Skogsnyheter

Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

24 inlägg 12799 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Torbjörn Johnsen  
#457446 Sajten Virkesbörsen försöker få skogsägare och virkesköpare att göra virkesaffären på nätet. Den har funnits några år men gör nu en utökad satsning efter att ha tagit in nytt kapital.
Läs mer om Virkesbörsen här:

http://www.breakit.se/artikel/7813/virk ... nvesterare

Går det att utveckla den här försäljningsformen eller vad tror ni?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Einarss  
#457460 Det här kan bli mycket intressant. Jag var inne på deras sida www.virkesborsen.se och tittade. Enligt Virkesbörsen så är det helt gratis för skogsägare det vill säga skogsägare skapar sin virkesannons, tar in och kan jämföra anbud från skogsbolagen och sedan kan skogsägaren välja köpare och signera kontrakt direkt i hemsidan med BankID eller Skriva ut och signera kontraktet vanligt, man kan också träffa köparen och skapa ett eget kontrakt. Det verkar också gå att sälja alla typer av försäljningsformer och inte bara rotposter det vill säga man kan ta in anbud på avverkningsuppdrag osv. Enligt Virkesbörsen kan de också hjälpa till med hela virkesaffären det vill säga att de tar skogsägarens information och lägger upp annonsen och sköter allt runt kring den, också helt gratis.

De verkar ha en bra styrelse också enligt http://www.skogssverige.se/nyheter/virk ... kesmarknad och allabolag.se så är Sven Wird styrelseordförande, Sven är ju styrelseledamot i Sveaskog också, tungt namn att ha med.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

tommyk  
#457486
Einarss skrev:Det här kan bli mycket intressant. Jag var inne på deras sida http://www.virkesborsen.se och tittade. Enligt Virkesbörsen så är det helt gratis för skogsägare det vill säga skogsägare skapar sin virkesannons, tar in och kan jämföra anbud från skogsbolagen och sedan kan skogsägaren välja köpare och signera kontrakt direkt i hemsidan med BankID eller Skriva ut och signera kontraktet vanligt, man kan också träffa köparen och skapa ett eget kontrakt. Det verkar också gå att sälja alla typer av försäljningsformer och inte bara rotposter det vill säga man kan ta in anbud på avverkningsuppdrag osv. Enligt Virkesbörsen kan de också hjälpa till med hela virkesaffären det vill säga att de tar skogsägarens information och lägger upp annonsen och sköter allt runt kring den, också helt gratis.

De verkar ha en bra styrelse också enligt http://www.skogssverige.se/nyheter/virk ... kesmarknad och allabolag.se så är Sven Wird styrelseordförande, Sven är ju styrelseledamot i Sveaskog också, tungt namn att ha med.

Eftersom det där verkar vara ditt första inlägg på sfo och det berör en affärsverksamhet så måste man väl ställa den obligatoriska kontrollfrågan:
Har du något som helst samröre med virkesbörsen?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Göt  
#457491 Är det den sajten som fredrik här på skogsforum startade eller är det en annan

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

jannee  
#457496 Vem ska stå för virkesbörsens intäkter :?:
Exakt hur ska egentligen virkesbörsen fungera, enligt förståsigpåare har det varit mer eller mindre omöjligt att få fram de svar som efterfrågats.
I dag är virkesinköparna väldigt ovilliga att verkligen berätta om hur mycket de verkligen betalar för virket.
En del har en prislista som senare är väldigt förhandlingsbar. Premie hit och dit, sedan kommer avdrag för kreti och pleti.
Dessutom har tydligen varje sågverk sitt egna sätt att mäta in timmer, allt för att leverantören ska bli bortkollrad.
Hela inköpsbranchen liknar lite av hur bilförsäljare av begagnade bilar brukar göra - lovar guld och gröna skogar men allt blir bara som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Fredrik Reuter  
#457505
Göt skrev:Är det den sajten som fredrik här på skogsforum startade eller är det en annan

Hej,
Nej, det är det inte. Vi har kvar virkeshandel punkt se men ligger lågt med den sajten.

Ang inkomsten för virkesbörsen så tror jag de kommer ta en dryg procent av köpeskillingen av köparen.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

jannee  
#457507 Kan du Fredrik ge en hint om hur det egentligen är mening att virkesbörsen ska fungera.
Ska det fungera som Kundkraft vilket är rena lurendrejeriet.
Har väldigt svårt att förstå hur virkesbörsen ska kunna göra att säljaren får ett bättre netto.
I dag kommer sågverkets inköpare (ej Södra :grin: ) med en prislista, när man sedan förevisar den tänkta avverkningen kommer inköparen med löftet om en premie för ditten och datten, inte alls ovanligt med en hundralapp/m3to.
Ber man då att få tänka över förslaget kan inköparen kanske t.o.m erbjuda en extra snabbteckningspremie på 20kr/m3to - eller hota med att den utlovade premien bara gäller veckan ut :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

peterwiklund  
#457516 Jag har kikat in deras nya sida och är imponerad!

Att enklare kunna ta in anbud från fler köpare är mycket välkommet och jag kan verkligen se att det kan ge bättre betalt.

//Peter

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Traktordave  
#457520 Jag vill gärna träffa de jag ska sälja till, helst ute i skogen, för att sedan få ett pris och diskutera villkor (kommersiella och andra) så jag tror inte på det här. Men så är jag konservativ som en gammal pensionär i vissa lägen...

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

peterwiklund  
#457525 Om jag förstått nya Virkesbörsen rätt väljer du själv som säljare vem du vill sälja till eller rent av träffa. Dessutom verkar man kunna skriva avtal både fysiskt och digitalt Så det borde passa även en konservativ pensionär.... ;) :wink:

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457588 Jaha, ytterligare en nykomling på forumet som pratar väl om en tjänst...

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

jannee  
#457608 På den gamla verkligen goda tiden kom virkesinköparen ut och man gjorde en förhandling på plats, tog i hand och så var det bra.
I dag kommer också inköparen/inköparna ut sedan börjar budgivningen. När sedan kontraktet ska skrivas gäller det att verkligen noga lusläsa allt och gå igenom så att man verkligen har ALLT på pränt.
Ex, vet om en som hade ett pris överenskommet och mycket riktigt stod priset på pränt men OCKSÅ var det bifogat ett nummer och vid kontroll med vad detta nummer betydde så hänvisade detta till en lista vilket innebar att en viss del av timret som höll just den klassen fick det skrivna priset det andra timret gick efter en lista som gav betydligt lägre pris - och ja den listan var medfogad kontraktet - längst bak. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

nikan  
#466181 Utan att veta vad och vem som står bakom Virkesbörsen är jag ändå nyfiken och
som relativt ny skogsägare måste jag säga att jag tycker alla initiativ som höjer konkurrensen och som kan leda till att jag får mer betalt är bra, innan vi förkastar tycker jag vi bör titta närmare på vad som erbjuds?
Själv letar jag efter bästa affären på en relativt bra post av god kvalité som inte jag vill ge bort för billigt.
Det finns har jag märkt väldigt många som kan tala om hur man inte skall göra men väldigt få som talar om hur man skall eller kan göra för att få till ett bra pris för sitt virke.

Vi har alltid 2 val att göra när vi ställs inför något nytt: att göra som vi alltid har gjort (det klart enklaste och bekvämaste och väl beprövat utan överraskningar) eller att välja en ny väg.
Jag säger inte att man skall huvudstupa kasta sig in i nya saker så fort det dyker upp men jag uppmanar alla att öppna sinnet för att tänka utanför boxen ibland jag tror det är nyttigt för alla.

Om man istället skulle ställa sig frågan om ALLA som hade skog till salu la ut det på virkesbörsen och ingen sålde utan att göra det vad skulle hända då?
Det kanske skulle passa alldeles väldigt bra då det tydligen råder virkesbrist i södern nu har jag hört? (någon som vet om det verkligen är så) Jag vet ju att alla storbolag ser en stor fara i att fler blir medvetna om värdet på sin skog.
Skulle ingen gå med på bolagens priser så vore man ju tvungen att höja priset om man vill köpa något.
Kanske skall vi vara lite mindre rädda för att öppet redovisa vad vi verkligen får betalt när vi säljer virke då försvinner ju bolagens möjlighet att tuta i var och en att vi blivit särkilt utvalda som hovleverantör med 25 kr mer betalt per kubik??
+ en keps på huvudet.
Om man jämför med våra bostäder och fastigheter som ju skenar iväg något otroligt i pris så är det ju tvärtom där skyltar ALLA med priserna.
Jag tror vi behöver nya sätt att handla med skog och att det skulle behövas handelsformer där entreprenören med skördare och skotare har incitament att t.ex hålla nere vrak få ut hög sågbar andel m.m.
Kanske finns behov av ev egen tråd där olika tänkbara försäljningsformer diskuteras. Hade varit intressant att veta vad entreprenörerna (dom som gör jobbet) sitter inne med för info som och åsikter i detta?

Vad jag förstod av det jag läste skall säljaren inte betala något för att annonsera så det kanske är värt att prova vart det leder till. Ingenting är ju sålt innan kontrakt skrivs så får man inget bra bud kan man ju alltid gå till sin gamla vän med kepsen igen......

fortsatt trevlig sommar

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

kalhuggo  
#466222 Tycker det är trist om den digitala revolutionen ska ta bort ännu en yrkesgrupp.
Och som entrp.anställd så vet jag att det är bra om man åtminstone kan ringa någon och fråga hur det ser ut.
Många köpare är långt ifrån några stjärnor, men det finns de som gör ett mycket bra jobb angående traktplanering och avläggsplatser :smile:

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen satsar vidare med nytt kapital

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478407 Lade ut en post på prov och hade inte några högre förväntningar. Men tydligen så finns det intresserade köpare och det verkar mer seriöst än jag trodde. Ska bli kul att se om det blir affär i slutänden eller om jag ska gå till min ordinarie kepsleverantör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).