Skogsnyheter

#Slutavverkat, Metoo i skogen

3 inlägg 5080 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

#Slutavverkat, Metoo i skogen

Fredrik Reuter  
#486999 Nu verkar ett initiativ för skogsbranschen inom #metoo kampanjen startats. Det är under hashtagen #slutavverkat som man primärt på Instagram kan följa och även lämna sina berättelser.

30 berättelser ska ha kommit in i skrivande stund.

Du som läser på skogsforum vet säkert om att vi redan diskuterat #metoo i tråden Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen.

https://www.instagram.com/slutavverkat/

Vi har skickat mail till initiativtagarna och bett att få mer information, vi lägger upp det här när det kommer.

Bild




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: #Slutavverkat, Metoo i skogen

Torbjörn Johnsen  
#502090 Tidningen Skogsaktuellt publicerar Meetoo-uppropet #Slutavverkats sammanfattning och jag saxar några viktiga punkter här:

Berättelserna bekräftar att detta är verkligheten på många arbetsplatser och att följande mönster är tydliga:

-Att kommentera en kvinnas utseende inte hör hemma i jobbsammanhang.
-Att jargong och mängden harmlösa skämt tenderar att bli en övermäktig situation.
-Svagt och frånvarande ledarskap på både arbetsplatser och utbildningar. I värsta fall pekar berättelserna mot att chefer och ledare bidrar till utanförskapet för kvinnor.
-De drabbade är ofta unga, i början av sin karriär, på sitt första jobb eller på ett sommarjobb.

Förhoppningsvis kan berättelserna vara ögonöppnare för de som tidigare inte sett de strukturer och den maktordning som faktiskt råder. #slutavverkat har brytit i tystnadskulturen. Nu måste arbetsgivare och skolor ta sitt ansvar och jobba vidare.


Här finns hela sammanfattningen:
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/56542/visa

Användarvisningsbild

Re: #Slutavverkat, Metoo i skogen

totte  
#502126 OK, låt oss se till att vi inte är sämre här på Skogsforum. En av Sveriges viktigaste skogspublikationer, vårt fina forum, borde vara fritt från sexistiska och allmänt kvinnoförnedrande historier och kommentarer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).