Skogsnyheter

Tvingades skära av sin fars arm

6 inlägg 3866 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvingades skära av sin fars arm

Skogshuggarn  
#101981 :surp: :shock: :surp:

http://www.skogsland.com/tvingades-skar ... 2010-09-08



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tvingades skära av sin fars arm

Pidden  
#101994 Detta stämmer inte riktigt det.... :???: Känner båda och farsgubben hade fastnat i kraftöverföringsaxeln mellan skogsvagn och traktor som sedan skalade/slet av armen på honom.....

Dock så klarade han sig och förlorade inte särskilt mycket blod då resterande del av armen liksom tvinnat ihop sig med klädesplagg och snört åt armen så han hade tryck på den armstump som fanns kvar. :|

Vad jag hört så mår båda bra men jag tror att farsgubben fortfarande ligger inne. lite komplicerad operation att "sy" ihop armen efter vad som hänt. :-\

Användarvisningsbild

Re: Tvingades skära av sin fars arm

Skogshuggarn  
#101996 Texten får Skogsland stå för!, men förhoppningsvis så manar detta till eftertanke att inte köra utan skydd runt kraftöverföringsaxeln.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvingades skära av sin fars arm

stegmaster  
#102005
Skogshuggarn skrev:Texten får Skogsland stå för!, men förhoppningsvis så manar detta till eftertanke att inte köra utan skydd runt kraftöverföringsaxeln.

Nå, inte bare "utan skydd", men ochså se til skyddet inte roterar med axeln.
Skyddet ska smörjas med fett och INTE snurra med axeln. Om man slavrvar med detta, kan skydde fastna til axeln över tid, och bli lika farlig som denna.

Avatar Fallback

Re: Tvingades skära av sin fars arm

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102032 Ett annat sätt som jag jobbar efter är att inte gå i närheten då uttaget är igång. Fast man kan ju ha otur o snubbla.

Avatar Fallback

Re: Tvingades skära av sin fars arm

Elmhult  
#667375
roten skrev:Ett annat sätt som jag jobbar efter är att inte gå i närheten då uttaget är igång. Fast man kan ju ha otur o snubbla.


Har som regel att aldrig röra en kraftuttagsaxel med maskiner igång. Stänger alltid av traktorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).