Skogsnyheter

Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

26 inlägg 16915 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Fredrik Reuter  
#462468 Det investeras hårt i skogsindustrin i Grums just nu. Stora Enso tillkännager idag att de väljer att satsa på en CLT linje vid sitt sågverk vid Gruvön i Grums. 460 Miljoner SEK satsar företaget. Tillsammans med Klart idag för miljardinvestering på Gruvöns bruk så satsar nu skogsindustrin över 6 miljarder sek i och ikring det som kallas Gruvön.

Stora Enso skriver att de kommer producera 100.000 kubikmeter CLT per år i den nya anläggningen med start 2019. Troligtvis är det då en liten ökning från Stora Enso utvärderar ny storinvestering på Gruvöns såg . Idag sågar Stora Enso ca 350.000 m3 sågad trävara (~700.000 m3 fub) per år på Gruvön och med CLT kommer produktionen då öka med 30%, givet då att inte konventionellt sågat inte drabbas av CLT intåget.

60 nya arbetstillfällen tros investeringen ge.

Bild


Engelska pressreleasen: http://www.storaenso.com/news-and-media ... C5EBEAE20A

SR Värmland: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6731918



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462470 CLT? KLT kan stå för korslimmat trä. Men CLT :?:

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462474
Röjkvist skrev:CLT? KLT kan stå för korslimmat trä. Men CLT :?:

Cross laminated timber ?

Avatar Fallback

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462494 Internationelt så det förslår. Antar att det siktar mot England, de skall ju äka träbyggandet.

Tänk om hus i massivträ skulle kunna komma tillbaka. Har själv ett plankhus och ett i liggtimmer.

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Träjensa  
#462583 Stora Enso har nog pga av att det är ett internationellt företag kommit fram till att använda benämningen CLT (Cross laminated Timber). Vi använder det i Sverige också ibland. KL eller KL-skivor används också. Det är ju krysslimmade skivor (furu och gran plankor) likt plywood fast i större format. En fantastisk produkt som jag brukar kalla " som betongelement fast bättre" Mycket goda nyheter för Sverige och Grums

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

T Landström  
#462647 Undra hur detta kommer att påverka råvarupriset?

Avatar Fallback

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

husqvarna_med_sthil  
#462653
T Landström skrev:Undra hur detta kommer att påverka råvarupriset?


Det var det absolut första jag tänkte på när jag läste Rubriken på tråden... undra hur illa skadad man är egentligen =))

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Fredrik Reuter  
#462673 Hej,
Ja, ursäkta, jag använde den engelska förkortningen CLT, det är KL-trä då som nämnts ovan.

Personligen tycker jag det är riktigt bra för Norden som region om det satsas här, det är ju lite av trendbrott då Stora Enso har större anläggningar för KL-trä i Österrike (och kanske kunnat fortsätta där).

Hur det påverkar råvarupriset återstår väl att se. Vill man vara positiv så kan KL-trä kanske konkurrera med både massa och timmer, då kan det påverka positivt (ur skogsägarens gluggar), eller vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462692 CLT gör man väl av kvinta, så ni som satsat på täta årsringar kanske inte tjänar så mycket.

Avatar Fallback

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Hema  
#462704 Hur är det att bygga med, är det i närmare limträ-hållet?

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

T Landström  
#462785 Det är väl så att ytterskikten som ska vara fin och lagren i mitten kan vara av sämre kvalitet...tror jag...

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Fredrik Reuter  
#470272 CLT verkar vara hett just nu.
Södra meddelar idag att de startar en mindre anläggning för korslimmat trä i anslutning till sågverket i Värö.

http://news.cision.com/se/sodra/r/sodra ... o,c2334731

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Seb macahan  
#470611 Jag tror inte ni behöver oroa er för timmerpriserna. Clt kommer att vara ett komplement och jag förmodar att den blir betydligt dyrare än traditionell sågvara. Men vi som bygger med pappersmassa virke som är vanigt och tjurigt så det passat som kölspant hade gärna sett att clt tog över. Men som sagt, tror det blir alldeles för dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Fredrik Reuter  
#478824 Nyhet från Stora Enso.
Nu påbörjas byggnationen av CLT linjen på Gruvön.

Ni som åkt förbi Gruvön på E45 den senaste tiden har säkert sett att skogen avverkats intill sågverket, vet inte om det är där skogen stod som den nya fabriken ska placeras.

http://news.cision.com/se/stora-enso/r/ ... n,c2376154

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Torbjörn Johnsen  
#478826 Jag har råkat se två olika byggprogram på TV den senaste veckan. Tror det ena i alla fall hette Grand Design Austraila. I båda fallen följdes byggen av spektakulära villior och i båda fallen användes byggelement av CLT (eller KL som det kallas på svenska. Det ena huset byggdes i England och där hade köparen/byggaren beställt CLT-komponenterna från ett tyskt företag. Det var fler hundra byggelement som alla var fördigbearbetade att passa in exakt där det skulle vara. Byggelementen blev den bärande stommen i huset och i några fall även en synlig del interiört. Exteriört sattes andra material på (träpanel tror jag).

Huset som byggdes i Australien gjordes på i stort sett samma sätt men hade några delar som vilade på stålpelare. I det här fallet kom CLT-leveransen från Österrike och det var samma sak där. Flera hundra bitar byggelement som alla skulle in på en given plats och passade (i stort sett) perfekt. Här användes också en separat träpanel exteriört men i något rum syntes CLT-skivorna som en del av interiören.

Det som jag tyckte var intressant och som gjorde att det ramlade ner en krona hos mig är att de här K. eller CLT-elementen ju faktiskt kan ersätta betong i stor omfattning. Det går att prefabricera mycket långt och det går att bygga väldigt snabbt. Det är dessutom lätt, miljöbvänligt och förnyelsebart. Det här innebär ju en stor möjlighet för träbranschen att ta marknadsandelar från betong.

Tidigare i sensommar var jag inne på en "byggmässa" i Linköping. En hel stadsdel där 80 olika byggare fått fria händer att bygga flerfamiljshus och där alla hus i stort sett var olika. Inte nödvändigtvis vackra enligt min subjektiva bedömning men intressant att se ändå. Man kunde gå in i vissa visningslägenheter och titta också. Även här var flera av husen byggda med CLT-element som bärande stomme och i något fall synligt interiört. Ett hus hade inte den exteriöra fasaden klar så där såg man hela den underliggande massiva konstruktionen av CLT-element.

Alla de här byggena och lägenheterna skulle väl åskådliggöra både möjligheter och trender och det var påtagligt mycket trä i både stommar, balkonger och även interiört. Så om det är en trend så ser det ljust ut för avsättningen för sågbart virke :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).