Skogsnyheter

Var femte julgran tjuvhuggen

121 inlägg 47615 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197278 Hehe, nej inte speciellt till dig, machonisti.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

totte  
#197311
Mangan skrev:Tycker synd om er som har så lite mark, att ni inte kan uppbringa en endaste liten julgran på den! :D
Egen gran är ju halva poängen till jul!


Visste väl det, men nu har jag fått det bekräftat, det är synd om mig, 1852 m2 varav ca 300 skog, inte en julgran finns det! :(( =))

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240823 Även Mjölby har ont om julgranar http://www.atl.nu/skog/kommun-v-djar-om-julgranar
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303555 Tyvärr dags att lyfta tråden nu, tror jag 😈 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Ängagärdet  
#303564

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Skogshuggarn  
#303579
Niking skrev:Tyvärr dags att lyfta tråden nu, tror jag 😈 😡
/Niklas


Japp!.

Var får man tag på skylt/ar där det står: ÅTELKAMERA FINNS I OMRÅDET!.

:?:

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Flax12  
#303612 :cry: Suck! Dom två första tjuvhuggna julgranarna hittade jag stubbarna av för 10 dagar sen. Fina granar i plantering efter "Gudrun".

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

jannee  
#303616 "Fina", en var med dubbeltopp och den andra rotkrök, så de så. :mrgreen: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Skogshuggarn  
#303618 Eller som något "ljushuvud" sa,,,

"Hugga sig en julgran,,,, ingår inte det i allemansrätten!?!". :roll:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Seb macahan  
#303620 Tips. När det är kallt ute helst, ta en blomkruka o fyll med grispiss helst något som luktar ännu värre. Spraya på stammen inne vid stammen. Det förhindrar inte stöld men när granen kommer in i värmen så kanske den "billiga" granen får en bitter eftersmak. Spraya de granar som ser fina ut o står nära vägen.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Skogshuggarn  
#303624 Vet en som gjorde detta på 70 talet,,,men han hade sas, "sparat ihop doftmaterialet från egen tillverkning". :surp: 😈
Lär visst ha varit nån i bygden som sågs ställa ut granen "klädd och klar" på julafton. :lol:

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

jannee  
#303629 Räcker med att sätta upp en skylt vid infarten på din skogsväg, JULGRANAR BEHANDLAD MED URIN.
Flera skogsägare i Kronobergs län gör detta efter råd på Smålandsnytt (tv).

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306524 Miljörörelsen och skogsindustrin är helt enig. Engångsgranar är bättre än flergångsgranar http://www.lantbruk.com/skog/miljororel ... -julgranar
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

isteskog  
#306533 Det var som f-n, miljörörelsen vill INTE spara på skogen .... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Ängagärdet  
#306536 "– När man sedan har dansat ut julen ska man se till så att granen återvinns till energi och går in i kretsloppet, fortsätter han.
Även på den punkten är han enig med Naturskyddsföreningen, som skriver att energin från en gran som eldas i ett värmeverk ger ungefär lika mycket el som går åt för att köra tre till fyra maskiner tvätt."

Då undrar jag, vart tar granen vägen om man inte eldar upp den, försvinner den ur kretsloppet då? :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).