Skogsnyheter

Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

235 inlägg 37290 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Blivande snickare  
#484072
T24X4 skrev:Media har inte hittat detta utan att någon har tipsat dom. Stödjer man aktivt metoo och tipsar media för att gynna metoo så har metoo ansvar för det.

Det finns mig veterligen ingen aktiv förening som står bakom uppropet.
Hashtaggen metoo är ett folkupprop om förbättring, precis som franska revolutionen som kanske känns mer bekant..
För att sätta ämnet i perspektiv. Önskan bakom metodiken är den samma, det har förlänge gått fel till och nu har folkets bägare runnit över. En förändring måste ske. Tillskillnad från frankrike för snart 230 år sedan har vi internet och där igenom sociala medier. Därav behövs inte en folkrörelse ute på gator och torg för att få fram budskapet.
Frågar du mig så var det inte en dag för tidigt, jag ser med glädje hur både kvinnor och män engagerar sig och vill åstadkomma en förbättring. För det är det man behöver för att lyckas. Gemenskap och majoritet.
Jag vet inte om du inte förstått det själv ännu men jag vill isåfall vara den första att väcka dig med att du lever på 2010-talet och att du hör till en snart förhoppningsvis utdöd minoritet.
Det är okej att ha sin egen tro, men att tro att (nu vet jag inte siffran i Sverige men i Finland ligger den kring 9000) kvinnor samtliga skulle ljuga för uppmärksamhet är befängt.
Dags att göra som svartråttorna, lämna det sjunkande skeppet.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484076
Blivande snickare skrev:
T24X4 skrev:Media har inte hittat detta utan att någon har tipsat dom. Stödjer man aktivt metoo och tipsar media för att gynna metoo så har metoo ansvar för det.

Det finns mig veterligen ingen aktiv förening som står bakom uppropet.
Hashtaggen metoo är ett folkupprop om förbättring, precis som franska revolutionen som kanske känns mer bekant..
För att sätta ämnet i perspektiv. Önskan bakom metodiken är den samma, det har förlänge gått fel till och nu har folkets bägare runnit över. En förändring måste ske. Tillskillnad från frankrike för snart 230 år sedan har vi internet och där igenom sociala medier. Därav behövs inte en folkrörelse ute på gator och torg för att få fram budskapet.
Frågar du mig så var det inte en dag för tidigt, jag ser med glädje hur både kvinnor och män engagerar sig och vill åstadkomma en förbättring. För det är det man behöver för att lyckas. Gemenskap och majoritet.
Jag vet inte om du inte förstått det själv ännu men jag vill isåfall vara den första att väcka dig med att du lever på 2010-talet och att du hör till en snart förhoppningsvis utdöd minoritet.
Det är okej att ha sin egen tro, men att tro att (nu vet jag inte siffran i Sverige men i Finland ligger den kring 9000) kvinnor samtliga skulle ljuga för uppmärksamhet är befängt.
Dags att göra som svartråttorna, lämna det sjunkande skeppet.



Jag tillhör en utdöende minoritet för att jag vill inte att det ska vara sexuella trakasserier? Hur mår du egentligen??? Men jag vill inte att det ska vara falska anklagelser heller. I dagen samhälle är det alltid någon annan som ska ta ansvar för ens egna handlingar. Man ska stå för sina handlingar även när det blåser. Men inom metoo så är det fritt att anklaga folk utan att behöva ta ansvar för det. Vem tar ansvar om en utpekad skyldig eller inte skyldig tar livet av sig?

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484079
lundqvist.r skrev:
T24X4 skrev:
lundqvist.r skrev:Deras namn var vad jag vet inte med i något #metoo-upprop.



Har du varit på alla metoo upprop i Sverige?


Har jag fel kanske du kan visa i vilket upprop deras namn varit med? Eller kanske lägga ner hela diskussionen om falska anklaganden, för nog är den väl lite vid sidan av frågeställningen? Finns det en "sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen"? Min egen gissning är att det gör det, inte för att jag har egna erfarenheter utan för att det vore väldans märkligt om denna del av samhället skulle vara fri från eländet. Ska det i så fall få fortsätta?


Vad är du rädd för? Lika rädd som Ulric Jansson att en diskussion om problemet med falska anklagelser kommer att avväpna hela rörelsen? Är det så illa så är detta ett större problem än vad jag trodde. Klarar man inte av att se problemen och ta upp dom då är det illa.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Robertberg  
#484082 Det kanske borde införas en samtyckeslag för anklagelse av sexuella trakasserier? Så att ingen människa riskerar att anklagas mot sin vilja.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

bjed0001  
#484084 Problemet är att ni med hjälp av lite ”whataboutism” vill flytta fokus och skapa en pseudodiskussion om falska anklagelser istället för att ta i problemet som lett till #metoo upproret

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484087 Tja, diskussionen om falska anklagelser är ju en naturlig följd till metoo...

Ett annat problem är ju också att säga att man har blivit utsatt för något grovt, men sedan inte namnge den skyldiga trots att man vet vem som är förövaren. T.ex. nu när friidrottsstjärnan Moa Hjelmer sa att hon hade blivit våldtagen på Finnkampen 2011, men sedan vägrat pekat ut den skyldiga. Således finns det ca 10 misstänkta, ett skyldigt och nio oskyldiga (givet att nu Moa talar sanning, men det tror jag tillsvidare att hon gör). Känns nog inte skoj att vara helt oskyldig till en våldtäkt, men ändå misstänkliggjord i allmänhetens ögon.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 05 dec 2017, 13:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Blivande snickare  
#484089
T24X4 skrev:Jag tillhör en utdöende minoritet för att jag vill inte att det ska vara sexuella trakasserier? Hur mår du egentligen??? Men jag vill inte att det ska vara falska anklagelser heller. I dagen samhälle är det alltid någon annan som ska ta ansvar för ens egna handlingar. Man ska stå för sina handlingar även när det blåser. Men inom metoo så är det fritt att anklaga folk utan att behöva ta ansvar för det. Vem tar ansvar om en utpekad skyldig eller inte skyldig tar livet av sig?

Du har diskuterat både fram å tillbaka om var du står och jag trodde mitt svar var tillräkligt tydligt för att framföra vad jag kommit fram till.
För att kunna säga att du står så tydligt mot trakasserierna anser jag att det lyser igenom lite för lite i majoriteten av dina tidigare inlägg. Det finns ingen enheltlig sammanhängande röd tråd att hitta, mot.
Så ja, tyvärr för dig så tillhör du just en utdöende minoritet, om det du sedan själv skrivit efter verkligen är det du tolkat ut ur min text är jag ledsen. Inte för att jag inte varit tillräkligt tydlig utan för att du ändå inte vill förstå. Igen, avsaknad av röd tråd, mot.
Falska anklagelser är sorliga, jag håller med. Tyvärr har de alltid förekommit och för cirka 500 år sedan fick världen se precis hur grymma konsekvenserna kan bli när tusentals människor avrättades som häxor.
De falska anklagelserna i dagens värld är lika så svårdefinierade, svårbemötta och framförallt står det upp till läsaren att bedömma om sanningshalten.
Idag är det lätt att tvinga och förtrycka människor (vilket du själv bevisar i ditt svar var du använder dig av flertalet härskartekniker (igen avsaknad av röd tråd, mot)) till att tiga och istället tro att de själva gjort fel. När nån modig då slutligen vågar öppna sig är den som oftast skriker högst samma person som säger sig vara "falskt anklagad".

Kan du ge ett exempel på var i samhället någon annan eller varför inte du själv, tagit hand om ansvaret efter att någon annan gjort en handling? (observera, nödvändigtvis måste handlingen inte varit fel.)

För att ännu spinna lite vidare på detta som egentligen inte hör till ämnet så här tycker jag du sumerar dig själv ganska bra:
I dagen samhälle är det alltid någon annan som ska ta ansvar för ens egna handlingar.

Hej, jag heter Robin men jag vill presentera mig som 'någon annan'.
Trevligt att diskuteras vid, 'en själv'.

Du tycker om om att prata ansvar, fortfarande har ingen person nämnts vid namn inom #metoo uppropet, därav är din följdfråga också orelevant i sammanhanget.
Men, om vi säger i teorin. Att en person omkommer för egen hand. Då är det högst troligen ur juridisk synpunkt ett självförvållat dödsfall sålänge ingen stod bredvid och inte hindrade. Ansvar går inte att lägga på någon enskild person då.

Sen blir jag lite rörd när du redan efter bara några meningsutbyten undrar hur jag mår! :smile:
Med tanke på din flitiga användning av frågetecken är du väldigt ivrig att få veta också.
Så, tack bra, lite täppt i näsan men inget värre än att det går an. Själv då? :smile:

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484099
Niking skrev:Tja, diskussionen om falska anklagelser är ju en naturlig följd till metoo...

Ett annat problem är ju också att säga att man har blivit utsatt för något grovt, men sedan inte namnge den skyldiga trots att man vet vem som är förövaren. T.ex. nu när friidrottsstjärnan Moa Hjelmer sa att hon hade blivit våldtagen på Finnkampen 2011, men sedan vägrat pekat ut den skyldiga. Således finns det ca 10 misstänkta, ett skyldigt och nio oskyldiga (givet att nu Moa talar sanning, men det tror jag tillsvidare att hon gör). Känns nog inte skoj att vara helt oskyldig till en våldtäkt, men ändå misstänkliggjord i allmänhetens ögon.
/Niklas


Gillar frågan även om den berör falska anklagelser så tycker jag den belyser en annan del.

Jag skulle dock tro att det kan komma en anmälan men vi får se. Jag vill inte spekulera för mycket i varför man inte vill anmäla men kan ha med att man känner skuld och att när det kommer ut så får det stora konsekvenser för förövaren(familj, barn, jobb m.m.). Det är ju även här svårt att bevisa vad som hänt eftersom ord står mot ord och därför finns en rädsla att inte själv bli betrodd.

Det är ändå mycket i uttalande som gör att många kan strykas men inte tillräckligt för att peka ut en viss person. Hade det gått att peka ut person hade det även funnits en risken för att bli anklagad för förtal. Nu ligger ansvaret på förövaren att namnge sig och ge sin historia om vad som hänt så att andra inte behöver känna sig falskt anklagade.

Det finns ju två i denna historia som kan berätta och då kan man ju med fördel lägga ansvaret på förövaren.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484104
Blivande snickare skrev:
T24X4 skrev:Jag tillhör en utdöende minoritet för att jag vill inte att det ska vara sexuella trakasserier? Hur mår du egentligen??? Men jag vill inte att det ska vara falska anklagelser heller. I dagen samhälle är det alltid någon annan som ska ta ansvar för ens egna handlingar. Man ska stå för sina handlingar även när det blåser. Men inom metoo så är det fritt att anklaga folk utan att behöva ta ansvar för det. Vem tar ansvar om en utpekad skyldig eller inte skyldig tar livet av sig?

Du har diskuterat både fram å tillbaka om var du står och jag trodde mitt svar var tillräkligt tydligt för att framföra vad jag kommit fram till.
För att kunna säga att du står så tydligt mot trakasserierna anser jag att det lyser igenom lite för lite i majoriteten av dina tidigare inlägg. Det finns ingen enheltlig sammanhängande röd tråd att hitta, mot.
Så ja, tyvärr för dig så tillhör du just en utdöende minoritet, om det du sedan själv skrivit efter verkligen är det du tolkat ut ur min text är jag ledsen. Inte för att jag inte varit tillräkligt tydlig utan för att du ändå inte vill förstå. Igen, avsaknad av röd tråd, mot.
Falska anklagelser är sorliga, jag håller med. Tyvärr har de alltid förekommit och för cirka 500 år sedan fick världen se precis hur grymma konsekvenserna kan bli när tusentals människor avrättades som häxor.
De falska anklagelserna i dagens värld är lika så svårdefinierade, svårbemötta och framförallt står det upp till läsaren att bedömma om sanningshalten.
Idag är det lätt att tvinga och förtrycka människor (vilket du själv bevisar i ditt svar var du använder dig av flertalet härskartekniker (igen avsaknad av röd tråd, mot)) till att tiga och istället tro att de själva gjort fel. När nån modig då slutligen vågar öppna sig är den som oftast skriker högst samma person som säger sig vara "falskt anklagad".

Kan du ge ett exempel på var i samhället någon annan eller varför inte du själv, tagit hand om ansvaret efter att någon annan gjort en handling? (observera, nödvändigtvis måste handlingen inte varit fel.)

För att ännu spinna lite vidare på detta som egentligen inte hör till ämnet så här tycker jag du sumerar dig själv ganska bra:
I dagen samhälle är det alltid någon annan som ska ta ansvar för ens egna handlingar.

Hej, jag heter Robin men jag vill presentera mig som 'någon annan'.
Trevligt att diskuteras vid, 'en själv'.

Du tycker om om att prata ansvar, fortfarande har ingen person nämnts vid namn inom #metoo uppropet, därav är din följdfråga också orelevant i sammanhanget.
Men, om vi säger i teorin. Att en person omkommer för egen hand. Då är det högst troligen ur juridisk synpunkt ett självförvållat dödsfall sålänge ingen stod bredvid och inte hindrade. Ansvar går inte att lägga på någon enskild person då.

Sen blir jag lite rörd när du redan efter bara några meningsutbyten undrar hur jag mår! [emoji2]
Med tanke på din flitiga användning av frågetecken är du väldigt ivrig att få veta också.
Så, tack bra, lite täppt i näsan men inget värre än att det går an. Själv då? [emoji2]


Ramla inte i fällan och börja kasta sand det slutar bara med att någon beställer en hel grusbil. Ibland är det bättre att bita ihop och skriva sitt resonemang utan att använda du-form.

Känn dig istället rygg med att majoriteten stödjer ditt resonemang.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484111
ocke skrev:
Niking skrev:Tja, diskussionen om falska anklagelser är ju en naturlig följd till metoo...

Ett annat problem är ju också att säga att man har blivit utsatt för något grovt, men sedan inte namnge den skyldiga trots att man vet vem som är förövaren. T.ex. nu när friidrottsstjärnan Moa Hjelmer sa att hon hade blivit våldtagen på Finnkampen 2011, men sedan vägrat pekat ut den skyldiga. Således finns det ca 10 misstänkta, ett skyldigt och nio oskyldiga (givet att nu Moa talar sanning, men det tror jag tillsvidare att hon gör). Känns nog inte skoj att vara helt oskyldig till en våldtäkt, men ändå misstänkliggjord i allmänhetens ögon.
/Niklas


Gillar frågan även om den berör falska anklagelser så tycker jag den belyser en annan del.

Jag skulle dock tro att det kan komma en anmälan men vi får se. Jag vill inte spekulera för mycket i varför man inte vill anmäla men kan ha med att man känner skuld och att när det kommer ut så får det stora konsekvenser för förövaren(familj, barn, jobb m.m.). Det är ju även här svårt att bevisa vad som hänt eftersom ord står mot ord och därför finns en rädsla att inte själv bli betrodd.

Det är ändå mycket i uttalande som gör att många kan strykas men inte tillräckligt för att peka ut en viss person. Hade det gått att peka ut person hade det även funnits en risken för att bli anklagad för förtal. Nu ligger ansvaret på förövaren att namnge sig och ge sin historia om vad som hänt så att andra inte behöver känna sig falskt anklagade.

Det finns ju två i denna historia som kan berätta och då kan man ju med fördel lägga ansvaret på förövaren.


Tja, har förövaren tigit i 6 år, så lär han nog fortsätta tiga och förneka våldtäkt så långt det bara går. Att ha våldtagit någon lär ju knappast vara något man skryter om på stan direkt...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

lundqvist.r  
#484114
T24X4 skrev:Vad är du rädd för? Lika rädd som Ulric Jansson att en diskussion om problemet med falska anklagelser kommer att avväpna hela rörelsen? Är det så illa så är detta ett större problem än vad jag trodde. Klarar man inte av att se problemen och ta upp dom då är det illa.


Rädd? Inte det minsta. Jag tänkte bara att diskussionen om falska anklagelser har hamnat en bra bit från trådens huvudtema, och det känns som att den kanske hör hemma i andra forum än just detta? Det vore däremot intressant att höra mer om hur frågan om trakasserier ska bemötas i denna bransch som ändå är rätt mansdominerad. Exempel? Förslag?
Senast redigerad av lundqvist.r tis 05 dec 2017, 17:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484115
Niking skrev:
ocke skrev:
Niking skrev:Tja, diskussionen om falska anklagelser är ju en naturlig följd till metoo...

Ett annat problem är ju också att säga att man har blivit utsatt för något grovt, men sedan inte namnge den skyldiga trots att man vet vem som är förövaren. T.ex. nu när friidrottsstjärnan Moa Hjelmer sa att hon hade blivit våldtagen på Finnkampen 2011, men sedan vägrat pekat ut den skyldiga. Således finns det ca 10 misstänkta, ett skyldigt och nio oskyldiga (givet att nu Moa talar sanning, men det tror jag tillsvidare att hon gör). Känns nog inte skoj att vara helt oskyldig till en våldtäkt, men ändå misstänkliggjord i allmänhetens ögon.
/Niklas


Gillar frågan även om den berör falska anklagelser så tycker jag den belyser en annan del.

Jag skulle dock tro att det kan komma en anmälan men vi får se. Jag vill inte spekulera för mycket i varför man inte vill anmäla men kan ha med att man känner skuld och att när det kommer ut så får det stora konsekvenser för förövaren(familj, barn, jobb m.m.). Det är ju även här svårt att bevisa vad som hänt eftersom ord står mot ord och därför finns en rädsla att inte själv bli betrodd.

Det är ändå mycket i uttalande som gör att många kan strykas men inte tillräckligt för att peka ut en viss person. Hade det gått att peka ut person hade det även funnits en risken för att bli anklagad för förtal. Nu ligger ansvaret på förövaren att namnge sig och ge sin historia om vad som hänt så att andra inte behöver känna sig falskt anklagade.

Det finns ju två i denna historia som kan berätta och då kan man ju med fördel lägga ansvaret på förövaren.


Tja, har förövaren tigit i 6 år, så lär han nog fortsätta tiga och förneka våldtäkt så långt det bara går. Att ha våldtagit någon lär ju knappast vara något man skryter om på stan direkt...
/Niklas


Mycket talar nog för det vilket troligen leder till att det blir en anmälan.

Eller så har Moa checkat av med de andra som kan tänkas bli misstänkta innan inlägget men det känns väldigt osannolikt.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Skäribo  
#484116 Jag tycker också att denna tråd har gått från sitt ämne.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Skäribo  
#484117 Hur länge skall det fortsätta?

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

MDin  
#484121
jörgent skrev:Det är väl ändå så att de herrar Timell och Kroner har stängts av av sin arbetsgivare då det har framkommit uppgifter om olämpligt beteende vilket i sin tur har rapporterats i media.
Ansvarat ligger således på arbetsgivaren =SVT och inte på någon "feministisk terrorgrupp"
Dessa avstängningar kommer till efter att deras agerande har uppmärksammats TACK VARA #metoo.
Ska man diskutera etiken i offentliggörandet av namn är det mest medias etik som ska diskuteras och inte #metoo...


Du har helt rätt!
Ansvaret ligger på arbetsgivaren enl. AML (arbetsmiljölagen).
Timell =TV4. Kroner=SVT Lotta B= SR Aftonbladet har jag ingen koll på.
Jag kan tycka att offentliggöra namnen är inte ok. Fast ibland kanske nödvändigt för att företaget ska ha fortsatt förtroende hos lyssnarna, tittarna och läsarna. I stort sett kommer namnen fram i alla fall.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).