Öppna kategorin

Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

998 inlägg 338516 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294372
Niking skrev:Jimmie Åkesson sjukskriven http://www.dn.se/nyheter/politik/akesso ... stamd-tid/

Hur påverkar det SD och den kommande budgeten?
/Niklas

Dom hade väl eget budgetförslag tidigare? Ska nog bara finslipas lite alt så är det redan gjort.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: : Valårstråden där vi går helt bananas

Peteflamingstar  
#294373
stegmaster skrev:
jannee skrev: Mer rättvist är dock att jämföra oss gentemot Norge, där ligger vi i lä.
Norge har visserligen oljan och fisken men vår malm och skog uppväger gott och väl Norges oljeinkomster, trots detta fortsätter vi med våra spenderbyxor och lever över våra tillgångar.

Varför har det blivit så med sånna stora naturressurser ni even har i Sverige?????
Va er det ni brukar/har brukat penger på i Sverige som vi inte gör i Norge, förutom innvandringen då, men det kan inte forklara detta oavsett??

Oljefondet(eller oljeformuen) er vel nu snart på ca 6000milliarder här i Norge, men man har aldrig pumpat inn dessa penger i samfunnet, utan man har nåt som kallas handlingsregelen, vilket betyr at man endast ska bruka pengar av överskottet(elle rentan om ni vil) som denna fomue gir, eller maks 4% som det er i praksis.
I år tror jag inte det var mer en 2,9% av detta överskott som går inn i statbudgeten för 2015.
På detta viset öker ju oljeformuen med xxx antal milliarder varje år, då man endast brukar lite av rentan varje år.
Felet som flere andra nationer med stora naturressursar har gjordt, er just at dom pumpat inn mycket pengar i samfunnet, med kortsiktig vinst som följd, men detta er vel knappast fallet hos er i Sverige.

Ni bordet vel kunna göra nåt liknandet med era naturressursar??
Fördelen til Sverige er dock at det er ni som sitter på mycket av framtidens naturressuser(skogen), behovet för olja och gas kommer ta slut nån dag, even om det nog dröjar et tag.



Jag tror svenska staten mer eller mindre medvetet motarbetar skogsnäringen, åtminstone kommer det bli så under kommande regering. Man ser den mer som en girig miljöförstörare än ett verktyg för att bygga långsiktigt stabil ekonomi. Det är invandringen som kommer rädda Sverige, om man ska tro på allt som sägs...

Användarvisningsbild

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294492 Åkerinförd fastighetsskatt ger ökad ekonomisk tillväxt http://www.dn.se/debatt/aterinford-fast ... -tillvaxt/

Suck :x
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

axwell  
#294523
Niking skrev:Åkerinförd fastighetsskatt ger ökad ekonomisk tillväxt http://www.dn.se/debatt/aterinford-fast ... -tillvaxt/

Suck :x
/Niklas


Ja, men det förutsatta ju att skatten på arbete skulle reduceras, en jättereform om teoretikerna skulle få som dom spekulerar.

Användarvisningsbild

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294638
axwell skrev:
Niking skrev:Åkerinförd fastighetsskatt ger ökad ekonomisk tillväxt http://www.dn.se/debatt/aterinford-fast ... -tillvaxt/

Suck :x
/Niklas


Ja, men det förutsatta ju att skatten på arbete skulle reduceras, en jättereform om teoretikerna skulle få som dom spekulerar.


Med nuvarande regering är risken betydande för både återinförd fastighetsskatt och höjda skatter + arbetsgivaravgifter på arbete.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

skogshasse  
#294650
Niking skrev:
axwell skrev:
Niking skrev:Åkerinförd fastighetsskatt ger ökad ekonomisk tillväxt http://www.dn.se/debatt/aterinford-fast ... -tillvaxt/

Suck :x
/Niklas


Ja, men det förutsatta ju att skatten på arbete skulle reduceras, en jättereform om teoretikerna skulle få som dom spekulerar.


Med nuvarande regering är risken betydande för både återinförd fastighetsskatt och höjda skatter + arbetsgivaravgifter på arbete.
/Niklas


ja det får vi hoppas att det blir. Alltså höjd skatt för när vi lånar 10 miljoner i timmen vilket blir 240 miljoner per dygn så tycker jag att man inte kan säga att ekonomin är i balans sen skänker vi bort 100 miljoner i dygnet i bistånd vad tycker ni andra om det kan man verkligen säga att ekonomin är i balans då jag tycker att ab sverige lever över sina tillgångar men det är kanske så ett ab ska drivas

Avatar Fallback

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294692
jag tycker att ab sverige lever över sina tillgångar men det är kanske så ett ab ska drivas


Tyvärr är vi alla målvakter i bolaget.

Användarvisningsbild

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294792
skogshasse skrev:
Niking skrev:
Med nuvarande regering är risken betydande för både återinförd fastighetsskatt och höjda skatter + arbetsgivaravgifter på arbete.
/Niklas


ja det får vi hoppas att det blir. Alltså höjd skatt för när vi lånar 10 miljoner i timmen vilket blir 240 miljoner per dygn så tycker jag att man inte kan säga att ekonomin är i balans sen skänker vi bort 100 miljoner i dygnet i bistånd vad tycker ni andra om det kan man verkligen säga att ekonomin är i balans då jag tycker att ab sverige lever över sina tillgångar men det är kanske så ett ab ska drivas


Du vill alltså att fler ska bli arbetslösa i Sverige och leva på bidrag? För det lär ju bli konsekvensen när skatter och arbetsgivaravgifter höjs i takt med a-kassan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294801 Här presenteras de skatter som ska höjas till 2015 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/18-mi ... vd?sidan=1
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

isteskog  
#294811 Blir nog ett helt batteri med skattehöjningar både till 2016-2018 också, var så säker! Med skattehöjarpartierna MP,V och S vid rodret så är det bara att förvänta.

NYVAL!

Avatar Fallback

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

stektlök  
#294836 Jag gillar bra svensk sjukvård som finns för alla.

Hur låg skatt vill ni ha ?
Ni har juh fått sänkt nu i 8 år, hur länge tror ni de hade fortsatt så utan att kastrera vård å omsorg, järnvägar, vägar... bra saker som är till för folket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

isteskog  
#294838 Det jag är emot är skattehöjningar som är tillväxtfientliga, t ex Slitageskatt, handelsgödselskatt och liknande. Skatten på inkomst är lagom.

Användarvisningsbild

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

Peteflamingstar  
#294848
stektlök skrev:Jag gillar bra svensk sjukvård som finns för alla.


Instämmer till 99%, men sen finns ju detta med papperslösa o tiggare som förmodligen ökat i antal de senaste åren. Hur skall gränsdragningarna göras? Skall de få gratis vård o skola, gå före i kön? Något måste man nog besluta sig för innan kommunisterna tar över alldeles, hörde ett skräckexempel på radion härom veckan apropå att polisen intensifierar sökandet efter människosmugglare. Några demonstranter (förstås) skanderade att "ni måste sluta kriminalisera papperslösa"! Råkar de inte begå en olaglig handling bara genom att vara här...?

Avatar Fallback

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

stektlök  
#294861 Nja tare lugnt nu... papperslösa å illegala räkna jag inte in. Svensk sjukvård åt hela världen menade jag inte. Social turism som göran persson sade ä ja emot.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valårstråden där vi går helt bananas ! ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294897 Själv vill jag se kraftigt sänkta skatter, större valfrihet och mer eget ansvar. Det slösas en hel del med skattemedlen


Själv vill jag se platt skattesats.
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).