Skogsnyheter

Södra lägger ned Viresjösågen

9 inlägg 3766 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra lägger ned Viresjösågen

masterchief  
#117120 Södra lägger ned Viresjösågen i Åtvidaberg.
Inköpt om jag inte minns fel år 2007.
http://www.corren.se/ostergotland/atvid ... =&menuids=



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra lägger ned Viresjösågen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117125 Man kan undra om sågverksbranchen har mycket kalla fötter nu?
Först stoppet över julhelgen och sedan det här. Gissar att ett antal sågar
får slå brädlapparna i bordet det här halvåret!
På sikt så blir det väl 3-4 stora sågar kvar i södra Sverige och i.om att de mindre försvinner så minskar
konkurensen om virket :sad:

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ned Viresjösågen

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117175 Snart starta "nya" Värösågen så det lär behövas virke dit, samtidigt som Holmen drar igång Narviken. Ska blir mycket intressant!

Användarvisningsbild

Re: Södra lägger ned Viresjösågen

masterchief  
#117279 Läser man artikeln så skriver de lite undanskymt att de också säger upp resterande 25 skogsarbetare.
Luktar en liten fuling iom de verkar vilja mörka nyheten bakom en sågverksnedläggning 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra lägger ned Viresjösågen

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117304 Haha lite komiskt i all bedrövelse. Nyheten om de avskedade läste jag i samband med att de räddat sågen i Traryd som var nedläggningshotat (svårt att tro) men skulle nu säkras genom att börja såga löv.
Sanningen är den att det i princip är katastrof att Traryd försvinner som tallsågverk då Södra knappt har några. Visst, Värö ska såga 30% tall så det hjälper ju en del, men kanske inte just nu...

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ned Viresjösågen

sjohult  
#117316 södra ska även lägga ner sågen i kinda. det är sammanlagt 3 sågverk som kommer läggas ner inom kort pga den nya sågen i värö.

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ned Viresjösågen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117336
sjohult skrev:södra ska även lägga ner sågen i kinda. det är sammanlagt 3 sågverk som kommer läggas ner inom kort pga den nya sågen i värö.

Kindasågen är bra mycket större än Viresjö. Tveksam till att Södra skulle
lämna fältet fritt för Holmen i norra delen av verksamhetsområdet.
Vart har du fåt uppgiften ifrån?

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ned Viresjösågen

sjohult  
#117417 den informationen fick jag på förra sbo mötet vi hade nu i slutet på december. dom lägger ju ner sågverk för att kunna köra för fult med den nya sågen i värö.

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ned Viresjösågen

sjohult  
#117419 Förlåt måste rätta mig själv. det är sågen i åtvidaberg som ska läggas ner dock ska dom fortsätta med tryckimpregnering i åtvidaberg. Så kinda sågen kommer finnas kvar. det finns information om detta bland annat på södras hemsida.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).