Skogsnyheter

Han känner sig lurad av kyrkan

11 inlägg 6063 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Han känner sig lurad av kyrkan

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92368 Kyrkan sålde en egendom med 20 ha nyckelbiotop - utan att meddela köparen http://www.skogsaktuellt.se/?p=34355&pt=108&m=1422
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

Contorta  
#92383 Som Sveaskog då, selektiv glömska av viktig information satt i metod,vid försäljning av skog.

Nyckelbiotoper bör man kolla upp själv för säkerhets skull på skogsstyrelsens hemsida. Bland mycket annat man bör kolla.

I detta fall har ju dock kyrkan kompenserat köparen.
Säljaren kan därför räkna med att bli väl mottagen av Sankte Per när den dagen kommer.

Att Skogsstyrelsen hittar "nya" nyckelbiotoper får däremot vara en kalkylerad risk.
Sedan kan man undra, om verkligen så mycket skog behöver avsättas för naturvård i vårt land.
Vi överdriver nog en liten aning, anser jag. Det finns större problem i samhället, som kan kan avsättas resurser till.,

Användarvisningsbild

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

Elias  
#92389 Det är väl ungefär som att köpa bil privat att man måste själv kolla upp vissa saker. Dock taskigt att man inte kan vara ärlig och säga det man vet och vilka områden som är naturskyddade. Speciellt kanske kyrkan som bör leva som de lär ut.-

Som i bilvärlden om den är belånad för om man köper den så övergår lånen automatiskt på köparen + eventuella skatteskulder osv.

Användarvisningsbild

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

Skogshuggarn  
#92401 Håller med dig Elias,,,, man förväntar sig att åtminstonde Kyrkan borde föregå med gott exempel, men uppenbarligen är verkligheten en annan.

Avatar Fallback

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

Contorta  
#92402 Jag är inte säker på att kyrkan gör något av detta med berått mod, de går via mäklare. LRF konsult har dock inte så rent mjöl i påsen alltid, de erkänner sin "miss" i detta fallet men det är inte snyggt det är det inte.

Användarvisningsbild

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

Skogshuggarn  
#92403 "Lika barn leka bäst",,,,, :wink:

Användarvisningsbild

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92421 vem känner sig inte lurad av kyrkan.. jag menar det tar ut 1,78% i skatt på mina pengar.. vad får jag för det?

Användarvisningsbild

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92428 Guds (eller åtminstone kyrkans) välsignelse? :lol:

Är du missnöjd med kyrkoskatten, så kan du ju alltid gå ur kyrkan. Då betalar du bara en begravningsavgift.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

alias  
#92793 Är man medlem i kyrkan borde man ju slippa begravningsavgiften, de lovar väl evigt liv (eller är även detta falsk marknadsföring?).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

stektlök  
#243383 Summan av denna tråd blir väl att KYRKAN blåser oss på många sätt :mrgreen:

Dags å byta till Mr 😡 kanske ?

Användarvisningsbild

Re: Han känner sig lurad av kyrkan

Baggböla  
#243397 Herregud.

Alltså sådant här skall inte en mäklare kunna missa.
Olov Israelsson.

Mäklaren frånsäger sig såklart ansvar, vilket iofs de oftast har rätt vid förmedlingar, de verkar inte något större ansvar alls utan brukar åberopa Undersökningsplikten.

Men en mäklare skall ju undersöka och redovisa, saker som påverkar nyttjanden av en fastighet så som servitut, lagfart, inteckningar, nyttjanderätter och här kan ju nyckelbiotop definitivt räknas. Det är en tydlig inskränkning på fastigheten och en offentlig uppgift. Mäklaren har i detta fallet gjort ett riktigt dopp i skithögen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).