Skogsnyheter

Varmare klimat boostar Islands skogstillväxt

3 inlägg 2168 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varmare klimat boostar Islands skogstillväxt

Torbjörn Johnsen  
#480594 Jag hittade en intressant artikel i svenskspråkiga YLE (Finland) om den isländska skogen. Det allt varmare klimatet förlänger växtsäsongen och skogen som numera planteras på ön växer allt bättre. Det finns ett gammalt islänskt ordspråk som lyder så här:

Hur tar man sig ut ur en isländsk skog? Man ställer sig upp.


Det är ganska intressant att läsa vad den ökande skogsväxten ger för effekter och även vad forskarna håller på med. När skogen växer upp kommer det per automatik (sporer som sprids med vinden från kontinenterna) svamp och svampplockning håller nu på att bli ett nytt isländskt intresse.

Skogen har verkligen en förmåga att skapa sin egen miljö. När den karga isländska tundraliknande marken beskogas kommer många nya arter in. Träden som används i den isländska beskogningen är t ex sitkagran och jättepoppel från Alaska och västra Kanada samt sibirisk lärk från Ryssland.

Här hittar ni hela den intressanta artikeln



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Varmare klimat boostar Islands skogstillväxt

isteskog  
#480600 Ordspråket har spelat ut sin roll låter det som! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Varmare klimat boostar Islands skogstillväxt

Torbjörn Johnsen  
#480601 Ja, Inte ens Niking kan längre se över trädtopparna i Island. Men han lär hitta ut ändå m h a sin teknik :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).