Skogsnyheter

SVOs öppna data ändrar kontraktet mellan stat och skogsägare

4 inlägg 2399 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SVOs öppna data ändrar kontraktet mellan stat och skogsägare

Torbjörn Johnsen  
#426576 Tidningen Barometern tar på ledarplats upp situationen med hur Skogsstyrelsens öppna publicering av skogsdata (avverkningsanmälningar) förändrar kontraktet mellan stat och skogsägare. Den svenska öppenhetsprincipen ska stödja medborgarnas möjlighet att kontrollera staten. Inte medborgares möjlighet att kontrollera andra medborgare.

Läs hela ledaren här:
http://www.barometern.se/ledare/hacka-mindre-i-skogen/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SVOs öppna data ändrar kontraktet mellan stat och skogsä

isteskog  
#426584 Det räcker med hackandet som spettarna gör .... :wink:
Det här kommer att leda till att skogsbruket åker in i miljöbalken .... iaf om miljörörelsen får fortsätta att diktera villkoren. Skogsstyrelsen kan snart upphöra och uppgå i länsstyrelsen ... ingen kommer att märka någon skillnad 😡

Användarvisningsbild

Re: SVOs öppna data ändrar kontraktet mellan stat och skogsä

SkogsBasse  
#426586 För mig känns det som om någon har missat ett steg i tankprocessen när det gäller att offentliggöra data. Bara för att man nu kan publicera allt digitalt och göra det lätt för alla att konsumera så borde faktiskt någon ha tänkt ett steg längre och kommit fram till, precis som Torbjörn skriver, att detta också gör det mycket enklare att övervaka andra medborgare (tex Piscatus).

Sen har jag ingen aning hur ledaren fick in hackartonet i ett negativt sammanhang, är väl snarare positivt att folk kan visa vad man kan göra med offentlig data.

Användarvisningsbild

Re: SVOs öppna data ändrar kontraktet mellan stat och skogsä

Torbjörn Johnsen  
#435281 Finska skogsbruket vill inte lämna ut mer uppgifter publikt (avverkningsanmälningarna publiceras redan) trots att EU trycker på:
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/528 ... tabas.html

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).