Skogsnyheter

Praktikant jobbade i skogen, dog.

19 inlägg 8127 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113114 obantteg, preics, och de flesta som jobbar med motorsåg gör det med egen ved, eller i egen skog. Och då blir det ingen arbetsmiljöfråga.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

MNskog  
#113157 Här har vi nog en av anledningarna. Avverkning med motorsåg anses enkelt.

Min avsikt är inte att angripa seriösa skogsentreprenörer det är inte där problemet är.
Kommunerna i tidigare inlägg verkar ha mycket sämre koll.
Sen finns det ett gäng "inte helt seriösa entreprenörer" och lycksökare som brukar dyka upp speciellt vid stormfällningar och öka mängden olyckor.

Det är kanske en höjning av yrkesstatusen för skogsarbete som ska till ?

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113165
Avverkning med motorsåg anses enkelt.

Det är nog precis där problemet ligger - "fälla ett träd, hur svårt kan det vara". Gemene man inser inte vilka krafter som man släpper lös och hur man kontrollerar dem på ett säkert sätt. Dessutom är vi människor jävligt bräckliga och blir bara mos under träd.

Men sen när det gäller oss "proffs" så finns det nog en del cowboys som underskattar situationen och överskattar sin egen förmåga, och vem har inte gjort det någon gång. Men att få betala med sitt liv för ett misstag är alldeles för dyrt och här har ju arbetsgivare hela ansvaret att se till att personalen har lämplig utbildning och erfarenhet för arbetet.

Samtidigt hade jag en timanställd via en kollega som bara skulle hjälpa till med vissa moment på ett jobb men ändå hade han huggarbyxor på sig (inga huggarstövlar eller kängor dock) mitt i värmeböljan och jag sa åt honom att det var inte nödvändigt då han inte kommer att använda motorsåg eller vara i närheten av den under dagen. Han lyssnade inte på det örat och ganska snart så tog han min 346:a och tittade på som att han skulle dra igång den. Jag jobbade med min 372:a och tänkte att det är ingen fara för min kollegan har Stihl så kan kommer ändå inte få igång den. Men han kom och frågade mig hur man startar den och jag svarade att "vet du inte hur du får igång den ska du inte använda den heller och jag kommer strax och sågar det där". Men då började han snacka om att han är proffs och jobbar varje dag med kollegans sågar men att han har Stihl och de är ju lite annorlunda. Så, ja, jag tänkte väl att han får väl en chans då. Han skulle såga ned lite grenar i en släpvagn men det tog inte lång tid innan han fick ett kast och körde kedjan rätt i sidan på vagnen (vilket var tur i och för sig). Jag tyckte jag hörde något men var inte säker utan tog en titt efter att han klev ur vagnen och mycket riktigt, ett par tänder var ordentligt inslagna på min splitt nya kedja. Jag konfronterade honom men han svarade att han bara hade nuddat lite med sidan på svärdet men att kedjan aldrig hade rört vagnen. Efter det fick han inte röra mina sågar men han fortsatte med min kollegas 260 trots att jag sa åt honom att låta bli. Nu var jag inte hans arbetsgivare utan det var kollegans anställde men egentligen skulle jag har brutit där för dagen för honom. Det som var lite absurt i situationen var att han snackade om att han skulle flytta till Örebro och starta upp sin egen trädfällar och arboristfirma.

Men även i en sådan situation tycker jag att arbetsgivaren har ett stort ansvar att förklara vilka risker som finns men också neka personen arbete om den inte kan göra det på ett säkert sätt.

Avatar Fallback

Re: Praktikant jobbade i skogen, dog.

drängafan  
#116934 Aom ni skrivit här innan är de så fruktansvärt många som inte har koll på hur farliga grejer de är å hålla på i skogen spelar ingen roll om man "bara" ska kapa några meter ved om året eller om man hugger på heltid. Olyckan kan alltid vara framme skilnaden mellan en som hugger var dag å en som kör motorsåg en helg om året är givetvis stor men tror alltid man ska lämna de där sista tädet innan kaffe eller innan man kör hem för dan å aldig ge sig på nåt man känner är helt galet!!
Själv hugger jag cirka 100m3 om året å försöker alltid propagera faran för de jag vet "bara" ska kapa nåt lass ved om året å då är de en jävla massa pengar å köpa byxor å stövlar tror inte de håller med den gången de går åt helvete!!
Å faktum är att en gång har jag skurit i skyddskängan å vad var de om inte i vedhögen efter 8timmars slit glad jag hade de på å sparade några tår på kuppen :D
Vindfällen säkrar jag för de mesta på ett eller annat vis innan jag ger mig på bara å lämna matchoattityden hemma tror de som hugger lite som jag själv måste vara extra försiktiga jag hugger för lite för å alltid ha stenkoll på vad som kommer hända.
Men motorsågskörkortet lärde mig iaf å veta när man gör fel å då va extra försiktig!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).