmaster  
#190301
Skogsola skrev: Men om kunderna gör som "stegmastern" och häller i universalolja överallt så spelar det kanske ingen roll.

Ha ha, nei universalolja överalt har jag då inte. Brukar 3 olika.
Agrol.
Motorolja:mega truck,
Hydraulikk/transmission: hybran plus
Drivaksel/slutdrev: Gearolja(kommer inte ihåg navnet)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).