Skogsnyheter

Finska staten säger upp sina skogsarbetare

6 inlägg 2857 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finska staten säger upp sina skogsarbetare

Torbjörn Johnsen  
#425686 Jag såg den här artikeln i en svenskspråkig finsk kanal. Forsstryrelsen (som jag gissar är nåt i närheten av Sveaskog/Skogsstyrelsen) säger upp sina sista skogsarbetare för att istället ta in entreprenörer. De har inte tagit in några nya skogsarbetare under senare år och nu erbjuder man de som är kvar ett avgångsvederlag. Tråkig julklapp :cry:

Det känns som vi redan har gjort den här resan i Sverige men det finns kanske något större bolag kvar som har egen personal kvar?

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/ ... er-upp-sig



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Finska staten säger upp sina skogsarbetare

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425798 Svenska staten kommer gissningsvis inom kort att ordna fram massor med skogsarbetare som antingen blir offentliganställda eller reas ut till Bert Karlsson med en rejäl bidragssedel i bröstfickan.
Dessa kommer huvudsakligen vara nysvenskar.
De kommer inte ha någon större utbildning om hur man röjer ett produktionsförband men hur man sparar krokigt, mossigt osv. Antagligen kommer staten att komma på att naturvärdena mångdubblas om man gör uttag ur naturreservaten av biobränsle genom att plocka all rakvuxen, finkvistig eller snabbväxande träd av rätta boniteten..

Användarvisningsbild

Re: Finska staten säger upp sina skogsarbetare

vetinte  
#425826 :lol: Kanon ju :wink:
Var väll på tiden att även staten kommer på att man kan betala mindre än idag :lol: Tänk: "Jag behöver betala mindre skatt" eller nått.......
Har ju funnits på privata marknaden i åratal :surp:
Utan att någon sagt ifrån eller gjort motstånd när det tagits upp här tidigare. (O därmed tyckt denna "utveckling" var bra). Så gnäll inte nu.
Se de som en positiv "utveckling" :lol:
Staten konkurrerar på samma villkor som privata skogsägare.
Ironi ? :grin:
Kanske kanske inte :wink:

Användarvisningsbild

Re: Finska staten säger upp sina skogsarbetare

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425885 Tror att de flesta större skogsbolag har några skogsarbetare kvar som jobbar som lite allt i allo... Håller uppe rågångar, fixar med fastigheter, uppföljningar, jobbar med diverse special huggningar med mera.

Avatar Fallback

Re: Finska staten säger upp sina skogsarbetare

Tosca  
#431268 Stora har egna avverkningsgrupper kvar vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Finska staten säger upp sina skogsarbetare

hinowa  
#431314 Har sett lite av dom nya röjarna som använder röjsågarna som yxor,fina kläder och maskiner :shock:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).