Skogsnyheter

Avverkningskostnaderna har ökat med 46% sen 2005

4 inlägg 2868 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningskostnaderna har ökat med 46% sen 2005

Torbjörn Johnsen  
#468506 Skogsstyrelsen redovisar i dag statistik över kostnadsutvecklingen för slutavverkning och gallring samt kostnadsutvecklingen för skogsvårdsåtgärder. Jämfört med föregående år är det marginella skillnader men jämfört med 2005 så har kostnaden för både avverkning och skogsvård ökat kraftigt. Tyvärr kan har inte prisutvecklingen på timmer och massaved följt samma utveckling...
Läs mer om avverkningskostnaderna på Skogsvårdsstyrelsens sajt



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnaderna har ökat med 46% sen 2005

skogsjan695xl  
#468549 Kan avverkningskostnaden bero på att det blir längre medelväg och klenare avverkningar.
Lika så i gallring med medelstam som sjunker pga av dåligt röjt och långa skotningsavstånd.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnaderna har ökat med 46% sen 2005

Lars.Skogsguide  
#468556 Det finns för och nackdelar med allt. Bla. små maskiner, mer lönekostnader per m3, är nog en bidragande orsak, samt längre transport då man undviker att påverka bäckar och fuktstråk

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnaderna har ökat med 46% sen 2005

Flax12  
#468663 Länge sedan det va något teknik språng likt engrepparens intåg på 80-talet. Maskiner, löner, skatter och avgifter går ju bara uppåt. Att stoppa kostnadsökningarna i grunden är nog svårt. Att effektivisera "I fatt" är nog omöjligt som systemen och logistiken ser ut idag..... eller?
Vi producerar i grunden en fiber råvara. Så länge det frågas efter en sågad regel/bräda fungerar systemen idag. Men det slås på stora trumman för prefabricerade byggvaror som limmas ihop till mer homogena varor tex. Då står vi där med vårt fina virke. Vi satsar dessutom på förädlade plantor med högre tillväxt som knappast ger något tätvuxet virke men duger ändå. Har för mig att jag har hört sägas att vi inte skulle ge oss in i det där plantage skogsbruket men ändå känns det som det är så vi gör.
Visst skulle vi kunna öka effektiviteten och produktionen med plantage skogsbruk men: 1. Vi skulle aldrig tillåtas göra det fullt ut. Och vem vill ha ensartade bestånd ?
2. Tro nog att kostnaderna kommer i fatt även i stora homogena bestånd. Angrepp av svamp och insekter osv.

Ja jag vet att mina funderingar spretar i vanlig ordning. Men satt och funderade om man skulle starta upp skogentreprenaden igen och på så vis få möjlighet att sköta egna skogen med dom maskinerna på "övertid" som förr.
Men nej. Trots att nuvarande maskiner når 20 års strecket så fortsätter jag att harva på. Är ju just nu enda sättet att hålla ner kostnaden.
Att öka intäkterna då? Tja priserna på virket är ju inte skyhöga någonstans. Lite del i vinsten via efterlikvid förstås. Även egen förädling. Men är det rätt väg?
God kväll på er.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).