– Skogsbranschen är lite som den växande skogen – det tar tid med förändringar men idag är vi långt framme i vår tekniska utveckling när vi pratar industri och genomförande av tjänster i skogen. I stora delar ligger vår bransch i den digitala frontlinjen. Det som inte hängt med är utvecklingen för våra medlemmar - men nu händer det saker, säger Nina Andersson som är medlemsutvecklare på skogsägarföreningen Norrskog.
Dagens skogsägare är moderna människor med allt vad det innebär av livsstil och intresse för ny teknik.
Utvecklingsarbetet började 2015 med en omfattande inventering av medlemmarnas önskemål. Under sex månader genomfördes en rad workshops med olika fokusgrupper och till slut kokade svaren ner till en lång önskelista över digitala tjänster som skapar värden för skogsägare.
– Överblick över ekonomin, direktkontakt med Norrskogs skogsrådgivare och tillgång till skogsbruksplanerna med fastighetens olika delar och de åtgärder som planeras under den närmaste femårsperioden, som gallring och röjning, var de önskemål som förenade flest medlemmar och som fick styra det fortsatta utvecklingsarbetet.
Idén om en app låg nära till hands i Norrskogs strävan att erbjuda medlemmarna hög tillgänglighet och värdeskapande tjänster.
– Skogsägarappen är ett smidigt verktyg med syfte att stötta våra medlemmar att fatta bra beslut. Du kan till exempel koppla upp dig ute i skogen och ange gps-koordinaterna till ett område som bör gallras och skicka direkt till din rådgivare för åtgärd. Appen erbjuder sex stycken kartlager inklusive svampställen, naturvårdsområden och våtmarker. Än så länge är det inte så många av våra medlemmar som använder appen men intresset växer. Inte minst bland skogsägare som vill dela med sig av innehållet till flera familjemedlemmar.
Grattis säger vi till Nina Andersson!
Läs hela artikeln här.
Jag är dåligt uppdaterad på hur de motsvarande tjänsterna (apparna?) ser ut hos Mellanskog, Norra Skogsägarna och Södra men jag utgår från att även dessa föreningar jobbar med motsvarande upplägg? Någon som har erfarenhet av Norrskog eller andra föreningar? Har även bolagen motsvarande tjänster i app- eller digital form?