Skogsnyheter

Lämna offerkoftan hemma, skogsägare är klimatföretagare

1 inlägg 1793 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämna offerkoftan hemma, skogsägare är klimatföretagare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396394 Per Lärkeryd Norra skogsägarna försvarar skogsägare som klimatföretagare.
Kopia från Norra Skogsmagasinet: http://www.norra.se/omnorra/norraskogsm ... fault.aspx

Vi skogsbrukare hamnar ofta i försvarsposition, där vi måste klarlägga att vi inte alls skövlar skogen. Varför är det så, när vi istället borde ses som klimatföretagare? Beror det bara på en oförstående omvärld? Eller beror det även på hur vi själva agerar och reagerar när vi möter andra människor och berättar om vad vi gör.

När vi ska berätta vad vi sysslar med inleder vi ofta med att säga att vi brukar skogen. Många människor vet knappast vad skogsbruk innebär. I andra sammanhang betyder ordet ”bruka” ofta detsamma som ”förbruka”. En naturlig följdfråga blir därför varför vi förbrukar skogen. Då går vi i försvarställning, sätter på oss offerkoftan och försvarar oss med att mycket av den svenska skogen redan är skyddad. Den som inte vet vad skogsbruk innebär och hör detta blir inte det minsta lugnad, snarare ännu mer oroad eftersom det motsatta ordet till skyddad är hotad. Sedan är debatten igång igen.
Den senaste tiden har jag själv besvarat frågan om vad jag jobbar med på ett ovanligare sätt. Jag har sagt att jag jobbar med förnybar råvara, så att vi kan bryta oljeberoendet. Jag har märkt att reaktionen då blir helt annorlunda. Oftast skapar mitt svar en nyfikenhet och öppenhet för att lyssna.

Allt är egentligen ganska enkelt, det handlar om ett val som mänskligheten har att göra. För att lösa klimatproblemet måste vi sluta elda med olja och kol, dessutom behöver vi ersätta all plast som tillverkas av oljeråvara Den enda förnybara råvara som finns är den som kontinuerligt växer. Ett aktivt svenskt skogsbruk innebär helt enkelt att vi får möjlighet att ersätta fossila resurser med förnybar skogsråvara.

När jag har den här utgångspunkten i samtal med andra människor möter jag en helt annan förståelse för mitt jobb. Då får jag möjlighet att berätta om vårt fantastiska svenska skogsbruk och kan lämna offerkoftan hemma i garderoben.



   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).