Skogsnyheter

Riksskogstaxen 2017 ute nu - mer skog än någonsin

4 inlägg 2422 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Riksskogstaxen 2017 ute nu - mer skog än någonsin

Torbjörn Johnsen  
#455583 Idag släpper SLU den senast uppdaterade officiella datan från Rikssogstaxeringen: Skogsdata 2017. Träden blir fler och grövre, virkesförrådet ökar men marskiktet minskar i täckningsgrad. Enligt SLU så minskar blåbärsrisets utredning med 20% sedan 1999:

Virkesförrådet på produktiv skogsmark fortsätter att öka och uppgår idag till drygt 3,1 miljarder kubikmeter, samtidigt som skogsmarksarealen är i stort sett oförändrad. Detta innebär att vi har fått tätare skogar, och på grund av detta ser vi att markvegetationens täckningsgrad har minskat med ca 10 procent sedan 1999. För t.ex. blåbärsris är minskningen drygt 20 procent.


För första gången har Riksskogstaxeringen bedömt förekomsten av blåbär och lingon. Resultatet är att det produceras ca 60 kg blåbär per år och innevånare i Sverige, totalt 639 miljoner kg.

Läs hela pressmeddelandet här.

För er som vill gå på djupet i statistiken så hittar ni hela rapporten här.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Riksskogstaxen 2017 ute nu - mer skog än någonsin

T Landström  
#455585 Ska bli intressant och se vad trädkramarna säger om den rapporten...

Avatar Fallback

Re: Riksskogstaxen 2017 ute nu - mer skog än någonsin

isteskog  
#455596 SNF får nog vatten på sin kvarn .... De hade ju någon affischkampanj om att björnarna skulle bli utan blåbär i framtiden om jag inte minns fel .... :???:

Användarvisningsbild

Re: Riksskogstaxen 2017 ute nu - mer skog än någonsin

T Landström  
#455597
isteskog skrev:SNF får nog vatten på sin kvarn .... De hade ju någon affischkampanj om att björnarna skulle bli utan blåbär i framtiden om jag inte minns fel .... :???:


Tänkte på den textraden...det är ju inte bra med för täta skogar heller...så tolkar jag iaf textraden...

Detta innebär att vi har fått tätare skogar, och på grund av detta ser vi att markvegetationens täckningsgrad har minskat med ca 10 procent sedan 1999. För t.ex. blåbärsris är minskningen drygt 20 procent.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).