Skogsnyheter

Anläggning för biobränsle kan bli landet

15 inlägg 6255 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Anläggning för biobränsle kan bli landet

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115573 http://www.kristianstadsbladet.se/bromo ... lrsta.html

Vad tror och tycker ni om detta gott folk?
Är detta något vi kommer se mer av på flera håll i landet detta år?
Kommer logistiken flyta på bättre tro?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115623 Pellets industrin har gått från ingenting, till att på några få år, ta stor del av uppvärmnings marknaden.
Den industrin har skapat infrastruktur kring sin produkt.
Produkten är etablerad, alla vet vad värmepellets är.

Skogsindustrin har haft flis i 100 år, men inte fått till någon som helst konsument produkt av flis till uppvärmning.
Med skogsindustrin menar jag samtliga i branschen, skogsägarföreningar, bolag, småsågar ja alla som hanterar virke.
Den enda flis som säljs till konsumenter, är ev något lass till elljusspår eller skidbackar.

Vi skogsägare sitter med armarna i kors. Och väntar på att vi ska få bra priser :oops:

Flis borde gå att distribuera till villakund, med någon form av storförpackning. Bal, storsäck eller komprimerad och distribuerad med sopbil. Ja på något sätt vart fall, som är frakt och konsument vänligt.

Eldning med flis är inte lika bekymmerslöst som pellets, det vet jag också.
Och det var minsann inte pelletseldning heller från början.
Det måste ju gå att bli konkurrenskraftig med flis, då det är minimal förädling.
Spontant så tycker jag att det borde gå att få till det här som pelletsindustrinlyckats så bra med.

Allt beror sedan på dig och mig, vi får nog slå våra kloka huvuden ihop, och sätta lite fart.
Lyckas en sådan satsning så skulle skogsägaren få en produkt att sälja.
Jobben skulle skapas på landsbyggden.
Därmed klirr i kassan.

Nu har jag kanske stuckit ut hakan !
Jag vet också att det inte gör sig själv av en skogsägare, så därför måste många satsa på ide´n.
Om det ska bli flis i storpack.

Användarvisningsbild

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

finskpinne  
#115639 Jag tror att om någon lyckas konstruera en anläggning för villaägare som eldar flis på ett bekymmerslöst sätt så skulle det bli väldigt populärt med fliseldning. För att elda med flis är ju en väldigt förmånlig uppvärmningsmetod, speciellt om man äger lite skog själv. Men det som avskräcker många från att börja elda med flis är nog att det betyder lite extra arbete om man jämför med pellets eller olja.

Så det är nog bara för alla att fundera på en anläggning som kräver så lite av konsumenten som möjligt så ska ni nog se att vi som trivs i skogen kommer att ha arbete i oändlighet!! För det finns nog råvara i skogen så det räcker och blir över...

Och eftersom det inte är någon invecklad förädlingsprocedur så finns det ju en stor möjlighet att hålla verksamheten lokal och på det sättet hålla pengarna "i trakten" och skapa jobb i närområdet, istället för att köra råvaran till andra ändan av landet till en stor fabrik och betala en massa pengar i onödan åt aktieägarna i ett börsnoterat bolag.

Avatar Fallback

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115651 Ja just så menade jag.

Det behovs en utveckling av flisbrännarna så de fungerar lika bra som pelletseldning.

Skulle kunna vara att flisen behöver sorteras. Så det finns viss storlek på den. Då vore det möjligt att beställa flis som gick bäst på just den egna brännaren.

Distributionen är det lika dant med, behöver utvecklas så det går att leverera flis utan att en lastbil behöver backa över gräsmattan hos villaägarna.
Om det kunde blåsas via slang eller liknande vore bra.

Alla dessa icke skogsägare kunde bli potentiella kunder.

Det här görs inte på ett forum , men det är här som idéerna kan spridas och ta fart.

Finns förresten gott om EU pengar för ändamål liknande det här, att söka hos länsstyrelserna.
Riktigt mycket pengar dessutom !!!!

Avatar Fallback

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115681 Är det inte enklare att göra pellets av flis?

Användarvisningsbild

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

finskpinne  
#115689 Enkelt kanske men ganska kostsamt... Skulle man kunna elda med flis på ett bekymmerslöst sätt så skulle det ju vara oerhört billigt jämfört med dagens alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115693 Men Gossar!

Det finns ju redan bra anläggningar, det är bara det att Ni inte känner till dem!

Kolla: http://www.froeling.com/images/stories/ ... _T4_DE.pdf

samma panna: http://www.blocket.se/jonkoping/Nyhet_F ... ?ca=17&w=1

Har själv en Turbomatic och mer bekymmerslöst kan det inte bli!!
Pannan som blev startad i dec -10 har snart gått 600 timmar och inte ett bekymmer!!

Hög investeringskostnad och löjligt låg driftskostnad!!

Bara att fylla på flis för att sedan titta på tv!!!

F

Avatar Fallback

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Cat554  
#115707 Det finnes mange anlegg som funker. Men det må tilbys flis av riktig kvalitet, og med sikker levering.

http://www.ohioprodukter.no/Midlertidig/Kompakt.htm

OH.

Avatar Fallback

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115727
finskpinne skrev:Enkelt kanske men ganska kostsamt... Skulle man kunna elda med flis på ett bekymmerslöst sätt så skulle det ju vara oerhört billigt jämfört med dagens alternativ.


Jo, men dagens flisanläggningar kostar ju ganska mycket mer, och flisen tar mer plats än pellets. Jag vet inte vad det kostar att göra pellets från energived, det kanske blir för dyrt?

Användarvisningsbild

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115746 Jo, kunde flisen sorteras i olika fraktioner, så vore det ju bra. Enligt min erfarenhet så gäller det att få bort stora bitar, dammet och tunna kvistar som främst ställer till elände. Stora bitar tenderar att kila fast i skruven. Dammet och annat finkornigt material kan packa sig något djävulsk hårt i stokern. Långa tunna grenar gör att flisen hänger sig. Dammet är f.ö. inte särskilt hälsosamt att andas in.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115852 En framgångsrik flisbrännare, bör helst gå att montera på befintlig panna.

Där har tillverkarna av pelletsbrännarna gjort ett genidrag med sina (kompatibla) brännare.

Mangan påpekar att det är utrymmeskrävande med flis !
Där är väl en av nackdelarna med flis.
Och det är därför jag håller på och fantiserar om ett distributionssystem likt pellets.
Kunden beställer hem flis en gång i månaden, eller nåt liknande.
SONY AB har någon typ av blås/sug utrustning så förrådet kan vara i en annan byggnad.
Flisen måste dessutom hålla hög och jämn kvalité. Och leveranssäkerhet som cat554 påpekar.

Som det varit tidigare med flisanläggningar, så har det varit stora, klumpiga, opålitliga, skitiga, osande,halvtaskigt anpassade med dubbla bakeldsvakter, och ändå brandbefängda !
(sista raderna får jag väl äta upp misstänker jag)

Användarvisningsbild

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115869
Famag skrev:En framgångsrik flisbrännare, bör helst gå att montera på befintlig panna.

Där har tillverkarna av pelletsbrännarna gjort ett genidrag med sina (kompatibla) brännare.


Visst är de smarta? Men flis är ju lite mer komplicerat att hantera och lagra då det gärna stackar sig. Tror nog mer på en komplett lösning som är avsedd för enbart flis. Hur gör man med garantin på en panna när man ansluter en sådan anläggning?

Gotfire har faktiskt en sådan lösning som du förespråkar och den säljer bra vad jag förstår!


Famag skrev: Som det varit tidigare med flisanläggningar, så har det varit stora, klumpiga, opålitliga, skitiga, osande,halvtaskigt anpassade med dubbla bakeldsvakter, och ändå brandbefängda !
(sista raderna får jag väl äta upp misstänker jag)


Välkommen att titta i mitt pannrum :grin: ! Vitt tak, målat o snyggt och inte en smutsfläck! Pannan har gått i 600h och det enda jag gjort var att tömma asklådan 1gång och fyllt upp förrådet 1 gång (detta på 3 mån)!
Givetvis vill man ju ha säkerhetsfunktioner och jag tycker att du glömmer sprinkler till skruven som är bland det viktigare! Jag och sotaren tror nog inte att min anläggning är så brandbefängd :wink: !

Det som är tråkigt med flis är att det kräver stort utrymme för att lagras och det kommer man inte ifrån om man inte vill hålla på o fylla förrådet hela tiden.
Där är ju pellets kanon då man kan bära ned 16kg säckar i massor för att sedan fylla förrådet! Det tilltalar nog gemene man mer!

Tror nog dessvärre att flis kommer att vara ett alternativ för dem med gård, maskiner och ffa gott om plats!

V

Avatar Fallback

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116088 Jaa Vesslan, tror dig fult och fast ang, ditt pannrum.

Flis kommer aldrig att bli en konsumentprodukt, om det inte utvecklas, så det kan konkurrera med pellets.
Pellets är mycket användarvänligt.
När de första pelletsbrännarna kom, så såg då jag ingen framtid för dom.
Det såldes allsköns bråte, och dessa är borta från marknaden numera.

Värmepump med borrhål kostar ca 15000:- plus ett elpris som ingen vet vart bär av.
Men det är bekvämt. Enklare än ett kylskåp att sköta.
Flisanläggningar är också dyra att installera som försäljningsmarknaden är nu.
Varför ska flisskruv kosta 1000:-/m. Ytterröret 500:-/m Det är inte någon komplicerad tillverkning direkt.
Mycket på grund av att marknaden TÅL priset. Driftkostnaden halveras jämfört med pellets.

Precis som du konstaterar Vesslan så vänder sig försäljningen framför allt till de med gård och egna maskiner.
Kommer det inte fram smidigare lösningar, så kan vi aldrig sälja flis som skogsägare direkt till villaägare.
Skogsägarna kommer att vara hänvisade till att vara bulkleverantör.

Avatar Fallback

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116091 Denna GOTFire som Vesslan hänvisar till, det liknar något som jag håller på och tjatar om.
Lite försäljningsframgång för GOTFire i villaområdena, så hade skogsbrukarna ett helt anat alternativ vid virkesförsäljning.
Ska vi nå Zalmans mål med fördubblar pris på fem år, så får vi önska GOTFire all framgång.

Avatar Fallback

Re: Anläggning för biobränsle kan bli landet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116170 Ja, jag slängde ut min gamla oljepanna med en pellstsbrännare jag hade haft i 9 år, och satte in en ny helintegrerad pann. Än så länge funkar den bra, men om det är värt stålarna det är omöjligt att säga. 87kkr kostade det. Funderade på ved, men bor 4-.5 mil från skogen mitt inne i ett samhälle (i villa).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).