Skogsnyheter

Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

14 inlägg 3391 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

Fredrik Reuter  
#487185 Landshövdingen i Värmland, Kenneth Johansson, har startat en avsiktsförklaring för att göra Finnskogen i Värmland till ett världsarv. Det är totalt sju aktörer som nu skrivit på avsiktsförklaringen ( Länsstyrelsen Värmland, Värmlands Museum, Torsby kommun, Värmlands Hembygdsförbund, Karlstads universitet, Region Värmland och Värmländska Akademien).

Här är definitionen på ett världsarv:
Världsarven utgörs av de kultur- och naturmiljöer i världen som anses vara ojämförligt mest enastående och av stor betydelse för hela mänskligheten. Vad som är och hur ett objekt kan bli ett världsarv bestäms i världsarvskonventionen (Konventionen om skydd för världens kultur- och naturarv).


Om detta går igenom så skulle det bli Värmlands första världsarv och det sextonde världsarvet i Sverige.

Ett problem kan vara definitionen på Finnskog, det står inget i nyheten från SVT om detta. Under många år och i etapper har Finländare begagnat skogarna i Värmland, skulle man kolla nog så skulle nog i så fall nästan hela Värmland bli ett världsarv.

Men jag gissar att det är Finnskogen i främst Torsby kommun som avses, där finns ju också de mest kända gårdarna såsom: Ritamäki, Mattila, Karmenkynna, Rikkenberget och Skråckarbergets finngård.

- Jag möter ett stort engagemang för Finnskogen och finngårdarna i Värmland. Det är en omistlig tillgång och en enorm källa till kunskap som behöver bevaras för framtiden. Finngårdarna förenar dessutom flera läns-, och länders kulturhistoria. De är en tillgång för kulturmöten, besöksnäringsutveckling, migrationsfrågor och hållbar utveckling, säger landshövding Kenneth Johansson.


http://www.mynewsdesk.com/se/lansstyrel ... rv-2337478

Vad tycker du om detta?
Bild från Skogsforums besök i Lekvattnet och Karmenkynna där den lååånga granen finns att beskåda.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487189 Kan detta leda till restriktioner/ökade krav på hänsyn för skogsbruket?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487198 Ska man följa finnarnas kulturarv så ska man bränna ner skogen och så råg i askan.

Avatar Fallback

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

bgl  
#487199 Sista meningen i SVT:s nyhetsflash är lömsk:
"För att möjliggöra en ansökan om Finnskogen som nästa svenska objekt på listan kommer involverade aktörer, i samverkan, arbeta för att det ska bli ett världsarv."
Vad menas?
Är det redan alltså redan beslutat att "involverade aktörer" ska göra detta?
Vem är "involverad aktör"?
Få eller inga markägare är kontaktade, i varje fall inte synliga i avsiktsförklaringen, för övrigt verkar varken Skogsstyrelsen eller Naturvårdsverket vara "involverad aktör".
Bäst vore att någon(Fredrik) omedelbart begär ut samtliga handlingar i ärendet från Länsstyrelsen, så det blir klarlagt om något beslut är taget eller om det ens finns arbetshandlingar som som Lst i så fall troligen vägrar lämna ut!

Användarvisningsbild

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

Fredrik Reuter  
#683474 Projektet ovan jobbar vidare med att få Finnskogen klassad som världsarv.
Det finns en sajt som är väl värd att besöka och jag länkar den längst ner. Här kan få en djupare inblick i historien om Finnskogen som började för 500 år sedan och slutade för ca 70 år sedan. Bönder från Finska Savolax (för 500 år sedan en del av Sverige) som genom erbjudande om skattefrihet kunde bosätta sig i den djupa skogen i västra Värmland.

Du kan se och läsa mer om rökstugorna och varför en "svenskstuga" har skorsten. Också om att leva med, av och i naturen.

Hyperiten tas också upp och att Finnarna var duktiga på att hitta den mest bördiga marken som oftast då var påverkad av hyperit.

Länk: https://finnskogen.se/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

anersimyra  
#683565 Det var intressant läsning..👍🙂 jag fick sent i livet veta att mormor som var född 1918 talade en del finska och kring detta tycks det av någon anledning ha funnits en sorts skam. Något som jag hörde som liten parvel var allt detta olycksbådande prat om allsköns farligheter som fanns överallt, i kontakterna bodde strömgubben, i spjället bodde den fasansfulla spjällgubben som jag var hysteriskt skräckslagen inför, vad som bodde i mormor och morfars källare minns jag inte, men dit gick man inte ner ensam av fri vilja, och de två klädkamrarna ska vi inte tala om..😳

Avatar Fallback

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

tallen100  
#683569 Kanske han hette källargubben 🤔 🙃

Användarvisningsbild

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

anersimyra  
#683572
tallen100 skrev:Kanske han hette källargubben 🤔 🙃

Nej, någon källargubbe minns jag inte..🤔 men jag minns att jag hade mardrömmar om att den stora hydroforen var efter mig nere i källaren och att den enda flyktvägen var genom ett alltför litet katthål..😂

Avatar Fallback

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

isteskog  
#683574
anersimyra skrev:Det var intressant läsning..👍🙂 jag fick sent i livet veta att mormor som var född 1918 talade en del finska och kring detta tycks det av någon anledning ha funnits en sorts skam. Något som jag hörde som liten parvel var allt detta olycksbådande prat om allsköns farligheter som fanns överallt, i kontakterna bodde strömgubben, i spjället bodde den fasansfulla spjällgubben som jag var hysteriskt skräckslagen inför, vad som bodde i mormor och morfars källare minns jag inte, men dit gick man inte ner ensam av fri vilja, och de två klädkamrarna ska vi inte tala om..😳

Dom gjorde tydligt det bästa för att skrämma skiten ur dig, Myra....... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683575 Om det blir ett världsarv, kommer det då begränsas till Värmland? Finns gott om gamla finnbygder i mellansverige.

Användarvisningsbild

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

anersimyra  
#683578
isteskog skrev:
anersimyra skrev:Det var intressant läsning..👍🙂 jag fick sent i livet veta att mormor som var född 1918 talade en del finska och kring detta tycks det av någon anledning ha funnits en sorts skam. Något som jag hörde som liten parvel var allt detta olycksbådande prat om allsköns farligheter som fanns överallt, i kontakterna bodde strömgubben, i spjället bodde den fasansfulla spjällgubben som jag var hysteriskt skräckslagen inför, vad som bodde i mormor och morfars källare minns jag inte, men dit gick man inte ner ensam av fri vilja, och de två klädkamrarna ska vi inte tala om..😳

Dom gjorde tydligt det bästa för att skrämma skiten ur dig, Myra....... 🤣

Det var för att låta bli det man blev skrämd för, dock har jag väl tur som sitter här och skriver då jag vid två års ålder blev ” biten av strömgubben ” när jag konstigt nog petade in en spik i kontakten..🤔. Men det var möjligen så att strömgubben inte ingöt samma skräck som spjällgubben, för ingöt skräck det gjorde han med besked. Jag vaknade en gång ensam i sängen och det första jag såg var det öppna spjället vilket gjorde mig så skräckslagen att jag vare sig kunde röra på mig eller skrika..😳 enligt en beteendevetare som jag känner var det förr i tiden ett utbrett sätt att uppfostra barn i nordvästra Värmland..👹

Användarvisningsbild

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

halvproffs  
#683644 I Härjedalen var gonattsagorna så hemska att barnen sov med öppna ögon. 👎

Avatar Fallback

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

bgl  
#683661 Nu blir det kanske läge för Fredrik att djupintervjua landets och kanske hela världens mest kände savolaxättling!

Användarvisningsbild

Re: Värmlands Finnskog ska bli Världsarv

paavo25  
#683695 Lite två tydigt de här nu. Skydda sån som på nåt sett är man made, dom skogarna är bränd, hugna, hur många gånger då på var det 500 år?? de skall nu då skyddas? Nu då täncker jag man ej får göra nåt, men får man då hugga och nyodla?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).