Öppna kategorin

GPS, filformat och kartdatum

9 inlägg 5664 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

GPS, filformat och kartdatum

stalin  
#158945 Jag är röjare och använder Garmin Dakota med Friluftskartan Prime för att se fastighetsgränser mm.
När jag får ett uppdrag att röja eller banda en speciell avdelning, kan jag få ett mail med shp-filer, sk. shapefiler från min uppdragsgivare.
Garmin läser ju naturligtvis inte shp-filer, men jag hittade ExpertGPS, ett program som kunde konvertera shp till spår och sedan ladda upp detta i min mottagare.
En gallring utanför Sundborn i Dalarna hamnade då mitt i Östersjön på min GPS. Ja... ni fattar.
Någon som har kunskap och erfarenhet om metod och möjligtvis program för att få detta rätt? jag gissar att det har med rutnät och kartdatum och sådant att göra. Vad gäller?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: GPS, filformat och kartdatum

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158966 Har inte jobbat något med Shape, men Garmin brukar väl internt jobba med WGS 84 lat/long.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: GPS, filformat och kartdatum

MNskog  
#158983 Skulle tro att de .shp filer du får är i RT90 och måste transformeras till WGS 84 för att hamna rätt i din GPS.

Avatar Fallback

Re: GPS, filformat och kartdatum

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158989 De kan även vara i Sweref99 TM. Fick du med någon annan fil än .shp, tex en som heter .prj? Annars får du fråga vilket kartdatum och projektion de använts sig av.

Avatar Fallback

Re: GPS, filformat och kartdatum

röjjare  
#160225 Hehe, du menar inte atlanten? Det har vi råkat ut för ca 20 gånger förra säsongen. "Det irriterande norgeproblemet".
Vår uppdragsgivare bytte från rt90 till sweref99, därav problemet.

Ang. .Shp till garmin gps, så har holmen ett eget verktyg för det.

Avatar Fallback

Re: GPS, filformat och kartdatum

stalin  
#160257 Nej, det är Baltic sea och vi min uppdragsgivare använder Sweref. Min GPS är också inställd på det.
Däremot kan man tänka sig att det verktyg jag använde för konvertering inte funkade, eller (sannolikt) jag fattade inte riktigt hur det skulle användas.
Hur hittar man Holmens .shp-verktyg?

   TS
Avatar Fallback

Re: GPS, filformat och kartdatum

Contorta  
#160274 Ditt första problem är att dina kartor och dina .shp filer måste vara i samma referenssystem. Annars blir det helt kalle anka.

Alla GPSer arbetar som standard i WGS84. Sweref99 är för en användare i praktiken samma sak, det kan ge ett litet fel på någon decimeter, vilket är inom mottagarens felmarginal, så det spelar ingen roll för dig.

Sedan måste dina kartfiler, som du vill lägga över varandra, vara rätt koordinatsatta, och koordinatsättningsfilen intregrerad på ett sätt som din mottagare förstår.

Lösningen för dig i tre steg är att
1) begära filer i WGS84 (eller Sweref99),
2) samt att begära dem koordinatsatta. Dubbelkolla detta särskilt formatet (decimaler, grader, decimalpunkter eller komman; Här finns många felkällor).
3) anpassade för en Garmin.

Ju mer de leverar rätt, ju mindre problem har du. De kan förväntas ha bättre verktyg än dig, så försök få dem att leverera något användbart.

Avatar Fallback

Re: GPS, filformat och kartdatum

röjjare  
#160416 Hittade verktyget som holmen använder.
Här: http://www.dianthus.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=67
Det kan tyvärr inte ändra referenssystem, men för att föra över shp filer till garmin fungerar det utmärkt.

Avatar Fallback

Re: GPS, filformat och kartdatum

stalin  
#160476 Tack snälla!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).