Skogsnyheter

Träd orsakade dödsolycka i park.

19 inlägg 7714 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

Skogshuggarn  
#91263 Här plockar man iaf ner sjuka/döda träd med tanke på bla säkerheten,,,,

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=51681

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91267 Nu är det väl trots allt så att de flesta naturreservat har så otroligt få besökare, att det inte är någon i närheten när träden faller.

Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

totte  
#91272
th skrev:
totte skrev:Tror inte du kan bli skadeståndskyldig för fallande träd i skogsmark, den beträder man på egen risk vad jag vet. Däremot är väl läget ett helt annat i en park som Botaniska, där hela syftet är att visa upp anläggningen för besökare.

Enligt lokaltidningen så står det tydligen följande text på skyltarna till det aktuella området i parken:
" Naturparken med Visippsdalen . Området är ett naturreservat. Växtligheten ska få utveckla sig fritt. Murkna och döda träd tas inte bort utan får stå tills de faller. De skall tillbaka in i naturens kretslopp. Vistelse i reservatet sker därför, särskilt vid blåst, på egen risk"

Om man då går där när det blåser kuling ute så tar man ju onekligen vissa risker.


Ja då är dom förmodligen juridiskt fritagna förutsatt att det är tydligt och klart skyltat. Sen kan man ju ha synpunkter på om en park som besöks såpass mycket ändå inte borde "skötas" en aning, alltså fälla omkull uppenbara riskträd innan dom faller själva.

Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91313
masterchief skrev:Jag bara väntar tills den dagen då ett vanligt naturreservat kräver liv på detta sätt.
I mina trakter står det tusentals torrgranar i reservaten :???:

Det är förmodligen farligare att köra bil till naturreservatet än att gå omkring i det, i varje fall om man har några mil att köra. Statistiken säger ca 500 döda på 100 miljarder personkilometer. Om man antar att man i genomsnitt har 2 mil till reservatet så får man ett dödsfall på 5 miljoner besök, vilket borde vara avsevärt mer än risken att få ett ruttet träd i skallen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).