Skogsnyheter

Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

235 inlägg 37276 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483927
ocke skrev:
lundqvist.r skrev:
Om vi går tillbaks till frågan om detta händer på SLU och i skogsbranschen så torde svaret vara givet. Varför skulle denna del av samhället vara fri från att män inte uppför sig som folk ? Och om det nu är så att de flesta av oss vill kunna umgås med andra utifrån sådant som respekt, lyhördhet och ömsesidighet, ska vi då bara fortsätta nu när det blivit så uppenbart att många behandlas respektlöst, utan känsla för vad den andra vill och ensidigt?
.


I jämställsdebatten finns även den faktor att genom att kvinnor skräms bort från t.ex SLU bidrar man till att kvinnor inte fortbildar sig vilket allt som ofta medför lägre lön. Så även löneskillnaderna mellan könen påverkas av detta beteende.

Vad s.k. högre utbildning rent generellt beträffar, så är det en klar majoritet kvinnor på de högre utbildningarna idag, så det är väl snarast männen som skräms bort idag...
/Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Axl  
#483932 Det här måste snart vara OT-rekord, 14 sidor och är det ett enda inlägg som direkt handlar om rubriken skrivet av någon som pluggar på SLU?

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Hema  
#483933 Kanske lika bra att byta namn på tråden.

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Vardon  
#483934
Axl skrev:Det här måste snart vara OT-rekord, 14 sidor och är det ett enda inlägg som direkt handlar om rubriken skrivet av någon som pluggar på SLU?


Fast de 14 sidorna bevisar samtidigt ganska bra rubriken... Om vi nu anser oss vara i skogsbranschen...

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483947
Niking skrev:
ocke skrev:
lundqvist.r skrev:
Om vi går tillbaks till frågan om detta händer på SLU och i skogsbranschen så torde svaret vara givet. Varför skulle denna del av samhället vara fri från att män inte uppför sig som folk ? Och om det nu är så att de flesta av oss vill kunna umgås med andra utifrån sådant som respekt, lyhördhet och ömsesidighet, ska vi då bara fortsätta nu när det blivit så uppenbart att många behandlas respektlöst, utan känsla för vad den andra vill och ensidigt?
.


I jämställsdebatten finns även den faktor att genom att kvinnor skräms bort från t.ex SLU bidrar man till att kvinnor inte fortbildar sig vilket allt som ofta medför lägre lön. Så även löneskillnaderna mellan könen påverkas av detta beteende.

Vad s.k. högre utbildning rent generellt beträffar, så är det en klar majoritet kvinnor på de högre utbildningarna idag, så det är väl snarast männen som skräms bort idag...
/Niklas


Okej, du sätter mig på pottkanten. Detta är lite för hardcore jämställsfrågor för att jag ska kunna ge bra argument. Men jag är ganska säker på att det inte får motsatt effekt. Att man skräms bort från en utbildning som man gillar gör ju att man måste jobba med något som man tycker mindre bra om. Gillar man det man arbetar med gör man oftast ett bra jobb vilket ger bra lön och tvärtom. Om man kanske även pga detta väljer att fortbilda sig inom ett annat ämne t.ex . förskolelärare vilket troligen tjänar mindre än en jägarmästare så bidrar ju även detta till skillnader.

Kan nog inte ge bättre svar ut säger som tidigare att man får ibland leta själv. Dock bra att du ställer frågan då det tvingar mig själv att fundera.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483948
Robertberg skrev:
T24X4 skrev:Den frågan behövde jag inte ställa eftersom du kommer inte att svara på den heller. Vilket du inte gjort med mina andra frågor heller. Men det blir så när argumenten tryter.


Stämmer det? Är det av den anledningen du har lämnat frågor till dig obesvarade?
(Jag har inte hunnit räkna hur många frågor det är, så kan tyvärr inte svara på din motfråga som lär komma.)


Har inga problem att svara på frågor men då blir det bara jag som svarar. Jag vill att dom andra också ska svara på min raka och känsliga frågor som verkar störa deras verklighets uppfattning. Svarar dom på mina frågor så kommer deras fasad att rämna och dom kan inte upprätthålla sitt tunnelseende. Man får inget svar eller så förnekar dom att det är ett problem. Men dom kan inte förklara varför en person förtjänar att få sitt liv förstört för av en falsk anklagelse. Jag har inte hör en enda förklaring från dom som tycker att det är inget problem med falska anmälningar. Dessa personer vill bara diskutera dom lätta frågorna och inte när frågor går emot deras åsikt.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483959
ocke skrev:
T24X4 skrev:
ocke skrev:Är inte en kränkning en känsla vilket skulle förklara fenomenet om att det är mycket känslor inblandat?
Jag uppfattar det som att t.ex. kommentarer blir först trakasserier om den tilltalade känner sig kränkt. Att bara kommentera är ju ingen trakasseri.


Ingen ska bli dömd av ett samhälle på grund av en persons känslor. Vad är det som säger att den personens känslor är dom sanna? Det kan vara en person som bara är ute efter att jävlas inte för att personen i fråga blev kränkt alls. Domstolar fattar beslut utifrån fakta inte känslor. Vill du bli dömd utifrån känslor istället för fakta om du blir anklagad för våldtäkt eller sexuella trakasserier? Den frågan behövde jag inte ställa eftersom du kommer inte att svara på den heller. Vilket du inte gjort med mina andra frågor heller. Men det blir så när argumenten tryter.

Jag kan svara men tro inte jag övertygar dig eftersom det är upp till dig om du väljer att uppfatta detta som fakta.

Sedan tror jag det är bevis som du avser och inte fakta?
Exempel:
Det är fakta att jag 03.23 vakna och fundera på när jag skulle gå upp. Däremot är det svårt att bevisa att detta hänt.

Här finns en dom där man kan läsa vad det krävs för bevis i en domstol (läs även domen som finns i pdf längst ned): http://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimin ... eri-skane/

Hade kassabiträdet uppfattat/känt det som allt var skämt och inte sagt ifrån eller tagit avstånd hade det nog inte blivit en fällande dom. I domen kan man även läsa om exempel på oönskade blickar vilket vissa verkar vara oroliga för.

Men metoo handlar inte bara om att få människor lagförda utan det handlar även om att förhindra oacceptabla beteenden som får människor att känna obehag och rädsla.


Vi lever i en rättsstat där man blir dömd i domstol inte av inte av rabiata organisationer som drar historier som inte går att bevisa. Går det att bevisa dra det till domstol och gör inget mediedrev av det. Finns ingen domstol i Sverige som enbart dömer utifrån känslor. Det måste till Fakta, hur det gick till och vad gjorde personen, dna bevis, film osv.

Så du vill bara svara om du kan övertyga jag om något? Det är upp till mig hur jag vill tolka ditt svar inget som du kan påverka.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

lundqvist.r  
#483988 Och jag säger som tidigare, vilka anklagelser är det du menar? Inte ett enda av #metoo-uppropen har såvitt jag sett haft med en enda namngiven förövare.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Hema  
#483994 Hur var det med Martin Timell? Försvarar inte på något sätt hans agerande.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

tallen100  
#484012 Och kroner...

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

lundqvist.r  
#484047 Deras namn var vad jag vet inte med i något #metoo-upprop.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484050
lundqvist.r skrev:Deras namn var vad jag vet inte med i något #metoo-upprop.



Har du varit på alla metoo upprop i Sverige?

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

jörgent  
#484051 Det är väl ändå så att de herrar Timell och Kroner har stängts av av sin arbetsgivare då det har framkommit uppgifter om olämpligt beteende vilket i sin tur har rapporterats i media.
Ansvarat ligger således på arbetsgivaren =SVT och inte på någon "feministisk terrorgrupp"
Dessa avstängningar kommer till efter att deras agerande har uppmärksammats TACK VARA #metoo.
Ska man diskutera etiken i offentliggörandet av namn är det mest medias etik som ska diskuteras och inte #metoo...

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484057 Media har inte hittat detta utan att någon har tipsat dom. Stödjer man aktivt metoo och tipsar media för att gynna metoo så har metoo ansvar för det.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

lundqvist.r  
#484066
T24X4 skrev:
lundqvist.r skrev:Deras namn var vad jag vet inte med i något #metoo-upprop.



Har du varit på alla metoo upprop i Sverige?


Har jag fel kanske du kan visa i vilket upprop deras namn varit med? Eller kanske lägga ner hela diskussionen om falska anklaganden, för nog är den väl lite vid sidan av frågeställningen? Finns det en "sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen"? Min egen gissning är att det gör det, inte för att jag har egna erfarenheter utan för att det vore väldans märkligt om denna del av samhället skulle vara fri från eländet. Ska det i så fall få fortsätta?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).