Skogsnyheter

Hjulhästen (miniskotare) i produktion

8 inlägg 6043 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjulhästen (miniskotare) i produktion

Fredrik Reuter  
#92678 Hjulhästen som visades på Elmia Wood 2009 som prototyp (jag såg den faktiskt + i taket) har nu börjat serieproduceras av Lennartsfors. Man stå-sitter och kör miniskotaren med ett anordning som liknar handtaget på en truck.

Vad tror du, kommer denna funka bra i våra skogar?

http://www.lennartsfors.com/index.php?o ... 14&lang=sv

ATL rapporterar också om den: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=60215

Bild




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hjulhästen (miniskotare) i produktion

Stridsbergs Allt i Ett  
#92709 En jobbarkompis till mig på 70-talet fick testa en ny uppfinning och köra något som kallades "Järnhästen".

Man fick gå före den och skötte spaken med fram och bakdrift. En dag blev det något fel så han kunde inte stanna maskinen..

Så han kom genom skogen med maskinen i hasorna med full effekt!

Han sa sedan att det var sista gången han blev jagad av en maskinjävul! :)

Vi såg aldrig "Järnhästen" igen i vårt team!

Avatar Fallback

Re: Hjulhästen (miniskotare) i produktion

Mudmaster  
#94795 Jag tror den nya hjulhästen har ett dödmansgrepp när man går framför vilket aktiverar bromsarna om man släpper det. Dessutom är den begränsad till lågväxel när spaken är i nedfällt läge.

Så det blir nog inte mycket till jakt där inte :)

Avatar Fallback

Re: Hjulhästen (miniskotare) i produktion

Contorta  
#94797 Någon som har koll på vad den kostar?

Användarvisningsbild

Re: Hjulhästen (miniskotare) i produktion

Skogshuggarn  
#94800
Contorta skrev:Någon som har koll på vad den kostar?


viewtopic.php?f=21&t=3399

Avatar Fallback

Re: Hjulhästen (miniskotare) i produktion

BM 35  
#94871 Vet ej pris. Men som vanligt när det gäller små roliga skogsmaskiner så är dom åt helvete för dyr för en vanlig liten skogsägare.
Om den kommer att funka för våra skogar? Den byggs ju i Sverige och för att användas i skogen så med lite planering av vägar och så tror jag den kommer att funka

Avatar Fallback

Re: Hjulhästen (miniskotare) i produktion

dexter  
#94932 den ser ut att vara jävligt julrig.. =/ skulle ha vart större vagn bak, gemför man priset och antal kubik man måste köra till väg så tror ja de kan bli en dyr historia.

och ang järnhästen så är de en riktigt bra maskin för en hobby brukare. stark som fan!

Användarvisningsbild

Re: Hjulhästen (miniskotare) i produktion

stegmaster  
#94954
Contorta skrev:Någon som har koll på vad den kostar?

Läste i Norska tidningen "Bedre gardsdrift" idag att priset i sverige blir 230000,- sek.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).