Öppna kategorin

Mässingsspik?

6 inlägg 4149 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mässingsspik?

snubblaren  
#134242 Hörde ifrån en kompis att ett träd dör om man skulle slå i en spik av mässing i det, finns det någon som helst sanning i det?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Mässingsspik?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134243 Det tror jag inte, mässing innehåller ju 65% koppar........och kopparspik används ju till att spika upp fågelholkar med.

Avatar Fallback

Re: Mässingsspik?

axwell  
#134246 Kopparspik i aspar en beprövad metod att ta död på dem, mässing nästan lika bra.
Men det behövs långt mer än 1 st spik.

Avatar Fallback

Re: Mässingsspik?

awes  
#134256
D Brown skrev:Det tror jag inte, mässing innehåller ju 65% koppar........och kopparspik används ju till att spika upp fågelholkar med.

Tror nog aluminiumspik är bättre till fågelholkar. Dödar inte trädet och förstör inte sågkedja.

Användarvisningsbild

Re: Mässingsspik?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134421
awes skrev:
D Brown skrev:Det tror jag inte, mässing innehåller ju 65% koppar........och kopparspik används ju till att spika upp fågelholkar med.

Tror nog aluminiumspik är bättre till fågelholkar. Dödar inte trädet och förstör inte sågkedja.


Fast det är ju många miljömuppar, som av ren illvilja vill spika träd med kedjeförstörande spik. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mässingsspik?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134455 Har sågat bräder av granar som haft både mantlade och omantlade kulor i sig. Omantlade kulor märks knappt, varken när man skär igenom kulan eller att det är några skador i virket. Mantlade kulor rasslar däremot till samt ger grönfärgat virke som ser ut att börja röta sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).