Skogsnyheter

Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

16 inlägg 5527 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Torbjörn Johnsen  
#431397 Skogsbiologen Sebastian Kirppu läxar i ett debattinlägg i NWT upp Mellanskogs ordförande Karin Perers efter [url]hennes debattinlägg[/url] i samma tidning någon vecka tidigare där hon skriver om hur myndigheternas extrema tolkning av Artskyddsförordningen bl a gett avverkningsförbud p g a att lavskrikor finns i området. Ett livligt diskuterat ämne i många tidigare trådar här på forumet:
En dyr lavskrika
DagL - SNF:s skogsblogg om skrämselpropaganda
Sweden-viking - Nygamla artskyddsförordningen och lavskrikan
Riktlinjer - artskydd – oroande exempel på bedömning

Kirppu skriver bl a
Jag får med andra ord berätta lite om granen och dess livscykel för Karin Perers. Ett granfrö gror, blir ett ungt, medelålders, äldre och till sist ett gammalt träd. Det gamla trädet är inte 70-120 år utan det handlar istället om flera hundra år i ålder. Landets äldsta gran var dryga 600 år när det avverkades och jag har själv hittat flera granar närmare 400 års ålder i Värmland.


Sebastian Kirppu skriver sina inlägg som privatperson/Skogsbiolog men arbetar till vardags med artinventering på Länsstyrelsen. Hans "dubbla roller" och vilka ev jävssituationer det kan ge upphov till har debatterats och ifrågasatts men arbetsgivaren har beslutat att det är OK. Här finns flera artiklar om det här ämnet och vägen fram till Länsstyrelsens beslut:
http://www.publikt.se/artikel/arbetsgiv ... mang-18849
http://www.publikt.se/artikel/kan-forts ... mang-19226



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Torbjörn Johnsen  
#431420 Debatten fortsätter idag med inlägg från Karin Perers i Dalademokraten: http://www.dalademokraten.se/opinion/de ... k-mangfald

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431424 Visst är det fantastiskt: Skogen skall skyddas till varje pris av trädkramarna men när skogen vill återerövra nedlagd jordbruksmark då är det stopp. Bidragspengar för att bevara en flora och fauna som inte klarar " den naturliga konkurrensen".

Ser inte riktigt logiken.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

T Landström  
#431427 Jag har ju sett granar som blir gamla...men genomsnitts åldern på en gran skulle vara kul att veta... För alla granar blir väl inte 400 år eller?
Det jag ser på markerna hos oss så börjar granarna torka när dom når 100-150 år.... Dom kanske blir äldre på marker som inte är så bördiga.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431440 Många granar dör långt innan dess av t.ex. barkborrar och röta.

Å var kollagret i marken beträffar, så beror ju det först och främst på markfuktigheten. Ju fuktigare mark, ju tjockare blir humuslagret. Detta på grund av att fuktig jord innehåller mindre syre, som behovs för att bryta ner humusen.
För den som tvivlar på det påståendet, är det ju bara att göra några provgropar på torr, frisk, fuktig respektive blöt mark och mäta humuslagrets tjocklek. Ingen avancerad undersökning precis...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Göt  
#431503 Det intressanta med det där är att ordföranden i mellanskog äger en fastighet som har varit i samma familj i flera hundra år= står för kontinitet

Avatar Fallback

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

isteskog  
#431512 Och om jag inte missminner mig .... skött av kvinnor som hållit i styret under åren. Karin P är en väldigt duktig ordförande för Mellanskog :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431520 Survival bias. Man ser bara de träd som har överlevt. De flesta dör som plantor, som ungskog ock så vidare. Ja, om man inte är och röjer förstås.

Avatar Fallback

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

alias  
#431522
Mangan skrev:Survival bias. Man ser bara de träd som har överlevt. De flesta dör som plantor, som ungskog ock så vidare. Ja, om man inte är och röjer förstås.


Jo, om man anknyter till Kirppus uttalande om granens åldrar så har jag svårt att tro att så värst stor andel av granarna i landet uppnått 600 eller ens 300 års ålder innan människan tyglat den naturliga återkommande brandförekomsten i skogen. Därefter har vi inte haft intresse av att låta träden bli så gamla då vi kommit på hur man ska få dem lagom stora på allt kortare tid. :grin:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431529 Om man hittar 600 åriga granar, innebär det då att det inte har brunnit där på åtminstone 600 år? Granen överlever väl knappast skogsbrand, eller?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

DrW  
#431546 Många av de riktigt gamla granarna finns på marker som knappast kan anses vara produktionsmark och de ser inte heller ut som granar som man har någon anledning att avverka. De riktigt gamla som jag har blivit visad har funnits på extremt mager mark och har varit rätt små.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

DagL  
#431570 "Skydda skogen" blåser upp konsekvensen av artikeln till "varje sann miljövän vet att vi först och främst måste minska produktion totalt" https://twitter.com/skyddaskogen/status ... 0389943296 Så varje sann miljövän skall inse att skogens produktion måste reduceras!!!! Går vad jag förstår längre än Naturskyddsföreningen, som alltså enligt "Skydda Skogen" inte omfattar så många "sanna miljövänner".?!
En del granar kan nog blir uppåt tre hundra år eller i undantagsfall äldre om de får vara ifred för tex skogsbränder och det finns ställen där det är fuktigt nog för det även i "naturen". Även om det knappast vore ett normalfall om människan inte fanns. Jag tror att det är vettigt ur naturvårdssynpunkt med fler 300 åriga granar än idag (nedanför "fjällnäraskogen". Det blir det också med "dagens skogsbruk" utan formella avverkningsstopp. Tror inte det gagnar lavskrikan om de aktuella granarna blir äldre än hundra år, så varför satsa på det just där?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Torbjörn Johnsen  
#436734 Ordväxlingen mellan Mellanskogs ordförande och Sebastian Kirppu forsätter. Här ett nytt debattinlägg i NWT av Kirppu:

https://nwt.se/asikter/debatt/2017/02/0 ... r-klimatet

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Bosse1  
#436739 Staten gillar att bli infiltrerad av dessa element som "hjälper till" att nationalisera råvaran..
Säg nej, kan man inte det får man ta en nejsägarkurs. Eller träna lite här,nej nej nej vi ska inte nationalisera mark oavsett vad den ges för namn eller orsak. Bit tillbaka, noll tolerans icke förhandlingsbart.
Staten är och förblir storskövlaren,och har alltid varit historiskt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbiolog läxar upp Mellanskogs ordförande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436742 Sedan har jag aldrig förstått argumentet att biologisk mångfald skulle ha någon reell inverkan på klimatet. Klimatet påverkas ju inte om en viss mängd koldioxid tas upp (eller bryts ner) av en enda art eller fördelas på 1000 arter. Koldioxidupptag som Koldioxidupptag.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).