Skogsnyheter

Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

13 inlägg 8253 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

Fredrik Reuter  
#68063 ...skogsägarna.

Mats Sigvant tycker att det är ärligare med avverkningsuppdrag(?)

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=55754

Men skogsägarna tycker det är bättre:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=55753



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68086 Ja, jag läste det också. Ärligare med avverkningsuppdrag? Tja, om man med ärligt menar att skogsägaren står för alla misstag förluster som skogsbolagets entreprenörer gör medvetet (aptering) eller omedvetet(slarv, brådska).

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68107 Ni som huggit rotposter: Hur har dessa stämt med stämplingslängden? Min största oro för stämpling är att den inte blir rätt.
Jag har pratat med entreprenörer som huggit rotposter där det misstämt rejält.Man har helt enkelt missat att stämpla en del träd.
Visst flyttar man en del av risken till köparen. Många skogsägare har flera år mellan avverkningarna och köparen jobbar med detta på heltid. Inte precis ett jämlikt styrkeförhållande vid förhandling..

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77130 Ja det är inte konstigt att bolagen inte gillar rotposter. Det blir ju budgivning mellan flera bolag. Det kan ju höja priset som stått stilla i 20-30 år....

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

kalby  
#127596 Hur är intresset internationellt sett? Finns det utländska bolag som köper svenskt virke på rot?

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

Belzambix  
#127598 Jag stämplar rotpost till en viss del och till viss del förstår jag virkesköparna, men...

Fördelarna som de inte verkar tänka på är att om man köper mycket rotposter så får man ett bra lager på rot (vilket är det billigaste sättet att lagra virke, visst det finns stormar) men att lagra det på virkesterminaler då virket har gått genom många händer är dyrt. Sen är det bra att ha ett lager med post som går att avverka i källossning så man slipper stillestånd på maskiner.

Sen för säljaren är det mest positivt, finns väll några nackdelar som tex. att man stämplat in för lite volym mot vad det står och att träd som inte ingår i posten blir avverkade. Den sista punkten kan man skydda sig mot genom att märka stubbarna med ett sträck och inte bara en ring uppe på trädet.

Är visserligen partisk i frågan men jag tycker att fördelarna väger upp nackdelarna både för säljare och köpare. Stämplingskostnad uppgår till ca 1-2% av intäckten för skogen. Allt beroende på medelstam och volym.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

Skogstomte  
#127605 Min största farhåga med rotpost är att avverkningen kanske sker under svåra förhållanden (blött) vilket kan leda till onödigt mycket skador både i skogen och på vägen. Tål nog att gardera sig vid kontraktsskrivningen... Annars gillar jag idén med att veta utfallet INNAN pinnarna redan är borta. Man slipper ju den ibland godtyckliga mätningen vid industri. Naturligtvis så kan stämplingen slå fel, men då har man ju iaf facit kvar.

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

kallen  
#127622
nisse skrev:Ni som huggit rotposter: Hur har dessa stämt med stämplingslängden? Min största oro för stämpling är att den inte blir rätt.
Jag har pratat med entreprenörer som huggit rotposter där det misstämt rejält.Man har helt enkelt missat att stämpla en del träd.
Visst flyttar man en del av risken till köparen. Många skogsägare har flera år mellan avverkningarna och köparen jobbar med detta på heltid. Inte precis ett jämlikt styrkeförhållande vid förhandling..

/Nisse


Du tror inte det är entrepenören som huggit ner träd som skulle vara kvar?

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

Axl  
#127679 Det är ett vanligt argument att volymen inte skulle stämma och att det skulle vara till bolagens fördel men oftast blir pristet så mycket högre på en rotpost jämfört med ett avverkningsuppdrag så även om inte kubiken stämmer så blir den totala pengen till markägaren större tror jag.

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

kalby  
#128348 Någon som vet ungefär hur mycket virke som säljs som rotposter. Regionala skillnader?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

Vedproducent  
#128385
kalby skrev:Någon som vet ungefär hur mycket virke som säljs som rotposter. Regionala skillnader?

Det är inte mycket i procent av allt som avverkas. Skulle gissa på omkring 2 %
Regionala skillnader finns naturligtvis. Småland är ett område med mycket stämplingar. Framförallt var det så där innan Gudrunstormen.

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

patrick.wilkorsz  
#138690 Måste säga att detta var en intressant tråd! Skönt att vi är fler som resonerar på samma sätt :)

Tror ni att rotpost kommer att bli vanligare framöver?

För mig känns det logiskt att fler skogsägare kommer att ställa krav på industrin och det kommer att innebära att fler får ett marknadsmässigt pris för sitt virke.

Belzambix, intressant kommentar om fördelarna med lagerhållning för köparna!

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagen gillar inte rotposter, men det gör...

Belzambix  
#138782 Jag tror rotposter kommer ligga kvar på ganska låg nivå. Ska bli intressant och se hur vanlig Sveaskogs skördarmätning kommer att bli.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).